Gå til innhold
Arkivverket

[#40211] Anne Jenny Ellingsen, f. 1869


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ihlen

Prøver meg igjen! Anne Jenny Marie/Hermine Ellingsen f. 1869 i Tromsø, var bosatt i 1920 årene på Haflundsøy i Sarpsborg, Østfold. Hun fikk en datter i 1925, flyttet til Bergensdistriket der hun giftet seg og fikk enda en datter. Arbeidet vistnok på båt i utenriksfart (?) Har dessverre ingen flere opplysninger om henne og lurer på om noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis hun er født i 1869 og fikk en datter en 1925, var hun 46 år og enda eldre da neste datter var født... Det er jo ikke umulig, men her er det kanskje noen årstall som ikke stemmer helt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Hei, dette slo meg også - men det er oppgitt dette under scannede kirkebøker - Tune i 1925 (172). En godt voksen dame i såfall, noe merkelig egentlig. Kanskje verdt å sjekke mer rundt. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet henne døpt 1869 + i Tromsø eller Tromsøysundet.Har du funnet vielsen i Bergen slik at du er sikker på at det er samme Anne Jenny Hansine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I det scannede fødselsregisteret for Tune 1916-1938, s. 172, nr. 12 blant døpte kvinnekjønn finner jeg Edna Irene, f. 18.4,1925, døpt 2.. april 1925, datter av gift handelsreisende(?) Einar Johan Nilsen Valaker, bosatt i Bergen, f. 1884 og ugift ……Anna Jenny Hermine / Hansine? Ellingsen, Hafslundøen, f. 1869, Tromsø (litt flaut med alle … og ?).Her er vel i allefall dåpen til barnefaren i Hafslo i 1884 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Hafslodb&gardpostnr=12162&merk=12162#ovre>Lenke, som du vel har fått flere opplysninger om her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

god kveld Grethe, ja dette hadde jeg funnet, men det stopper opp der med Anna Jenny, ser ut som det er en nøtt! Hun er vitterlig en godt voksen kvinne når hun får min mor, og likeså to år senere da hun får nok en datter. Må vel lete andre veier for å finne henne. Takk iallefall. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når er den neste datteren født? Du sier noe om at hun skal være født i Bergen. Hva er navnet hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Hei, her er det blankt igjen - vet ikke hva hun giftet seg til (navn) og vet heller ikke hva barnet het. Har fått høre fra en gammel tante at hun ble født rundt 1927, trodde også hun het Gerd - uten at dette er sikkert. Vet bare at de bodde i Bergen før de begge mønstret på en båt, vistnok i utenriksfart. Problemet er at det finnes lite informasjon vedr. Anne Jenny Hermine/Hansine og ingen som forteller noe lenger. Derfor tar jeg i mot alt med takk. mvh. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg har sett litt på det som står i kyrkjeboka for Tune, og eg trur at det du har lese for Anne, er ordet dame. Trur det står 'forretnings dame' som tittel. Legg ved lenke til kyrkjeboksida: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060315020878.jpg>Lenke Eg trur ho heiter Jenny Hansine. Fødselsåret må vel vera feil? Om det som står der hadde vore rett, hadde ho vore 56 år i 1925, og då attpåtil få born etter det igjen?Eg har leita litt i dei skanna kyrkjebøkene for Tromsø og Tromsøsund, og fann denne (nr 37):LenkeDette er vel dei same folka i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved å lese det på nytt er jeg enig med Elin, og det spørs om ikke Elin har funnet riktig Jenny.Magdalene Nikoline Kjeldsen, f. 1864 Ramfjorden?, bosted Berg, døde på Berg i Tromsøysund 4/9-10/9 1896 av barselfeber, anmrk. Storsteinnæs. Ekteman ind. Andreas Ellingsen.Andreas Edvard Friis Ellingsen Berg, f. Tr.sund 1861, far Elling Mortensen ble gift 4/2 1900 Tr.sund med Othelia Karoline Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Dette var så flott som det kunne få blitt! Etter å ha forstørret og sett på navnet igjen, må jeg også være enig med at det nok er DAME det står - utrolig og like imponert er jeg over at flere par øyer åpner mine egene også! Det er nok helt sikkert 'denne' Jenny som er 'min'. Tusen takk, skal se nærmere på det. Skulle det dukke opp mer - så er jeg her! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Plutselig ble jeg litt usikker på dødsfallet til Magdalene i og med at hun der sto oppført som Kjeldsen og et annet fødselsår. Men det stemmer nok alikevel.Tromsøysund, Lysninger 1888, nr. 29: ungk. og fisker Andreas Edvard Friis Ellingsen, Berg .., f. 26/5 1881, konf. 1/10 1876 Tromsøysund, far gb. Elling Mortensen, og pike Magdalene Nikoline Jørgensdt., .. Berg, f. 31/5 66, konf. 1881 Tromsøysund, far .... Jørgen Peder Kjelssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Hva dere finner! Jeg skriver så tastaturet er varmt. Tusen hjertlig, engasjementet er urolig! Hjalp på da Jenny ble 20 år yngre også. Gjenstår å finne henne i Bergen distriktet, må titte litt på det. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Jensen

Hei Hanne!Har dessverre ikke noe å bidra med, men syntes det har vært spennende å følge saken fordi du leter etter så nær familie som mormor og morfar. Utrolig hvilken hjelp man kan få her i forumet, så hjelpsomme alle er.Lykke til videre!Mvh Glenn Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.