Gå til innhold
Arkivverket

[#40189] Bergen - Anna Eriksdtr. Høyer gift med gift med Elias Andersen tidlig 1700-tall


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Anna Eriksdtr. Høyer ble gift med Elias Andersen den 26.12.1757 i Bergen.De fikk disse barna:2 Arendt Johannes Eliasson f: 23.02.1758 i Bergen, Hordaland 2 Else Margarethe Eliasdtr. f: 08.09.1760 i Bergen, Hordaland2 Anna Carine Eliasdtr. f: 07.05.1763 i Bergen, Hordaland2 Jørgen Nicolai Eliasson f: 25.09.1766 i Bergen2 Andreas Eliasson f: 01.02.1770 i Bergen, Hordaland2 Erik Eliasson f: 01.02.1770 i Bergen, HordalandKan noen hjelpe meg med opphavet til disse 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Fra Familysearch framkommer det: 1) Elias Andersen har vært gift før og 2)vigsel finner sted i Korskirken.Det kan jo muligens lede til noe - om ikke annet holder det tråden i gang noen dager til ;-)Vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siden denne debatten ser ut til å forsvinne, prøver jeg meg med disse: Lenke som foreldre til Elias.Da skulle Elias være født i 1832 og følgelig være en svært ung enkemann som gifter seg i 1757, innlegg 2.Ekteparet Anders Anthonisen og Gunelle Eliasdatter får i alle fall to sønner til, Diderich i 1735 og Thollev i 1739. Det kan være et helt galt forslag jeg kommer med for ingen av foreldrenes navn er å finne blant Anders og Annas barn. Men andre har kanskje bedre forslag. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Hei, og takk for at dere holder edbatten i gang. Dette er en nøtt!Jeg har også luktet på denne famielen som du IE refererer til. Her er det jeg har funnet:1 Anders Antoniusson + Gundelle Eliasdtr. 2 Hille Andersdtr. b: 1727 in Bergen, Hordaland Baptism: 08.03.1727 Bergen, Hordaland 2 Dorthe Andersdtr. b: 1729 in Bergen, Hordaland Baptism: 09.12.1729 Bergen, Hordaland 2 Elias Andersson b: 1732 in Bergen, Hordaland Occupation: Kypperarbeidsmann Baptism: 26.11.1732 Bergen, Hordaland 2 Diderich Andersson b: 1735 in Bergen, Hordaland Baptism: 21.12.1735 Bergen, Hordaland 2 Thollef Andersson b: 1739 in Bergen, Hordaland Baptism: 08.12.1739 Bergen, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Den eneste Erik Høyer jeg har greidd å lokalisere er Erik Christian Andreasson Høyer født i Flensburg i 1697 - sønn av Andreas Andreasson Høyer og Anna Christina Georgsdtr. Zimmermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Faddere ved Elias dåp 26/11-1732 er:Marit Olsdat,Berte Pedersdat,Syneve Andersdat,Christian Knisbech,Thollev Andersen,Christen Larsen. Ved deres første barns dåp 26/2-1758 er disse faddere: Berthe Olsdat,Berthe Johannisdat,Anders Simensen,Christian Clausen og Johannes Olsen. Desverre ingen med Høyer navnet.Ved neste dåp 14/9-1760: Rebeche Widt,Rangle Siversdat,Iver Siversen,Lars Ibsen og Ole Olsen.Ved tredje dåp 12/5-1763:(da bor de på korskirkealmenningen)Karen Tollachsdat,Sigri Pedersdat,Margrete Larsdat,Friderich Christiansen,Jesper Simonsen. Ved fjærde dåp 28/9-1766:Malena Olsdat,Petreche Sophia Havgaard,Peder Henrichsen,Jens Nilsen,og Daniel Hansen. Det ser ikke ut til at hun har Høyer navnet fra Bergen.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger eide

Til innlegg 7 - hvor fant du E. C. A. Høyer? Han kan jo godt være far til en Anna som er født på 1730-tallet. Anders og Anna har barn som heter: Anna, Andreas og Erik noe som kan være interessant etter navnene i innlegg 7 å dømme.Til innlegg 8 - takk til Terje som har funnet alle disse fadrene.Rent umiddelbart kan jeg ikke se at dette kan hjelpe oss videre nå, dessverre. Vi kan håpe på at det dukker opp flere opplysninger som vil avkrefe eller bekrefte at vi har funnet riktige personer. Til Anders - har du barnebarna til Anders og Anna?Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Utover den nevnte Høyer fra Tyskland finnes der Erik Høyer med ulike skrivemåter av navnet både i Sverige og Finland.... noen av dem i passende alder. I tillegg til nevnte fra Tyskland har du Erik Hermann (Ernstson) Høyer fra Hannover født ca 1711. Jeg tror nok det er mer realistisk å lete blant innvandrere (eller sjømenn) fra Tyskland enn fra Øst når det gjelder Bergensområdet. PÅ den tiden var der jo hyppig sjøverts kontakt.