Gå til innhold
Arkivverket

[#40175] Frants Anderson f.1874, Åbyholm, Sverige, Kristiania 1900


Gjest Tommy Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Paulsen

Jeg søker etter foreldrene til Frants Anderson født 1874 i Åbyholm, Sverige. Ønsker også gjerne å finne ut når han flyttet til Norge.Han bor med kone og 3 barn i Vibes gate 9 under FT 1900: LenkeDe flytter til Trondheim mellom 1910-1930.Håper noen kan hjelpe! På forhånd takk.Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg mener Vibesgate tilhørte Fagerborg krets i Oslo, og der er det desverre ikke scannede kirkebøker for gjeldene periode ennå.Jeg ser at første barn er født i januar 1896, og da er det vel grunn til å tro at giftermålet var i 1894-95.Hadde du funnet vielsen hadde sikkert navnet på brudgommens far stått.Kanskje noen kan gjøre et oppslag for deg?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geir kamsvaag Berntsen

Fagerborg menighet ble opprettet etter første barns dåp og trolig etter vielsen (kirken ble ikke innviet før 1903). Dessuten flyttet de fleste årlig på denne tiden. Så også denne familien.Hopper jeg tilbake til 1897 finner jeg kun én Frantz Anderson, i Eckersbergs Gade 41, i 1896 er ingen Anderson oppført, men 5 mulige Frantz Andersen på andre adresser;Thereses Gade 23, Toftes Gade 36 B, Maridals Veien 78 B, Urte Gade 12 og Frognerveien 42 B - alle Frantz Andersen er en eller annen form for 'arbeider'. Skulle jeg komme med en gjetning, ville jeg forsøkt 'Gamle Aker' først. (Jeg har ikke sett etter om denne er på nettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Hei igjen! Takk til alle for gode forslag og bistand!Jeg er ikke sikker på fødselsåret, det er fra FT1900.Finner Frants Anderson som Frants Andersen under giftemålet til datter Astrid Solveig f.26.10.1908(fødested er oppgitt til Fagerborg). Han er murarbeider. Kanskje det gir noen svar Geir?Nr.163 LenkeKjenner all etterslekt, men kommer ikke videre med foreldrene til Frants.Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Legger inn noe kopiert fra denne siden Lenke Fagerborg menighet Fagerborg menighet ble opprettes iflg. kgl. res. 28.09.1897 ved at den nordre delen av Uranienborg menighet og den nordvestre delen av Gamle Aker menighet ble skilt ut og slått sammen til en ny menighet. Grensene for Fagerborg menighet ble Bogstadveien, Hegdehaugsveien, Oscars gate, Pilestredet, Thereses gate og bygrensen (Kirkeveien). Den vestre delen av menigheten ble skilt ut ved kgl. res. 23.03.1923 som Majorstua småkirkemenighet. En ny Majorstua menighet ble opprettet 01.01.1957 ved kronpr. reg. res. 30.11.1956 av bl.a. deler av Fagerborg menighet....som info, hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant en Frans Elof f.1874 i Åbyholm i Sillhövda,Blekinget. Han bor med sin mor Helena savner etternavn. Hun er født 1846 Ljuder i Kronobergs læn i Småland. Hun er ugift. Vet ikke om det er rette mann. skal se videre. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Den Frans Elof f 1874 er født 2/7 døpt 5/7-1874. Det ser ut som han er født på No 12 Backerboda, og kom til no 5 Åbyholm senere samme år. Han er uekte født, og barnefaren er ikke oppgitt ved fødselen.Denne Frans Elof kom til Norge, men er reg utflyttet først den 11/2-1926, fra Skriven på Församlingen, Sillhövda, Blekinge län. var da arbeider, ugift.Hvis utfl dato er korrekt, så er dette muligens ikke din Frans ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Man kan ha reist over flere ganger uten at det er registrert. Er mange eksempler på det. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er klar over at man kan reise over flere ganger uten å bli registrert. Jeg synes bare at det var litt vel mange år etter at han faktisk ble gift her. Har jeg tenkt feil, så er han jo absolutt en aktuell kandidat du fant her Hanne. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk til Egil, Hanne og Anne Lene for nye innlegg. Denne Frans Elof er veldig interessant, da jeg hadde notert ned Elof som mellomnavn i noen tidligere notater uten helt å huske hvorfor, trodde derfor det var ubetydelig, men det var det ikke!Har fått tegnet et abonnement på Genline og ser på husforhør 301 No12 Backerboda at Helena er oppført med etternavn Olofsd(?). Sjekket 1846 Ljuder i Kronobergs læn(men ingen funnet med samme fødselsdato, ser ut som Helena var det mest brukte navnet også i 1846.. :)) Noen som klarer å finne henne ?Finnes det andre søkbare kilder på Genline som kan finne ut mer om Frans, konfirmasjon etc. ? Hva hendte med Helena ? Flyttet hun også, eller kanskje giftet seg og fikk flere barn ?Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tommy Paulsen

