Gå til innhold
Arkivverket

[#40219] Hvem var far til Mikkel Olsen Fjellvik, Vegårshei ?


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Her er en 'nøtt' jeg har jobbet med i over 20 år. Håper noen her kan ha nytte av disse opplysningene. Mitt håp er at noen her kan sitte med opplysninger om hvem som var far til Mikkel. Jeg finner som nevnt i teksten under, en Michel som er døpt i 1707 og som således kan være en aktuell kandidat. Er også interessert i eventuelle tilleggsopplysninger rundt denne familien.Mikkel Olsen Steinsland/Fjellvik. Født 1707. Bosatt 1754 på Steinsland, Vegårshei. Bosatt 1760 på Ljøstadeiet, Vegårshei. Bosatt 1763 på Ljøstadeiet, Vegårshei. Bosatt 16/7 1769 på Ljøstadeiet, Vegårshei. Død 69 år gammel 9/3 1776 på Ljøstadeiet, Vegårshei.BiografiFinner en Michel født/døpt 6/11-1707 i Gjerstad. Bare mor er oppført: Enke, Else Pedersdatter. Mikkel er oppgitt med tilknytning til Steinsland u/Hummelskår og Fjellvik u/Ljøstad. (med navnet Ljøstadeiet menes at den nevnte husmannsplassen hører (eies) til/av Ljøstad.). Steinsland nevnes som et arvefeste under Hummelskår i 1700 åra. (Vegårshei i Eldre tid av Hallvard Tveiten s.778) Steinsland kalles også for Raukleiv. Ser ut til at familien flyttet til Fjellvik i 1755. Død 69 år gammel 9/3 1776 på Ljøstadeiet, Vegårshei.Gift 1. gang 23/10 1746 i Vegårshei med Kirsten Larsdatter.Gift 2. gang 16/4 1748 i Vegårshei med Ingeborg Olsdatter Steinsland. Far: Ola Eivindsen Vindholmen/Steinsland/Fjellvik. Mor: Ingeborg Jensdatter Songedalen. Født 1684. Død 77 år gammel 1761 på Fjellvik, Vegårshei.Barn:Ingeborg Michelsdatter Steinsland. Døpt 3/9 1749 i Vegårshei. Gift med Knut Jensen Hasledalen. Født 1756.Kirsten Michelsdatter Steinsland. Døpt 17/3 1754 i Vegårshei. Faddere: Siri Hummelsgaard, ? Olimstad, Ivar Jørgensen Dalane, Karen Jørgensdatter Dalane, Karen Dalane.Ole Michelsen Stensland. Døpt 12/12 1756 i Vegårshei. Faddere: Ingeborg Vigerstøl, Ole Torbjørnsen Ljøstad, Gunner Olsen Myre, Ole Markset ?, Rannei Grundesdatter Løve.Aanon Michelsen Fjellvik. Døpt 7/4 1760 i Vegårshei. Faddere: Gunhild Ljøstad, Torjus Værland, Gunder Myre, Torbjørn Olsen Ljøstad, Karen Olimstad.Kari Michelsdatter. Døpt 6/3 1763 i Vegårshei. Faddere: Gunnild Ljøstad, Anders Moland, Torbjørn Ljøstad, Knut Larsen Ljøstadeie, Birte Olsdatter Myre. Etter IGI registeret skal hun være gift med Ole Gundersen 16/10-1796.Jens Michelsen. Snekker. Døpt 14/9 1766 i Vegårshei. Faddere: Gunild Myre(n), Ole Ljøstad, Torjus Bulien, Ole Røe, Anne Løve, Torbør Dobbulien. Han er 37 år gammel i 1801 og snekker, i første ekteskap. Død 67 år 1834 på Bjerksetheiet, Bamble. Gift 1. gang 21/6 1798 i Bamble med Anne Susanne Olsdatter Waag. Født 1773. Gift 2. gang 14/10 1802 i Bamble med Kirsti Gundersdatter (se Lofthaug, Sannidal). Født 13/5 1782 i Sannidal. Døpt 20/5 1782 i Sannidal. Død 3/9 1857 på Røsholmen. (Nevnt som Jan i stedet for Jens under Lofthaug i Sannidal i Sannidal bygdebok b.1)Anders Michelsen Brattø. Skomaker. Døpt 16/7 1769 i Vegårshei. Faddere: Gunhild Ljøstad, Kiddil Grundesen Løve, Ole Olsen Ljøstad, Jon ?søn Ljøstad, Ingeborg Olsdatter Ljøstad. Omtales også som Anders Michelsen Kiil i 1800. Ved hans første gifte omtales han som Anders Mikkelsen Kiil. (Caut: Christen Andersen og T. Welleichsen.) Når datteren Gunvor blir vaksinert i 1819 omtales han som Anders Mikkelsen Bratøe. Kjøpte 'Gamlestua' på Aatangen i 1824. Ved sitt andre gifte i 1830 omtales han også Bratø. Anders nevnes i barndåper fra 1832 til 1839 som Anders Mikkelsen Bratø. Gift 1. gang 28/7 1799 i Sannidal med Ingeborg Marie Hansdatter Støa. Døpt 7/3 1779 i Sannidal. Død 30/7 1830. Gift 2. gang 2/12 1830 i Sannidal med Inger Åsulfsdatter Fossen. Født 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gunnar Aabøe

