Gå til innhold
Arkivverket

[#40201] Per Eriksson f. 1855 Hede,Sverige reiste til Amerika. Hvor og med hvem?


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Per Eriksson f. 09.07.1855 i Hede, Sverige, reiste til Amerika. Jeg vet ikke når eller med hvem?Han var gift med Emerentia Olofsdatter f. 20.12.1843 i Ljusnedal, Sverige.Har fått vite at han antagelig ble hengt i Amerika, så hvis noen vet når han døde?Hans far het Erik Persson f.04.02.1830, han emigrerte også til Amerika, men reiste tilbake igjen til Sverige. Jeg vet ikke når han reiste, hvor han reiste til, eller når han kom tilbake.Kan noen hjelpe?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olofsdotter Berge, Emerentia Hustru (gift kvinna) f. 24/3 1843 i Ljusnedal, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 10/6 1885 från Kyrkbyn, Hede, Jämtlands län (Härjedalen) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 70Emibas emigrationsakt: Hede Z 1885 029Eriksson, Per Arbetare (gift man)f. 9/7 1855 i Hede, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 10/6 1885 från Kyrkbyn, Hede, Jämtlands län (Härjedalen) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 70Emibas emigrationsakt: Hede Z 1885 028 Persdotter Eriksson, Juliana Dotter (ogift kvinna)f. 20/5 1879Utvandrad 10/6 1885 från Kyrkbyn, Hede, Jämtlands län (Härjedalen) till Nordamerika Persson Eriksson, Olof Emanuel Son (ogift man)f. 15/9 1881Utvandrad 10/6 1885 från Kyrkbyn, Hede, Jämtlands län (Härjedalen) till Nordamerika Her er familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk til deg Hanne!Vet du hvor i Nord-Amerika de havnet?Erik Persson, var Per Eriksson sin far. Reiste han sammen med dem i 1885?Er veldig interessert i når Erik Persson reiste til Amerika og når han dro tilbake.Jeg har kopi av en side fra et brav som omtaler Erik Persson og Per Eriksson, skrevet ca. 1885 av en svensk mann i Amerika. Mannen var tydelig oppbrakt over de to.Han skriver bl.a.: 'rymde til Sverige og återlemnade sin sån Per Eriksson'Og skriver tilslutt:'Jøns verkade så at boven fikk komma løs pådet at folket skulle få hænga honom, ty då var folket.....' Så jeg lurer på om Per Eriksson ble hengt, og i tilfelle når?Kan noen finne ut når Per Eriksson døde?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Persson, Erik Torpare (gift man) f. 19/2 1830 i Hede, Jämtlands län (Härjedalen)Utvandrad 9/4 1882 från Kyrkbyn, Hede, Jämtlands län (Härjedalen) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 53 Er det denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei, og takk igjen.Ja, jeg tror nok kanskje det er rett mann. Selv om jeg har fått opplyst at han var født 4 februar, ikke 9. (tallene kan jo lett forveksles.)Så han reiste over, tre år før sønnen.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Nei jeg vet ikke noe annet enn at de hadde to barn, de barna du har beskrevet, Juliana og Olof Emanuel. Ingenting mer om dem enn fødselsdato. Det eneste som står utenom dette er at familien utvandret til Amerika.Opplysningene jeg har, er fra den ene siden fra brevet og fra boka: 'Slekten Næs från Bruksvallarna' skrevet av Ewert Wallentin.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjen.Det kunne kanskje stå noe i 1890 telling, om at hans kone Emerentia var enke, hvis han ble hengt tidligere? Eller hvor det ble av kone og barn?I brevet står det 'Per Eriksson var gift, men sistlidne vår drev han sin kone ifrån sig...' Hvis han ikke rakk å bli skilt før han ble hengt da?Et problem er at jeg ikke har noen dato på brevet, det er kun en kopi på av side 6.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1900 census finner jeg Olof Peterson født i Sverige i september 1881 - innvandret 1885 - han er farm laborer i Minnesota - Goodhue county - Vasa twp.Han kan jo meget vel være identisk med Olof Emanuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

