Gå til innhold
Arkivverket

[#40229] Ole Isachsen g.m. Pernille Nielsd., 15.01.1815, Overhalla?


Gjest Bjørg Lund Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lund Olsen

Jeg har lånt Overhalla Bygdebok men finner ikke Ole Isachsen eller hustru Pernille Nielsd. Disse fikk en sønn 11.03.1817, Isak Olsen. Iflg. Family Search bodde familien da på Tiskum, Overhalla, Ranem. Hvor er dette, kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Hei!Berre eit lite tips: eg trur det må vera ein avskrivingsfeil på FS - istaden for Tiskum skal det sikkert vera Fiskum - som ligg i Harran, i dag ein del av Grong kommune. Du finn i alle fall ein gard med dette namnet i FT1801 i Overhalla (lenge før Schei-komitèen og andre kommunesamanslåingar, men likevel ...) Håpar dette gjer det litt lettare for deg å leite vidare, lykke til! Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Sigrid har rett. Ole Isaksen Aunet ble gift i 1815 med Pernille Nilsdtr Ulstad. De hadde sønnen Isak Olsen døpt 29-03-1817 i Gløshaug kirke i Harran. Pernille vet jeg ikke noe om, men ole var sønn av Isak Carlsen Aunet(1732-1815) og Lavina Christensdtr Furre (1743-1811) Ole hadde to søsken Carl (1769-1847) og Christoffer (1774-1824).Isak Carlsen vet jeg ikke noe om, men Lavina var datter av Christoffer Hansen Furre d 1789 og Bolette Olsdtr d 1789.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lund Olsen

Takk til begge så langt. Hvilke slekts/bygdebøker trenger jeg nå? Jeg er helt ukjent i Nord-Trøndelag og har ingen anelse om hvor Aunet, Ulstad eller Furre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Hei igjen!Furre kan du leite etter i dei bygdebøkene du allereie har lånt frå Overhalla, hugsar dessverre ikkje kva for bind. Furre ligg på sørsida av Namsen, ganske rett sør for Skage. Bøkene er vel stort sett frå 60-talet (eller har det kome nye?!?), og etter det eg hugsar stort sett orientert etter brukarane av gardane. Kan vera eg hugsar feil, det er nokre år sidan eg leita i desse bøkene.Fortsatt god jakt!Mvh Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Christoffer Hansen står nevnt på side 170 i B 1 av Overhalla bygdebøker. Følgende står om familien: I 1775 får en ny mann bøksel på gårdparten, nemlig 'gefreider' og 'tømmermerker' Ole Christoffersen Furre - mot å gi kår til faren, Christoffer Hansen, som tidligere hadde vært bruker en tid, dog uten tinglyst bøkselseddel. Nye eier Ole Christoffersen er den første tømmermåler vi hører om fra Overhalla. Han var vel Madam Abel Meyers betrodde mann på dette området. Hun drev 3 sagbruk og kjøpte tømmer hele dalen oppover, og trengte vel noen til å merke tømmeret. Han døde i 1780 og etterlot seg enke Marith Danielsdtr f Homstad, og sønn Ole Olsen d 1785 5 år gammel. Christoffer Hansen og hustru Bolette Olsdtr, døde begge i 1789 og etterlot seg følgende barn. Lars Christoffersen Margrete Christoffersdtr (1741-1814) g 1765 Nils Jonassen Kvatningen (1732-1805) Lavina Christoffersdtr (1743-1814) g Isak Carlsen Aunet (1732-1815) Marit Chrstoffersdtr. f 1739.Isak Carlsen Aunet står nevnt i Grong bygdebok B III s 336. Ved delinga av Aunet i to parter i 1771 ble Østre del overtatt, bygslet, av Isach Carlsen, og i Matrikkelsen 1801 ble da notert: Isach Carlsen f 1731 d 1815 g m Lavina Pedersdtr(feilskrift for Christoffersdtr) f 1743 d 1811. De hadde barna Carl f 1769 d 1847 g Karen Arntsdtr f 1773 d 1866 Christoffer f 1772 Ole f 1777.Hvem Pernille Nilsdtr Urstad er vet jeg ikke, men antar det er den Pernille Nilsdtr 9 år som er tjenestepike på Barlien i 1801 folketellingen. Hun tjente sansynligvis på Urstad da de giftet seg og dermed fått det navnet.Det ble døpt en Pernille Nilsdtr i Fosnes i 1793 og muligens er det henne, men desverre oppgis faren kun som Nils.Jeg finner ikke Ole Isaksen nevnt under Fiskum. Fiskum, Aunet og Urstad(Aurstad) lå alle i Harran.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.