Gå til innhold
Arkivverket

[#40212] Sara Bernhoft, barnebarn til Mille Audunsdtr. Virkelig eller oppdiktet?


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Hei,Ifølge mange hjemmesider så var Anders Nielsen Riibers første kone datter til Hans H. Bernhoft (d.e.). Det kommer tydeligvis fra spekulasjon om initialene SHB på ei sølvkanne. I debatten her om Mille Audunsdtr. Lenke har Torgeir Kvalvaag med flere synspunkter på Hans H Bernhofts barn. Ingen nevner Sara. Skall vi se bort ifra at hun har levd og lete etter noen annen første kone til Riiber, eller?Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En rask sjekk her[url="http://www.nose.dk/Norge/bernhoft.html#3>http://www.nose.dk/Norge/bernhoft.html#3uten å finne noen Sara som er datter av HH Bernhoft.Derimot var han gift med Berit Michelsdatter, datter av Mille Audensdatter og Michel Christensen.Men jeg har registrert at spørsmålet har vært reist om ikke Berit, eller Birgitte som hun også kalles, var datter av Michel fra et ekteskap før han ble gift med Mille. Jeg tror noe av dette er drøftet i det temaet du har linket til innlegget ditt.Finner heller ingen Riiber på denne 'adressa.'Slår vi derimot opp på denne adressa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk for interessen, jeg har selv sett på Ellefsens hjemmeside og ser att han er han ganske sikker på at Sara ikke var datter av Hans H Bernhoft. Sitat fra hans side: 'I NST 17, s. 199 har P. N. Thaulow Riiber antydet muligheten av at Anders Nielsen Riber først var gift med en datter av Hr. Hans Hansen Bernhoft til Hitra, men dette kan ikke være tilfelle fordi dennes hustru Berit Michelsdatter, var halvsøster til Anders Nielsen Ribers annen hustru, og slektskapet ville da bli for nært'.Per Nermo har henne med på sin side Lenke med kommentaren 'NB: omstridt !'. En god del andre har henne med, men jeg har ikke sett noen som har noen kildeangivelse annet enn NST 17 og Nermo. Min oppfatning er att om ingen har noen riktig kilde, så får jag sette Sara Andersdatters mor som ukjent med notat om vad NST, Ellefsen og Nermo sier i saken.Vennlig hilsen Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Initialene på sølvkanna skal visstnok være 'S.B.H.' (ikke SHB !), noe som altså har ledet til antakelsen om det er snakk om en 'Sara Bernhoft Hansdatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sølvkanna skal være omtalt i skiftet etter Anders Nilsen Ribers sønn (Christen ?). Inskripsjonen lyder 'A.R. - S.B.H.'. Bård Riiber har en Note [13] om dette under 'Sara' på (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Per Nermo, Jeg er ikke ute etter å henge ut deg eller noen annen. Jeg har funnet mye fin informasjon på dine sider. Men - problemet er om din eller Ellefsens hjemmeside endres eller stenger så er det fortsatt minst 3-4 andre sider som har informasjon om Sara uten kilde eller med din hjemmeside som kilde. Det er klart att du ikke kan ta ansvar for hva alle andre gjør, men du har fått en fremtredende stilling og med det også ett stort ansvar.Status er att hverken ST Dahl, E. Bernhoft eller Ellefsen har med Sara som barn til Hans H Bernhoft. Hvilke kilder de har for de andre barna vet jeg ikke, men om det har vært skifte, så burde Saras datter være nevnt. Håper fremtiden kan kaste lys over spørsmålet.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ens 'ansvar' må vel være begrenset til at man i størst mulig monn bør angi hvilke ledd i slektsrekkene som må anses som usikre. Og det gjør jeg her. Det er slett ikke alt man finner på Internett der det tas slike forbehold !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.