Gå til innhold
Arkivverket

[#40226] Arne Jensen f.Eriksrud af Folldalen


Gjest Marit Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Sørlie

Han ble født 1834-39,muligens 5-4-35.Flyttet til Hadeland før1865,giftet seg og fikk stor familie.Han var ukonfirmert,født i Lesje,weiarbeider.Mulig sønn av Jens Hansson og Ragnhild Olsdtr.? Kjenner noen til denne Arne og familien der oppe?Han er min tippoldefar,og det hadde vært moro å vite om det var flere barn og om det er igjen slekt der oppe.Fra 1865 og til han døde 1922 har jeg alt om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit sørlie

eriksrudnavnet dukket opp under folketelling1865 for gran,der han leide husrom sammen med henne som ble hans kone,og der også deres første barn var bosatt sammen med dem.Han ble tilslutt hetende Jensen Pannerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

men forstår jeg deg rett i at du vil vite mer om din tippoldefars søsken og disses etterkommere?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit sørlie

Jeg vil gjerne ha med hans søsken og deres ektefeller og barn. Ellers er det fint om jeg får vite mer om hans foreldre,hvor de kom fra, og om det var noen spesiell årsak til at Arne havnet på Hadeland.Er ikke erfaren i dette med slektsgransking og må ta det enkelt til å begynne med :). Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Marit, Eriksrud (nordre) er ganske riktig en gård i Folldalen, og står i Bygdebok for Folldal bind 2 under hovedkapittel Fallet og Atndalen. Under Eriksrud nordre ligger Marken eller Morka hvor din Arne kom fra (men du er ikke sikker?).Han står oppført med det nevnte fødseldatum, men ingenting mer, så du får for så vidt ingen bekreftelse på at denne er den riktige.Ivar A. Streitlien: Bygdebok for Folldal i to bind. (revidert utgave ved Arild Alander). Bygdeboka er lett å finne frem i og ajourført opp til 1990-tallet. Jeg anbefaler deg å låne den.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da tillater jeg meg å gi deg et godt råd:Nå har jeg funnet noe om en av brødrene, Erland.Konsentrer deg om han og jobb med han nå, før du begynner med hans andre bror Ole.Når du har kommet et stykke med Erland, eller er ferdig med ham, så kan du evnt lage et nytt tema om feks Ole. Dette fordi det blir mye enklere for deg å holde oversikten, og det blir også mye enklere for oss 'hjelpere' å få oversikten.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror vi har ham har i 1865-tellingen LenkeAlder 26 tilsier et fødselsår på 1840, men man skal ikke stole helt på alderen i FT,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Astrid:Hvis du ser i mitt første innlegg (2) så er han født i 1836. Jeg synes også at 4 år i differanse på han i FT 1865 var i meste laget. Og Eriksrud i Gausdal er et godt stykke fra Lesja. Her er det kanskje noe som ikke stemmer?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit sørlie

Ja jeg har sett disse tellingene,men opplysningene fra familien sier at han ,som det står, kom fra Folldalen/ Gudbrandsdalen.Jeg prøver å se etter om navn på barna hans kan gi en pekepinn på at det er riktig.Oppkalling var jo ganske vanlig.Han har blitt skrevet med forskjellig fødselsår,både 33-34-35 og 39.Døde 1922 av alderdomssvakhet.Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvem av oss har egntlig nevnt Gausdal? Ikke jeg i hvert fall.Folldal er dalen mellom Hjerkinn i vest og Alvdal i øst. Øvre Folldal i vest lå i eldre tid under Lesja Prestegjeld og Nedre Folldal i øst under Tynset (Lilleelvdalen sogn).Alt stemmer forøvrig med den bygdeboka jeg sitter med. Plassen heter Morka (Morken) og det du har funnet ut om Erland står også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Han fikk barna Kari,Randi,Julius,RandiMaria,Johan Adolf og Jørgen.1865-1878.Kan dette si noe? Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Etter min erfaring - når folk flytter fra et sted til et annet, er ikke oppkalling så viktig lenger. De er heller ikke lenger under det sosiale press i hjembygda, hvor det nærmest ble forlangt at man kalte opp foreldre, besteforeldre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skriver først av det som står under Morka:Den første brukeren her var Jens Hansson, født 1793, som da var far til Arne. Han kom fra Søre Atndalen, det ser ikke ut til å være Folldal, men muligens Storelvdal, men her er jeg usikker. Jens døde 11/7 - 1858. Han var gift med Ragnhild Olsdatter Stadsbuøyen (fra Folldal), født 30/11 - 1799. død 17/7 - 1890.De hadde barna:Hans, født 2/3 - 1828, var fløtkar og bodde i ei stue i Sør-Atnedal, gift og hadde mange barn.Kari, født 24/1 - 1830,død 29/4 - 1910, gift 9/10 - 1856 med neste bruker i Morka Hans Pederson Uldalen fra Sel (26/5 - 1830 - 1897.Jørgen, født 29/5 - 1832, drukna under fløyting i Atna.Arne, født 5/4 - 1835.Erland, født 22/4 - 1838, død 4/7 - 1898, gift 1861 med Karen Larsdatter Kattomseie i Vang H, født 28/10 - 1828, død 22/7 - 1897. Busatt i Vang.Ole, født 9/12 - 1843Bygdeboka får du fjernlånt gjennom ditt bibliotek, men den er også bra å ha, om du har mye slekt i Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sørlie

Takk for hjelpa! Jeg har knapt nok vært i Folldal,og visste til for kort tid siden ikke om at slekta kom derfra.Har fått lovnad om at jeg skal få låne boka.Kanskje mulig å finne lenger tilbake også nå. Blir spennende å se om det finnes gjenlevende slektninger der oppe. Igjen takk for hjelpa :).Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Astrid:Jeg leser Folldal, skriver Gausdal. Tenker Gausdal, og da blir alt feil liksom :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.