Gå til innhold
Arkivverket

[#40198] Sorenskriver i Egersund Christian Feyer født 1793


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Christian Feyer ble født den 17.2.1793 og ble begravet den 26.9.1879 i Egersund, Rogaland. Han var Sorenskriver i Egersund. Christian giftet seg med Helene Othelie Falck, datter av Friedrich Otto Falck og Inger Magrethe Pløyen (Røgen), den 27.5.1819 i Akershus Slottskirke.Er det noen som vet hvem hans foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge Arnet Olafsen: Våre sorenskrivere, bd. 2, side 192, var han født 17. februar 1792 i Vågå som sønn av Peder Hansen og Maren Sophie Tronhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for opplysningen. Jeg finner dem ikke i 1801 folketellingen. Og hvor fikk han navnet Feyer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I NST bind XIX, hefte 3 1964 finnes en artikkel om Sorenskriver Christian Feyer. Dette er et utdrag av et etterlatt manus av I. Mehus.Moren (som her kalles Karen Sophie) bodde hos sin gamle onkel Lars Larsen Tronhus på bruket Haugen under Sørum i Vågå når hun fødte Christian. Faren Peder drev handelsvirksomhet, og var da 'i det trondhjemske'. Moren døde under barselen, og Christian ble boende hos sin mors onkel og hustru frem til 1798. Da døde Lars Larsen Tronhus, 80 år gml. Etter det flyttet Christian til sin mors foreldre på Sørum hvor vi finner ham i tellingen 1801:LenkeJeg har ikke tid til å lese alt akkurat nå, men ut av det jeg skjønner her må navnet Feyer komme fra faren Peder Hansen. Christian Feyers barn er også tatt med i artikkelen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for opplysningene. Det forklarer hvorfor jeg ikke fant foreldrene til Christian. Familien Tronhuus hadde jeg printet ut, og det var flott å få bekreftet at dette var Christians slekt. Artikkelen finner jeg vel på Riksarkivet eller i biblioteket til Slektshistorisk forening.Nå har jeg litt mer å gå ut fra. Tusen takk for hjelpen begge to.Hvis det er noen andre som vet noe mer, er jeg takknemlig for flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har nå fått lest denne artikkelen om Sorenskriver Feyer i NST. Det står ikke noe mere om faren Peder Hansen enn at da han kom tilbake til Vågå etter hustruen var død, ble det ikke gjort noen forandring med ordningen som hadde blitt gjort med sønnen i hans fravær. Faren er ikke mere nevnt.Artikkelen er ellers verdt å lese. Dette er jo en kjent person i Egersundområdet, noen må vel vite hvor han fikk navnet Feyer fra?Er navnt på faren med i kirkeboka ved vielsen i Akershus Slottskirke i mai 1819? Bryllupet ble feiret hos hans svoger Herman Ruge, gift med Helene Othilie Falcks søster.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har funnet vielsen på Internett, og har ikke kontrollert med kirkeboken enda. Jeg håper at det kommer flere eldre skannede kirekbøker snart. Det er jo så mye raskere å finne det en leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.