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Først - takk til alle for mer informasjon.Erik Christian Andreasson Høyer er omtalt i boken 'Middelalder-familer i Flensborg og Nordfrieslandm og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge' av Knud Gether, 1986. Han er en av 13 barn til Sogneprest til St. Johannes kirke i Flensburg 1685-1725, superintendent 1724-1728 Andreas Andreasson Høyer.I boken 'Die Flensburger Geburtsbriefe - Auswanderung aus Flensburg 1550-1750' av Gerhard Kraack, Flensburg, 1977 blir Erik omtalt. Her st¨r det at han levde fra 1697-1759 og til slutt var bosatt i New York.Jeg tror ikke denne mannen er sannsynlig som far til Anna.Til innlegg 9: Jeg har barna til Else Margarethe Eliasdtr. født. 08.09.1760 i Bergen og mannen Sivert Pederson: 1 Sivert Pederson b: 1736 in Bergen, Hordaland d: 1801 in Bergen, Hordaland Occupation: Smed Baptism: 03.07.1736 Bergen, Hordaland Burial: 21.12.1801 Bergen, Hordaland .. +Else Margarethe Eliasdtr. b: 08.09.1760 in Bergen, Hordaland m: 22.06.1788 in Bergen, Hordaland d: 05.07.1814 in Bergen, Hordaland Baptism: 14.09.1760 Bergen, Hordaland 2 Petter Elias Sivertson Sivertsen b: 07.11.1786 in Bergen, Hordaland d: 1787 in Bergen, Hordaland Baptism: 12.11.1786 Bergen, Hordaland Burial: 07.05.1787 Bergen, Hordaland 2 Peder Sivertson Sivertsen b: 21.10.1788 in Bergen, Hordaland Baptism: 26.10.1788 Bergen, Hordaland 2 Sivert Sivertson Sivertsen b: 22.03.1792 in Bergen, Hordaland d: 05.02.1868 in Bergen, Hordaland Occupation: Daglønner, matros Baptism: 05.04.1792 Bergen, Hordaland .. +Synnøve Malene Pedersdtr. Olsen b: 22.11.1793 in Bergen, Hordaland m: 02.06.1822 in Domkirken, Bergen, Hordaland Baptism: 24.11.1793 Bergen, Hordaland 2 Anna Sivertsdtr. Sivertsen b: 20.06.1795 in Bergen, Hordaland Baptism: 28.06.1795 Bergen, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Da Else Margrete Eliasdtr begravdes 1814, Fredens Bolig, blir fødested oppgitt Sunnfjord, år 1759. Men hun nevnes kanskje i skifte ?, virker jo som om hun døpes i KK 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Da jeg selv er interessert i alle med navnet Høyer, har jeg en del notater som er hentet fra NST. Derfor har jeg gått gjennom det jeg har for å finne noen som kunne være aner til Anna Eriksdatter Høyer, men uten resultat. Tenkte videre at noen av hennes barn eller barnbarn kunne ha ført Høyer-navnet videre.Det har vært en god del spørsmål om Høyer-slekt på debattforumet - søk på Høyer. Jeg fikk ikke lenken til å fungere.Det ser ut til at få av spørsmålene har fått oppklarende svar. Etter opplysningene i innlegg 12 kan det kanskje være en ide å lete videre i Sunnfjorsområdet - har noen tilgang til kirkebøker for denne perioden? Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for lenken - skal lete rundt i det digitaliserte materialet siden.Må lete på navn da jeg ikke kjenner til gårdsnavn i området. Det hadde vært en fordel å ha lokalkunnskap.Jeg har spørsmål som har ligget en stund - på grunn av navnelikheten med Anna og Elias' barn våger jeg å lufte dem her.1Andreas Høyer gift med Else/Elsebe Margrethe, nevnt i Trondhjems skifteprotukoll nr 5, 22/2 1703. Jeg har skrevet lagverge? utenfor Andreas. Og er det samme person som Andreas Svenniksen Høyer f 6/1 1669 - d 17/3 1750? Hadde ekteparet Else M. og Andreas barn?2 En Andreas Høyer fra Flensburg tok borgerskap i Trondhjem 14/2 1687 og døde i mai 1729. Finnes det opplysninger om ham?Kan det gjemme seg et barn Erik/far til Anna blant etterkommere til disse personene.Jeg vet jeg kan føre diskusjonen ut på jorde nå, men den risikoen får man ta.Hadde vært fint om vi kunne greie å få oversikt over noen av disse tidlige Høyerfamiliene. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Vi har vel heller ikke 100% sikkerhet for at vi har foreldrene til Elias Andersen heller. Hvem var den første konen til Elias A. nevnt i innlegg 2? