Gå til innhold
Arkivverket

[#40232] Bendix Johannesen f.ca.1797. Lygra sokn.


Gjest Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Eliassen

Bendix var uekte barn etter Johannes Persen og Brynhild Iversdatter.Lenke Hvor mangen søsken ekte og uekte hadde han egentlig? Hvor mange barn fikkhan selv?mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Skifte den 11. april 1796 etter den gifte husmannen Johannes Pedersen Sletten for leiermål og barneavling i sitt ekteskap med Brynhild Iversdatter Sletten. Gjenstander: 1 sølvring, 1 sølje, 1 kiste med lås og jern, 1 bakstehelle osv. Boet eide følgende husdyr: 1 grå ku 4-0-0 1 sort strenget ku 3-0-0 1 hvit sau med lam 0-0-48 1 gammel grå sau med lam 0-0-32 1 sort hornet vær 0-0-48 1 sort hornet vær 0-0-32 1 sort værlam 0-0-24 1 sort geit med kje 0-0-64 1 sort kje 0-0-32 Brutto i boet var på 21 riksdaler og 43 skilling, mens gjelden var på 38 riksdaler, slik at boet var ganske fallitt.Boet var skyldig: - Tjenestepiken Svanhild Jonsdatter for lånte penger 3-0-0 - Proprietær Hr. Nicoll for 1 års avgift 7-0-0 - Kjøpmann Jan Casper Lange i Bergen 10-0-0 - Nils Torgensen Oppedal i Sogn 5-0-0 - Den pågjeldendes bror Peder Pedersen Brekke 6-0-0 - Jon Haugland i Sogn 2-0-48 - Tjenestepiken Brynhild Iversdatter for siste års lønn 3-0-0 - Piken Johanna Ryngelsdatter for utestående tjenestelønn for 1794 med 0-0-48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I forrige innlegg skal det selvfølgelig stå Brynhild og ikke Marie som jeg kom i skade for å skrive. Datteren til Brynhild, Kari f. 1800 bodde hos farfaren sin i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Mange takk til begge. Skiftet nevnt i nr. 6 må vere en annen Johannes, Johannes Persen lever i FT 1801. Lenke Eller var det et 'konkursbo' Var Brynhild, min tip-tip oldemor, som jeg leter etter egentlig gift? Jeg har sett på disse tingene litt, men har jeg sett meg blind på noe? mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er nok riktig mann det er skifte etter. På 1600-tallet til begynnelsen av 1800-tallet var det straffbart å få barn utenfor ekteskap. Når det gjaldt gifte fedre eller mødre som fikk barn utenfor ekteskap skulle halve boet deres tilfalle Kongen. Den andre halvparten fikk den uskyldige ektefelle sitte med. Skifteutdraget som er nevnt ovenfor har jeg hentet fra fogderegnskapet fra Nordhordland og Voss som befinner seg på Riksarkivet. Hvis du kan gi litt flere opplysninger om hvordan du stammer fra Brynhild kan jeg kikke på det, men da må jeg ha mer informasjon. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei Kenneth! Bendix Johannesen F:1797 Mor Brynhild.(Se inlegg 1) Han fikk en søn Lars F: 1833, som fikk min mor-far, Kornelius F 1887. Lars var gift 2 ganger,har lite om Kari Johannesdatter Nesfossen F1830 (søsken, foreldre o.l.) Kone nr.2 er o.k. Det er fra Lars Bendixsen (kvalvåg) og bakover jeg er usikker. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Johannes står oppført med Eivindvik som fødested ved sin død i 1808. Der er også referert til 2 personer i Brekke i skiftet i 1796. Kan dette vere ekteskapet? Lenke Isåfall har noen bygdebok for Lindås somkan se etter? Trodde egentlig han kom fra Manger. Påforhånd mange takk. oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Ja det er riktig par du har funnet. Bendik Johannessen Sletten f. 1797 på Sletta (Mellingen) på Radøy døde i Bruknappen ifølge Lygraboka. Han fikk sønnen Lars Bendiksen. Jeg vil anbefale deg å få kjøpt eller lånt denne boka for den gir deg de opplysningene du trenger. Deretter kan du konsultere årstallene med kirkebøkene for Lindås. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Joda boka skal jeg hente når jeg er en tur i Kvalvågen i sommer. Det skal vere en samling av etterkommere av Kornelius L. Kvalvåg (F: 1887) begynnelsen av august. Står det noe i boka om Johannes Pedersen Sletten, foreldre eller at han kom fra Eivindvik? Vist han kom fra Eivindvik så er dette nytt for meg. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Johannes Pedersen Sletten bodde på Mellingen (Sletta) på Radøy, og fra det området finnes det ikke gårds -og slektshistorie. Dog er de under utarbeidelse.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Var ikke sikker på om hvilken grenser boka fulgte. Lygra sokn var stor før i tiden.Får se litt etter i Brekke,om jeg finner noe der. Mange takk for hjelpen så langt. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.