Gå til innhold
Arkivverket

[#40227] Hvem var moren til Harry Antonsen/Albertsen f1923 Finnmark


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Jeg leter etter min farmor som skal være født i Finnmark omk.1900. Det har vært nevnt steder som Berlevåg, Tana men jeg kan ikke finne henne i kirkebøkene.Det jeg har av opplysninger er at hun het Agnethe. Etternavnet er muligens Johannessen. (moren het muligens Hanna)Hun fikk barn med Hilmar Antonsen men de giftet seg aldri. Hun giftet seg senere med en som het Paulsen.Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Takk for svar Jeg vet ikke hvor Harry er født. Faren hans heter Hilmar og er født i Lenvik i 1898. Han er døpt (Berg?) Albertsen. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Området Tana Berlevåg ligger ute på nett.Har sett på fødte fra 1904-1912. Ikke mange Agnete eller Anette.Fant 3 med far Johan eller Johannesen som far.Men ingen med Hanna som mor.Du må prøve å få sjekka hennes giftemål.Der står sikkert når hun var født,sted og navn på hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei! Jeg har sjekket alle disse. 'Problemet' er at bestemor og bestefar ikke var gifte. Men takk for tips i allefall.Mvh Inger Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristin Jensen

Hei Inger!I 1900-telling for Hammerfest bor Agnethe Johansen født i Hammerfest landsogn Finmark i 1890, Pleiedatter ? fors. Sømand.Kanskje et spor?Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei Kristin! Jeg har sett henne. problemet er at jeg litt ny i 'gamet' og vet ikke helt hvor jeg skal gå herfra....Kirkeboka for Hammerfest for 1890 ligger ikke på nett.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Har du spurt de eldste i slekta godt ut om dette Inger.Din bestefar far jo født så sent som 1923.Pussig om ingen vet hvor i Finnmark han var født og sikkert navn på moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Har du spurt de eldste i slekta godt ut om dette Inger.Din bestefar far jo født så sent som 1923.Pussig om ingen vet hvor i Finnmark han var født og sikkert navn på moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Harry, født i 1923, er min far som er død. Har spurt en tante, men hun vet ikke. De hadde ikke noe kontakt med moren sin.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Om de har felles mor,vet vel din tante hvor og når hun var født.Da skal vel morens navn stå i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Her er vel litt for få opplysninger til å komme videre. Hvis det ikke er mulig å få flere opplysninger fra nålevende, så er jeg enig med Nina at vielsen kan gi de nødvendige opplysninger. Hun giftet seg riktignok ikke med din bestefar, men du skriver at hun giftet seg med en Paulsen. Hvis du vet hvor og når denne vielsen fant sted, så kan det der finnes opplysninger om hvor Agnethe er født og hvem hennes far er. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Siden dette er fra relativt nyere tid,skulle det gå ann å få flere opplysninger fra Finnmark tror jeg.Jeg har sjekka de skanna kirke bøkene i aktuelle tidsrom på nett etter Harry i 1923-24.Det har vel du å Inger.Men det du kan gjøre her,er å ringe prestekontoret direkte.Tror de enda kan ha disse bøkene inne for Harry.Prøv med området Tana Berlevåg f.eks.Har fått god hjelp fra prestekontor før.Så prøv det Inger.Der skal også stå når foreldrene er født og bosted.Med en fødselsdato og rett navn på mora,blir det mye lettere å finne henne.Om din far ble gift,kan det kansje stå der hvor i Finnmark han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Årsaken til at jeg kjenner så lite til bestemor er at hun ble syk, pappa ble sendt til farens familie på Senja, senere til Vesterålen, og tante og onkel kom på barnehjem i Korsfjord.(ca 1933) Dette er vel også en årsak til at dåpsattester etc. har blitt borte. I 70 åra vet jeg at hun bodde på sykehjem i Sem i Vestfold, og vet at hun levde ved juletider 1975. Det er først i det siste jeg har fått interessen, nå når alle er døde. Har kun en tante på 81 år igjen og hun vet ikke når/hvor moren er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Prøv denne søkeadr. Inger. http://www.rhd.uit.noDer finner du både tellinger,men også kirkebøker for Finnmark.Lett å søke der du skriver bare ett fornavn eller et etternavn. Tana med Berlevåg er inne der også.Kan søke bare Berlevåg eller vaag som bosted.Da får man meget god oversikt.Jeg har en misstenkt Agnete...Agnes.i Berlevåg.Hun får et par uekte barn der.Hun kaller seg både Agnete Lovise Berntine Knudsen og Agnes Lovise Berntine Johansen.Født i 1886 eller 88.I 1913 står hennes 2 leiemål. Ingen andre passer inn.Må være samme dama.Ikke mange Agnes eller Agnete for dette området.Tror det må være henne som blir født i 1886.Agnes Lovise:Foreldre Andreas Bertheussen og Albine Mathilde Magnussen.Ugift.Berlevaag.Finner også Albine Mathilde født i 1857.Berlevaag.Foreldre Karl Magnus Magnussen.(Han kom fra Østersund)og Agnethe Margrete Dahl.(Hun kom fra Hammerfest)Men søk selv å se Inger. Lykke til. Og prøv prestekontoret for Tana Berlevåg når det gjelder Harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Du har en mulighet til Inger. Om Harry ble konfirmert i Lenvik.Ser av kirkebøkene der at Det står både bosted,men også hvor og når de ble født.Navn på foreldre står også.De ligger ute på nett,men de har stengt av info av nyere dato.Så der må du henvende deg til de som har bøkene, Statsarkivet kansje,men kan også enda være på prestekontoret under Lenvik.Jeg tror jeg tok feil på at de tre Agnete,Agnes var samme person.Om du vet når din Agnete fikk det siste og det første barnet,kan du se når ca. hun var født. Forstår det slik av det du skrev,at hun fikk barn etter 1923 også. Så da ble Agnete kan hende født etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Bestefaren min var født i 1898, så jeg synes det ville være rart om hun var så mye eldre enn ham. Faren min er født i 1923, tanten min i 1925 og onkel i 1927. Det var ei jente som ble født etter 1927, men som er død, jeg vet ikke hvor gammel hun var da hun døde. Noen mener at det skal være født et barn senere, men det er i så fall med en annen far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Nei du må nok gå direkte til kilden her Inger.Og da blir vel den sikreste kirkeboka for Lenvik da Harry ble konfirmert.Han vaks vel opp i Lenvik hos sin far?. Tror ikke du kommer lengre med bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Statsarkivet Tromsø TLF.77647200Her ligger kirkebøkene for Lenvik.Spør etter klokkerbok 10.(referansenr.)For periode 1927-1945.Konfirmerte. Lykke til Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.