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har en Andreas Johannesson Høyer født 1690 gift med Elsebe Margrethe Christiansdtr. Ambders. Han var Professor juris, etatsråd og historiker og fikk gården store Tønde med sin kone. Disse har nok ingenting med Trondheim å gjøre.En annen kandidat er Andreas Høyer død 1729 gift med Elsebe Margrethe Schanche død 1706.Disse kan jo ha hatt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det siste paret hadde følgende barn: 2 Richard Andreasson Høyer b: 1688 in Trondheim, Sør-Trøndelag d: 30.12.1746 2 Anna Andreasdtr. Høyer b: 1689 in Trondheim, Sør-Trøndelag d: 02.04.1756 2 Henrik Olaus Andreasson Høyer b: 1691 in Trondheim, Sør-Trøndelag 2 Stinchen Andreasson Høyer b: 1693 in Trondheim, Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for flere opplysninger som jeg trenger noe tid på å gå gjennom. Glemte å ta med en Anna Høyer som jeg fant som fadder i 1745 Lenke Har du vært sett denne damen før? Kanskje er hun for ung eller for gammel for den du søker, men alle spor må liksom prøves. På fadderlisten er det også en Johan Høyer. Nå er det mange løse og kanskje forvirrende tråder her, men håpet er å finne en å nøste i. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Disse Høyerne er er nok medlemmer av denne familien: 1 Jan Johnson Høyer (ukjent opphav) .. +Johanna Jensdtr. Lemvig b: Abt. 1672 in Luster, Sogn og Fjordane d: Bef. 1726 in Bergen, Hordaland (Datter av Jens Christenson Fuhr og Anna Jacobsdtr.) 2 Jan Janson Høyer b: Abt. 1698 in Bergen, Hordaland Occupation: Høker, kjøpmann 2 Jens Janson Høyer b: Abt. 1700 in Bergen, Hordaland d: Aft. 1740 in England? 2 Anna Johanne Jansdtr. Høyer b: Abt. 1703 in Bergen, Hordaland .. +Johan Adolf Furnau Hvordan Jan og Ludvig Lemvig passer inn her er også en liten nøtt. Tilknytnigen til Luster synes sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Har du ytterligere etterkommere av de du har kalt nummer 2? Eventuelle biografiske data om de du har nevnt?Takker på forhåndKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har følgende:Jan Janson Høyer ble gift med Inger Johannesdtr. Faar/Fohr i Bergen 06.07.1735.Faar/Fohr er nok Fuhr i Luster uten at jeg kan finne henne i bøkene til Øyane om Luster.Et spørsmål til Lars E. Øyane kan kanskje klare opp i problemet.Ut over dette har jeg ingenting. Barna er sannsynligvis ikke født i Bergen.I følge Øyane er Johanne død før 1726.Jeg har også ytterligere spørsmål:Hadde Jan og Johanne flere barn? Hvor ble 2-barna av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Jan Jansen Høyer døpt 1701nk-1754nk, borgerskap som høker i 1735, bosatt 1742-54 i området Klosteret. Gift 1735nk Inger Johannesdtr Foer eller Forbech døpt 1709nk-1742nk x1743nk Berte Bottelsdtr Tisthammer fc1709-1775nk, som gifter seg igjen 1758 med Enkem.Peder Larsen, som var 1.gang gift 1749nk. Ang.dåp 1745 i innlegg 19, barnet som ble døpt i var sønn av Tollef Eriksen Bolstad gift 1728 i Luster med Maria Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Har noen av dere knyttet følgende person, Ole Høyer til denne familien.Jeg har følgende notat på denne Ole: 'Ole HØYER Han var kjøpmann i Bergen, og drev en krambod. Han hadde 11 barn, derav 8 jenter. Først arbeidet han som Høkker?. Hans kone var en tid også registrert som ung høkkerpige ( da de giftet seg). Han levde i 1815. Etter dagens adresse skulle de ha bodd i dagens Kjeldersmuget 21. Utskrift fra 1801 tellingen på 10 rode / gård 146. Ole Høyer Huusfader 37 Begge i 1. ægteskab Kramboed handel Susana Catrina Barck Hans kone 26 Begge i 1. ægteskab Anna Christianne Høyer Fælleds datter 9 Diederich Pettersen_høyer Fælleds søn 4 Ole Johan Høyer Fælleds søn 1 En registrert fostersønn. Arend Gullager_toldrup Foste søn 13 Han levde under 1815 tellingen for Bergen, og var da huseier.'Det som får meg til å spørre, er utover etternavnet og den geografiske nærhet - yrket HøkerTakker på forhånd for innspillKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har greidd å identifisere noen fadrene opplyst i innlegg 8:Christian Clausson Clausen født 1729 gift 12.10.1755 i Bergen med Rebekka Kirstine Madsdtr. With født 1736. Han var snekker. Dette ekteparet fikk 8 barn i Bergen: Claus, Mads, Christian, Friderich, Berent, Friderich, Fridericha, Friderich.Iver Sivertson Mentz gift 02.02.1761 i Bergen med Karen Tollaksdtr. Walberg født 1726. Han var skomaker. De fikk minst 5 barn i Bergen: Sivert, Tollef, Engel, Ivertine, Evertine.Jens Nielsson Strandberg gift 16.09.1767 i Bergen med Petriche Sophia Frantzdtr. Havgaard født 1746 i Bergen. Han var tømmermann. Dette ekteparet fikk minst 5 barn i Bergen: Anna Malene, Cornelia, Niels, Friderich, Christiane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.