World war 1 draft sier at Olof Emanuel Peterson født i Sverige 15 sept 1881 er farmer i Vasa i Red wing i goodhue county i Minnesota i september 1918. Han har blå øyne og mørkt hår. Han er ugift og oppgir sin nærmeste slektning til å være Mrs. Pete Frisk i ?? Lakes? Benson...? i North Dakota.Han er der fremdeles som ugift i census 1920. (Dette passer jo bra med han jeg fant i 1900.) ...Og det passer veldig bra med at jeg fant en svenskfødt tjenestejente i samme county som het Julia Frisk født i mai 1879 - (hun er nok søsteren hans, Juliana.). Hun er i Belle Creek i Goodhue county i Minnesota i 1920 - sies å innvandre 1886.---- Og ikke nok med det....I 1920 finner jeg i Wood Lakes i Benson county ingen ringere enn 76 år gamle svenskfødte enken Emerentia Frisk - innvandret 1886.Hun er mother in law hos sin 40 år gamle datter Julia Doyle - født i Sverige (dette er nok Juliana.)....Julia har ektemann og ikke mindre enn 10 barn hos seg i 1920.----I 1910 er Emerementia Frisk samme sted i North Dakota - enke - 66 år - bor hos datteren Julia - Emerentia har født 2 barn som begge er i live.----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Minnesota Death Index, 1908-2002 RecordName: Olaf E. PetersonBirth Date: 15 Sep 1884Death Date: 1 Aug 1968Death County: GoodhueMother's Maiden Name: UnknownState File Number: 019915Certificate Number: 019915Certificate Year: 1968Record Number: 1713786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1930 er Olaf E. Peterson i Vasa i Goodhue 48 år og gift med 44 årige Lillian født i Minnesota av svenske foreldre. De har ingen barn. Og får vel neppe noen heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Enken Emerentia Frisk er 86 år og bosatt hos sin datter i 1930 i wood Lake, Benson County i North Dakota....Hun ble første gang gift som 36-åring - innvandret 1885 og er ikke amerikansk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Eberance Olson er enke i Vasa i Goodhue i Minnesota i 1900 - hun er innvandret 1885 - født i Sverige i desember 1843. Hun jobber som house keeper hos ingen ringere enn.... Olof Heden (!) han er enkemann og capitalist - innvandret 1872 - født i Sverige i september 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og tusen takk for all informasjon du har funnet om denne familien.Her har jeg masse å bygge videre på!At Emerentia er enke i 1900, kan tyde på at Per Eriksson ble hengt, slik det står i brevet. Ser også at de bruker slektsnavnet Frisk, ikke alle gjorde det.Far til Per, Erik Persson som flyktet hjem igjen til Sverige er bror til Mårten Persson (Innlegg 40202). Iflg. lenke i innlegget reiste han til Redwing. Her i (11) står det at Olof Emanuel var farmer i Vasa, RedWing, Goodhue County i Minnesota. Dette var interessant. Da hadde de nok god kontakt seg imellom.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Straffången Erik Persson Frisk (f.1830 14/2) avled på Långholmen i Stockholm 16/9 1895. Enligt anteckningar i husförslängden hade han redan före sitt giftermål suttit inne på denna fängelseanstalt. Vilka brott han begått känner jag inte till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Karl Gøran.Takk for opplysninger! Jeg har vært i kontakt med riksarkivet i Stockholm og fått noen utskrifter fra fengselsrullene.(Venter mer info.)Det er tyveri han er dømt for. Han flyktet tilbake til Sverige etter å ha stjålet to hester med vogn.(Han var vel redd for å bli hengt i Amerika.) Men jeg har ikke fått opplyst når han døde, så tusen takk for den opplysningen.Hans bror Mårten Persson f. 20.02.1836 reiste også til Amerika (Innlegg 40202) og ble myrdet i Amerika. Vet ikke når, eller hvorfor.Og hans sønn Per Eriksson ble antagelig hengt p.g.a. utroskap. Men vi vet ikke dette helt sikkert, for vi vet ikke når han døde. Men hans kone var enke i 1900, så sannsynligheten er stor for at han ble hengt.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.