Gå til innhold
Arkivverket

[#40197] Hans Arnesen og Olea Embretsdatter på Nordset u Speismark i Vinger rundt 1800.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

På side 485 i Vinger bygdebok I står denne familien oppført. Jeg mener på ha funnet at Hans Arnesen og Olea Embretsdatter var fra Brandval/Grue. Har funnet følgende barn døpt i Brandval: Arne 19 jan 1772, Embret 17 dec 1775 og Hans 9 jan 1780.Videre tror jeg at Olea Embretsdatter er datter av Embret Evensen Ytre Årstad og Lisbet Larsdatter Hårstad, gift 1 sep 1743.Kan noen bekrefte om dette er korrekt? Hvis så, hvem var Hans Arnesen? Og - Lisbet Larsdatter, var hun fra Hårstad? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er riktig det at Hans og Olea kom fra Brandval til Speismark i Vinger med sine 3 sønner. Dette har skjedd etter 1780, men før 1801. Bodde først i Svartbørja mens plassen Nordset ble ryddet. Olea var datter av Embret Evensen og Lisbet Larsd. på Sjøli i Brandval. Embret Evensen antas å ha vært sønn av Even Eriksen og Ingeborg Andersd. på Ytre Årnes i Brandval. Hvem som var foreldre til Lisbet Larsd. har jeg ingen formening om. Det var to, den ene født på Opset i 1712, men hun døde i 1740. Lisbet Larsd. Øieren f. 1717 kan være en aktuel kandidat. Lisbet døde i Overåsberget 1807, da var hennes alder oppgitt til 92 år. Grunnen til at hun var i Overåsberget var at hennes sønn Even f. 1744 var gift og bodde i Overåsberget. Hans Arnesen var f. på Helgebøl under Hofoss i 1745. Hans foreldre var Arne Hansen fra Brattfoss f. ca. 1700, og Mari Eriksd. som trolig var datter av Erik Nilsen og Maren Syversd. Søndre Eik. Foreldre til Arne Hansen var Hans Olsen f. ca 1667 Leirrud i Vinger d. på Brattfoss 1749. Hans kone var Marte Olsd. f. ca. 1687, død Brattfoss 1757. Kan nevne at kunstmaler Kai Fjeld er etterkommer av Hans og Olea. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.