Gå til innhold
Arkivverket

[#40200] Var kan jag hitta Thorleif Hansen


Gjest Tina Dimberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tina Dimberg

Jag försöker att få tag i Thorleifs dödsannons, om det är möjligt.Vet någon vem som har hand om register över dödsfall för Akershus?Jag vet att Thorleif bodde i Slattum, Nittedal när han gick bort någon gång mellan åren 1987-1989.Mycket tacksam för hjälp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tina Dimberg

Nu har jag funnit sonen Torleif Hansen, son till Olaus Hansen och Anne Mathea Gulbrandsen när han konfirmerades 29/9 1912 i Udnes. Denna Torleif var inte rätt person då han föddes i Sagene, Kristiania och inte i Nes, Romerike.Jag har letat i kyrkböckerna Nes/Nes i Akershus över födda, men jag kan inte hitta Thorleif född varken 1895, 1896 eller 1897.Kan det finnas fler böcker över födda i Nes som ännu inte ligger ute på internet?Tacksam för alla upplysningar och information.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tina Dimberg

Jag har nu fått bekräftat att det är den Torleif Hansen jag letat efter som jag skrivit om i inlägget ovan.Torleif föddes 17/6 1896 i Sagene, Oslo. Fadern är sömfabriksarbetare Olaus Hansen f.1850 och modern är Anne Mattea Gulbrandsdatter f.1847.Torleif konfirmerades 29/9 1912 i Udnes, Akershus. Familjen bodde då på Solstad, Udnes.Har även fått reda på att han gick bort 1/12 1988 i Nittedal, Akershus.Jag har inte lyckats hitta familjen efter Torleifs konfirmation. Har inte heller funnit några syskon till honom. Jag undrar vad det blev av familjen Hansen? Uppskattar all hjälp jag kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

När jag har sökt efter Torleif i Digitalarkivets 1900-telling så hittar jag endast en som kan passa in på honom.Denna Torleif Hansen är f.1895 i Kristiania, men har 1900 blivit utsatt för Kristianias fattigväsendet. Han bor i Nes, Romerike på gården Finstad nedre hos en kvinna vid namn Indianna Finstad.Vet någon om det finns några register över personer som fanns i fattigväsendet? Kanske deras närmaste anhöriga finns antecknade där. Skulle gärna vilja vara helt säker på att detta är rätt person jag funnit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Hei Tina! Vet ikke hvor langt du har kommet på denne Thorleif nå, men jeg fant på gravminneregisteret (DIS-Norge) at han er begravet i Nittedal.(ID 2080432 Thorleif Hansen f:17.06.1896 d:01.12.1988 - Nittedal gravplass Felt: I rad: 001 gravnr: 003 )Du kan kontakte Kirkekontoret i Nittedal og spørre om du kan få opplysninger om hvem som fester denne graven. Det er gjerne etterkommere./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSjekk ekteskapet 03.01.1897, Sagene. Er dette Thorleifs mor som gifter seg etter at første mannen er død i 1896?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ifølge opplysninger ved morens 2. ekteskap skal faren til Thorleif Hansen være død 18.03.1896, men dette dødsfallet finner jeg ikke under Sagene. Kanskje han er ført i et annet kirkesokn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Tusen tack för de nya upplysningarna om Thorleif, då jag själv inte kommit längre.Det verkar stämma bra att det är hans mor Anne Mathea som gifter om sig 1897 och att hans far gick bort 1896. Namn och födelseår stämmer iallafall.Vid 1900-tellingen bor hans mor med sin nya make och hennes son (sedan tidigare äktenskap), men Thorleif finns ej med. Då kanske uppgifterna stämmer om att han blev utsatt för fattigväsendet.Jag ska söka vidare med de nya upplysningarna jag fått. Åter igen, tusen tack för hjälpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tina, du nevner i innlegg 26 at du er på jakt etter dødsannonsen til Thorleif Hansen - har du fått tak i denne? Hvis ikke kan jeg godt sjekke et par relevante aviser i løpet av uken.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Nej, jag har inte fått tag i hans dödsannons. Vore mycket tacksam för hjälp med att hitta den. Mvh Tina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg kan bare beklage at jeg ikke har funnet dødsannonsen for Thorleif Hansen. Jeg har sjekket både lokalavisen Varingen, Aftenposten og Romerikes Blad (det siste var kanskje ingen videre idé) uten å finne noe som helst.Hvis ikke noen kan tipse om andre aviser jeg kan sjekke (jeg skal etter alt å dømme på Nasjonalbiblioteket et par ganger til denne uken), så vil jeg anbefale at du følger rådet gitt i innlegg 30, nemlig at du kontakter kirkevergen i Nittedal for å høre hvem som er fester til graven. Det er som regel en slektning. Adressen er torfinn.bo (at) nittedal.kommune.no.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Den ovanstående nämnda Anne Mathea Gulbrandsdatter är Thorleifs mor.Anne Mathea gifte sig med Lauritz Olsen 25/10 1874 i Eigersund. De fick 3 barn (vad jag vet): Oluf Germanus (f.25/8 1875 Eigersund), Amalie Laurentze (f.2/5 1877 Eigersund) och Lauritz (f.15/2 1879 V.Aker). Barnen hette Olsen och Olsdatter i efternamn. Alla 3 konfirmerades i Sagene, Oslo (år 1890, 1891, 1893). Dessa var Thorleifs halvsyskon.Anne Matheas blev änka innan yngsta sonen Lauritz fötts. Maken Lauritz dog i en olycka 29/6 1878 i Eigersund.Mellan åren 1878-1896 gifte hon sig med Thorleifs far Olaus Hansen, men jag hittar inte deras giftermål. Olaus ska ha gått bort 18/3 1896, samma år som sonen Thorleif föds.I 1900-tellingen bor Anne Mathea med en ny make Konrad Krogh och hennes son Lauritz i Oslo.Jag kan inte hitta Oluf Germanus eller systern Amalie Laurentze år 1900. Vart kan de ha tagit vägen?Tacksam för alla tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.