Gå til innhold
Arkivverket

[#40217] Hurdal - Michel Jørgen Michelsen på Glasverket - et spørsmål til Anne Minken.


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Anne Minken nevner i boka si 'Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres' på s. 92 at hyttemester ved Hurdal Glassverk Michel Jørgen Michelsen hadde flere søsken - deriblant Peter og 3 søstre.Har du Anne, eller andre, navn og andre persondata på disse 3 søstrene.Bodde faren - Christian Michelsen - i Drammen og var han gift med 2 kvinner:1. Maren Qval? 2. Maren Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Michel Jørgen Michelsen hadde så vidt jeg vet, bare én søster. Det er døtrene hans jeg skriver om i den teksten du viser til.Michel Jørgen Michelsens far, Christian Michelsen, arbeidet først ved Nøstetangen. Du kan finne ham i ekstraskattemanntallet for Eiker 1765 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=eike1765&gardpostnr=3309&merk=3309#ovre>Lenke. Han var også noen år ved Hadelands glassverk før han ble hyttemester i Hurdal. Han døde i Hurdal 1783. Alderen hans ble da oppgitt til 48 år.Så langt jeg kjenner til, var han bare gift én gang. Ekteskapet med Maren Jørgensdatter Qual (Qvall) ble inngått på gården Torbjørnrud i Jevnaker i 1768. Jeg kjenner til følgende barn: 1. Michel Jørgen f. ca 1769, trolig på Jevnaker. 2. Peder Colbjørnsen (Peter) f. Jevnaker 1770. 3. Christian Fredrik døpt i Eiker (Nøstetangen) 26.6 1771, død to måneder gammel. 4. Inger Sophia f. i Hurdal 1773, død i Hurdal 1795, 22 år. Gift med Ole Severin Krefting 15.8.1794. 5. Andreas Cornelius f. i Hurdal 1777, begravet samme sted 25.10. 1779.I folketellinga for 1801 kan du finne Maren Jørgensdatter Qval og sønnen Peder samt et barnebarn her Lenke. . Barnebarnet – Andreas Cornelius – er sønn av Michel Jørgen Michelsen, født utenfor ekteskap i Hurdal 1791. Hans mor var glassblåserdatteren Ulrica Holm.Maren Jørgensdatters far, Jørgen Qvall, kan du lese om her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.