Gå til innhold
Arkivverket

[#40231] Jan Nilsen Rakke's kone, Stavern


Gjest Einar F. Løsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar F. Løsnes

Hei! Er det noen som har kjennskap til hvem Jan Nilsen Rakke født 06.03.1840 i Stavern giftet seg med? Jeg har bare navnet hennes: Maren Kristine Hansdatter. De må ha giftet seg før 1870.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Jahn Nilsen jeg finner ( med navnvarianter) f. i Staven ca 1840, er denne karen i 1865-tellingen, her fortsatt ugift , bor sammen med en mor som er enke og en bror.LenkeHar ikke greid å finne noe om ekteskap mellom Jan Nilsen og Maren Kristine Hansdatter til nå. Her du flere opplysninger om barn feks.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om denne Jahn Nilsen som jeg fant i Stavern er rett mann? I så fall er han vel sønn av en los? Fant ekteskapet til foreldrene her i Tjølling på Vestfoldslekt: Lenke Ser at moren kom fra Eftang. Skal se om jeg finner noe om familien i Tjølingbøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, det var rett Jan jeg fant sønn av Nils larsen Rakke og Maren Kristensdatter.Paret fikk mange barn ser det ut til.Lenke Her er i alle fall Jans født. Skal se om jeg kan finne vielsen og noe om kona hvis det finnes i digitale kilder. ( I Tjøllingbøkene sto det ikke noe om hvem etterkommere av Maren Kristensdatter, dessverre)Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet til Jan Nilsen Rakke : LenkeHer var ikke opplysninger om hennes opphav, men det er vel trolig hun er fra Stavernsområdet/ Brunlanes? Håper noen har tilgang til kirkebøker herfra: Er ikke fotografert til nå, dessverre.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, nå ser jeg at her kan du klikke deg til flere opplysninger. Hennes far er oppgitt til Hans Nalum, Maren er oppgitt f. ca 1836. Da, finner du sikker hennes familie under Nalum.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Brunlanesboka(etter ca.1801): Rakkehavn u/Grevle søndre:Lars Nilsen, fca. 1748 Stavern. Los. Eier 1776-1811. Gift med Barbro Marie Jensdatter, fca. 1746, d. 1803. (På FS står hun som Jansdatter).Barn: 1)NILS 1775. 2)Jahn 1778, los. 3)Marie 1780, d.før 1811. 4)Hans ca. 1783, los. 5)Karen ca.1787, d.før 1811.Sønnen Hans overtok som eier etter faren i 1811. Neste som kom dit var Søren Jørgensen i 1853.Mere sto det desverre ikke i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Gunn!Mange takk for all hjelp! Jeg vet vel en del om Jan's slekt, men var mest interessert i kona's aner.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg håper du finner ut litt om Hans Nalum og hvem han var gift med (i bygdebøkene.) I 1865-tellingen er det muligens an sønn av han som bor på Navlum i Brunlanes. Faren til Maren Kristine må være en eldre generasjon enn den Hans M. Hansen som driver en Navlumgård i 1865.Har ikke greid å finne Maren Kristine i 1865, men hun er jo 33 år ved ektespapsinngåelsen, så hun kan være et helt annet sted enn på Nalum på den tiden.Lykke til, nå har du i alle fall et spor å gå etter. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei og takk igjen Gunn! Takk til deg også Berit. Kjempefint at vi kan hjelpe hverandre her inne. Jeg får ta en titt i bygdebøkene for Brunlanes, selv om slike kan være tvilsomme spesielt så langt tilbake i tid./Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøv å søke på Dis treff også, men heller ikke der fant jeg noe om Maren Kristine Hansdatter. Det var fler som hadde med ektemannen og hans forfedre der. Det har du jo fra før. Ser at i 1801 på Navlum bor det en familie med en sønn Hans Hansen, 7 år. Han kan vel være en bra kandidat til far for Maren f. 1836. ( Synd det ikke er digitale kirkebøker herfra på den tiden)LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.