Gå til innhold
Arkivverket

[#40239] Margrethe Ananiasdatter, f.1751,evt.1753. Hvor kom hun fra?


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Margrethe Ananiasdatter,Kjøkkelvik under Askøy, ble gift 9-11-1787 med Peder Rasmusen, Kjøkkelvik.Hun døde 1791, 38 år gml.Hadde to barn Rasmus og Anne Kristine. Disse finnes i f.tell.1801 sammen med faren som er gift på ny og han har også barn i 2.ekteskap.Har funnet en Margrethe Ananiasdatter på Family Search, f.3-10-1751 fra Førde og også Margrethe Ananiasdatter f. 1753,g.m. med Peder Rasmussen, Askøy.Under døpte i S.og Fj. fant jeg Margrethe Ananiasdtr. f.3/10-1751, far Ananias, Sæla, under Naustdal.Tror ikke Margrethe er født i Askøy. Noen som kan hjelpe? Jeg har opplysninger om Peder Rasmussen. Hans slekt skal ha tilknytning til S. og Fj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Rune Thorstensen.Ja, her kom det mange interessante opplysninger via lenkene! Det meste var nytt for meg, så mange takk for at du 'koblet' dette! Så gjenstår det å se om Ananias A. og Anne Isaksdtr. er rette foreldre. Et av tippoldebarna til den'rette' Ananias ble iallefall oppkaldt etter han.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kopierer svaret jeg fikk av Yngve Nedrebø i Arkivforumet vedr. skifte etter Anne Isaksdtr. Husefest i 1765.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 7.6.2006 16:19 (2) Skiftet er datert 27. september 1765 og nevner enkemannen Anannias Andersen og barna Absalon Annaniassen, 17, Anders, 15, Bendix, 11, Jacob, 7, og Magrete, 10 år. --------------------------------------------------------------------------------Det slår i alle fall fast at Ananias og Anne hadde en datter Margrethe som var 10 år gammel i 1765.Det er ikke det endelige beviset på at Margrethe som kom til Kjøkkelvik og giftet seg der, er samme jenta som ble født rundt 1755 på Husefest i Bremanger.Vi vet imidlertid at denne Margrethe fortsatt var i live i 1772 da hun ble konfirmert på Husefest.Jeg har heller ikke funnet henne gift eller død der. Den eneste med det navnet i 1801 befant seg i Bergen. Men hun var fra Sæla i Førde og giftet seg der i 1788 med Karsten Jensen fra Indrekvam. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Dette var nå et steg videre. I tema 8102 (14) var broren Bendix oppgitt å være døpt l6.10.1752. Her er han 11 år i 1765, søsteren ett år yngre. Det skulle tilsi at hun var født i 1753 noe som stemmer godt med at hun er oppgitt å være 38 år når hun døde i 1791.Vet ikke hvor raskt etter fødsel de ble døpt. Heller ikke hvor nøye alder ble angitt ved skifte. Mange takk for god hjelp!Med vennlig hilsen Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kopierer inn svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø vedr. skifte etter Margrethe Ananiasdtr. Kjøkkelvik i 1792.Datteren Cornelsche er ikke nevt, vilket kanskje tyder på at hun var død.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 9.6.2006 14:39 (2) Skiftet er datert 8. oktober 1792 og nevner enkemannen Peder Rasmussen og barna Rasmus Pedersen, 4 år, og Anna Kristina Pedersdatter, 2 år. Formynder for begge Erik Andersen Fyllingen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.