Trekker fram et eldre tema.Har funnet litt mer om Kirsten Michelsdatter:Ved trolovelsen lang fredag 1780 står det: Knud Hanssen Heldalseye af Frolands sogn og Kirsten Mikkelsdatter Ljøstad. Caut: Ole Uberg og Ole Ljøstad.På denne grenen har jeg nå fått oversikt over endel etterkommere.Legger også med en utskrift som viser en liten oversikt over etterslekta til Mikkel Olsen.Fremdeles interessert i opplysninger om Mikkel Olsen sine forfedre og eventuelle etterkommere etter andre av hans barn (se utskrift).m.v.h. Gunnar.

bilete7283.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Bare et lite spørsmål, Gunnar. Du nevner denne Mikkel i ditt innlegg som 'en aktuell kandidat'. Er det alternative Mikkel'er du søker, eller søker du konkret faren til denne Mikkel Fjellvik, som du har funnet dåpen til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, HelgeTakk for svar. Jeg har tatt utgangspunkt i Mikkel Olsen sin oppføring når han dør. Med alder som utgangspunkt har jeg funnet en annen Mikkel Olsen døpt det aktuelle året i samme området. Dette er selvfølgelig et svært dårlig utgangspunkt, men opplysningene i disse tidlige kirkebøkene for Gjerstad/Vegårshei er sparsomlige. Mikkel Olsen kan jo godt være fra et helt annet område. Jeg ønsker å finne forfedre til den Mikkel Olsen som dør på Ljøstadeie i 1776. Jeg ser at faddere i barndåpene for det meste er fra Vegårshei. Jeg ser han kaller et av barna for Kirsten etter sin første kone som døde tidlig. Ellers er det endel oppkalling fra Ingeborg Olsdatters side (hans andre kone) Navnet Ånon har jeg lurt på hvor han har hentet, men siden jeg ikke vet noe om Mikkel Olsens forfedre så antar jeg at det kan komme fra den siden.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg har forsøkt å sette opp personene rundt Mikkel Olsens andre kone, Ingeborg Olsdatter for å vise hennes forfedre og etterkommere. (Klikk på bildet for å få forstørre det dersom oppløsningen er dårlig.) Jeg kan ikke garantere at oppsettet er korrekt fordi endel av opplysningene er hentet fra bygdeboka for Vegårshei. Jeg vil gjerne ha kommentarer på eventuelle feil.m.v.h. Gunnar

bilete7290.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Gunnar, jeg ser vi tydeligvis har de samme kilder, men kanskje du kan finne mer i noen skifteprotokoller om de er tilgjengelig: Kirsten (Kirsti) Salvesdatters bror Erik Salvesen døde i Risør uten livsarvinger, skifte avholdt 27/2-1753. Da levde Kirsten, og brødrene Elling og Torje. Skifte etter Ingeborg Pedersdatter ble avholdt 26/5-1721, og da er datteren Ingeborg Jensdatter, mor til Ingeborg Olsdatter, blant arvingene. Men det fører deg ikke nærmere Mikkel dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Og skifte etter Ingeborg Jensdatter ble avholdt 22/1-1762. Da skulle jo Ingeborg og Mikkel og deres barn være blant arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.