Prøver en ny runde med denne.. :-) Har funnet vielsen til Frants Elof Anderson i Uranienborg i 1895: (nr 70) LenkeJeg har problem med å tyde det som står under konfirmasjonsfeltet. Svensk.... Noen som kan hjelpe ? Far er oppgitt som Anders Olsson. Fødested er oppgitt til Blekinge.Har fått hjelp til å slå opp i FT1900 i Sverige, og finner den Frants Elof som tidligere er nevnt:FT1900 Sverige: Post 328232 Andersson, Frans Elof Arbetare f. 1874 i Sillhövda (Blekinge län, Blekinge)Ogift man, ensam i familjenQvarstående obefintliga sedan åren 1891 - 1900 Sillhövda (Blekinge län, Blekinge)Frånvarande vid inskrivningen Födelseort i källan: Sillhövda Blekinge län Jeg har fått bekreftet at riktig fødselsdato er 02/07-1874.(gravsted)Finnes det 2 Frans Elof Anderson med lik fødselsdato som begge er født i Blekinge? Eller er den svenske FT1900 feil ??Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Frans Elof Arbetare (ogift man)f. 2/7 1874 i Sillhövda, Blekinge län (Blekinge)Utvandrad 11/2 1926 från Skriven på Församlingen, Sillhövda, Blekinge län (Blekinge) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 700Emibas emigrationsakt: Sillhövda K 1926 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk for innlegg Hanne! Dette er vel det Anne Lene skrev i innlegg 10? Da min Frants befinner seg i Christiania i 1900, tror jeg at den som er nevnt i innlegg 9 og 10 må være en annen, da han er i Sverige i 1900.Eller er det jeg som er ute å sykler her??Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei, har sjekket i fødelsesboken for Silhövda. Om du er sikker på dato og sted som du oppgir så finner i allefall jeg bare en.Født 2/7-1874 døpt 5/7-1874 oäkta född Frans Elof. Her er ikke oppgitt noen far. Kun mor som da er pige Helene Olsdotter 28 år. Det var på backarboda hun var pige. Noen far fremkommer altså ikke i fødelsesboken i allefall.Så dermed ble vel ikke mysteriet ditt noe mindre. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fortsatt ingen far, men i 1890 bor Helena og Frans Elof på Åbyholm. Helena er da ugift. Bare fornavn på dem begge, ikke etternavn.Så både i fødelsesboken når Frans elof døpes, videre i husforhøret 1871-76 og i sveriges befolkning 1890, er Helena ugift. Noe far til Frans Elof fremkommer ikke. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk Anne Lene! Ja, dette ble ikke enkelt.Ref.lenke i innlegg 14, så er far oppført som gråstensmurer Anders Olsson. Kanskje det er mulig å finne denne Anders i husforhøret rundt 1871-1876 ?Kan du Anne Lene gi meg navnene på foreldrene til Helene ?Mvh Tommy Paulsen

bilete1570.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fra husforhöret 1871-1876 Åbyholm side 111:Hsm Ole Larsson f 7/8-1818 død 18/2-1871Anna Stina Petersdotter f 24/9-1815 EkebergaSon Karl Johan f 7/9-1850Dotter Charlotta Mailda 14/3-1852Son Sven Peter 21/2-1859Son Alfrid 28/8-1864Dotter Helena 27/7-1846o.ä.s Frans Elof 3/7-1874__________________________Det var Helenas foreldre og søsken.Det er litt lite å gå på tror jeg å se etter en nders Olsson født i blekinge. Fødestedene var for meg litt utydelige, så de har jeg ikke skrevet bortsett fra et.Jeg skal se om jeg kan få fulgt helena i et par husforhør, for å se om han kan dukke opp. Det tror jeg desverre ikke jeg får gjord før mandag. I morgen er jeg ikke hjemme. Men, om jeg ser at det ikke er noen løsning på det på mandag, skal jeg se litt videre i husforhøret. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Jeg har sett og sett, men er redd jeg ikke har noe som bringer deg nærmere løsningen.Husforhørene for Silhøvda går til og med 1880. Det siste husforhøret da som er fra 1876-1880, finner jeg både Helena og Frans Elof, men på samme plass, altså hjemme hos Helenas mor på Åbyholm. Noe mere info kommer ikke fram.Å lete etter en Anders Olsson i husforhøret, tror jeg nok vi trenger mer info for å gjøre. Det er så vanlig navn, at vi vil helt sikkert finne flere, men vil fort bli galt.Hvor har du navnet på Frans Elofs far fra ? I fødelsesboken står nemlig ikke noe far, og heller ingen kommentar om en evt far. I husforhørene er heller ingen far hos dem, eller en som kan tenkes å være det. Når han reiste til Norge så var det heller ikke sammen med en som kan tenkes å være far til Frans Elof. i 1890/1900 var det heller ingen far der. Har han kommet inni bildet senere ? Slik at du vet at far het Anders Olsson ? Kildene har ikke gjort det mulig å navngi noen far. I allefall har ikke jeg klart det.Tenkte jeg skulle anbefale deg en etterlysning på anbytarforum under Blekinge/Silhøvda, men så ser jeg jo at det har du allerede gjort. Du fikk jo en del hjelp der. Der har du jo igrunnen fått akkurat det vi har kommet frem til her. Kanskje lurt å legge en lenke her til den debatten. Da vil det være mye lettere å se hva som har kommet frem, så slipper flere å lete etter det man allerede har funnet.Hun som hjalp deg der, spurte jo i et innlegg om du har mere info. Kanskje du bør gå tilbake dit og legge inn navn på Helenas foreldre og søsken, som jeg skrev ned navnene i innlegg 22 ? Kanskje du da kan komme videre på anbytarforum ? Kanskje noen Svenske i området kan kjenne til familien ut fra de nye opplysningene.For å rette opp en skrivefeil fra min side i innlegg 22. En av Helenas søsken heter Charlotta Matilda (og ikke Mailda som jeg skrev). Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke & Göran Åhling

'Kvarstående obefintliga' betyder att han inte står att finna i församlingen (utan befinner sig någon annanstans), men att han inte har begärt flyttattest.'Skriven på församlingen' innebär också att det endast är den formella adressen, och att personen vistas på annat ställe.Så det är troligt att det är rätt Frans Elof....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.