Gå til innhold
Arkivverket

[#40234] Fredsvig i Nesset


Gjest Olav Vebenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Vebenstad

I Nessetboka IV side 137 er Marit Jonsdtr Fredsvig omtalt. Hun ble 2. hustru til Nils Knudsen fra Tingvoll. Er det noen som vet noe om Marits aner? Med tanke på at det er 30 år siden bygdeboka fra Nesset utkom, er det kanskje noen som har noe å bidra med. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Vebenstad

Man glemmer av og til det viktige, men Marit var født 1759 og Nils født 1755. Han var ikke fra Tingvoll, men Eidsøra og gift med Marit 1. gang og ikke 2.gang som det står i åpningsinlegget. Nils var sønn av Knut Nilsson Eidsøren f. 1727. I Nessetboka står det at 'Det er meir nærliggande å tru at ho (Marit) kunne vera dotter til brukaren Jens i Lia for den garden vart gjerne skriven Fredsviklia' Siden dette er antagelser, skulle det vært fint om noen hadde fakta. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Før jeg går inn i dette må jeg få avklart et spørsmål som ligger helt på siden:Jeg har nettopp vært borti en kar som bl.a. kalles Ole Pedersen Vebenstad. Han kalte seg også Myklebostad, muligens også Larsseter, men kom etter alt å dømme fra Nålsundet i Straumsneset på Nordmøre. Det var ihvertfall der han døde ca. 1740.Hvor er Vebenstad, og kjenner du noe til gardshistoria der?Beklager distraksjonen, men etter å ha lest om denne Vebenstad dukker det altså opp en høyst levende Vebenstgad på nettet. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fint. Da skulle vi vel være inne på hovedsporet igjen. (Skulle du vite om noen forbindelse mellom Nålsund og Vebenstad, kan vi kanskje 'snakkes' direkte?) Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Kjønnøy

Du kunne jo sende en sms så kan vi ta det derfra. Litt kan jeg kanskje bidra med om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Vebenstad

Hei Torgeir. Ole du spør etter ble født i Bådalen på midten av 1600-tallet. Han fann seg en enke på Larsseter i Øre og ble gift der. Senere tok han navntet Myklebostad. Hans far het Peder og var fra Mek på Averøy. Morens navn var Anne Jonsdtr Strand. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Du verden! De endte altså opp i Nistua på Nålsund. 'Enka' hadde ei søster, Marit Torbersdatter, som var gift i Bortistua på Nålsund.Men nå skal jeg ikke legge mer beslag på deres tid. For å spore oss tilbake til hovedsaken legger jeg ved denne lenka[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11560&gardpostnr=78&personpostnr=1225&merk=1225#ovre>Lenkemen den har du vel alt funnet, Olav. Marit er tydeligvis alt død. Men en viss interesse har du kanskje av datoen for giftemålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.