Gå til innhold
Arkivverket

[#40252] Slekta til Eli Iversdatter f.ca.1696 gift med Peder Olsen Kjøl i Eide.


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som kjenner til slekta til Eli Iversdatter. I bygdebok for Eide bind 1 side 252 er det antydet at hun kan komme fra Søvik i (Gjemnes?).Jeg lurer da på om Iver Johnsen Søvik (f.ca.1659) kan være hennes far og John Knudsen Søvik (f.ca.1620) og Eli Knudsdatter hennes farfar og farmor?Videre lurer jeg på om denne Eli er den samme Eli som opptrer i følgende skifte:Skifte etter lensmann Iver Knudsen Mork i Kvernes 1670. Enke Mari Olsdatter. Hans søsken arver: Ole Knudsen Mork, Nils Knudsen Skjerset, Eli Knudsdatter Sevik, Appelona Knutsdatter Vebenstad, Gunhild Knudsdatter Søvik.Jeg er litt usikker på om Eli og Gunhild er benevnt Søvik(Sevik) eller Sørvik.Navnet Appelona er vel svært sjeldent på Nordmøre. Er det noen som har noen formening om hvor det kan stamme fra sleksmessig i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Glemte å ta med at på vegne av søstrene opptrådte ektemennene Elling Sevik, John Sevik og Erik Hammerdal. Brutto formue i boet var 280dlr og netto formue var 263dlr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Gjertrud Olsdatter gm Svend Larsen Øyen (f.ca.1662). Hun var søster til Iver Johnsen Søvikens hustru og Peder Olsen Søvika (f.ca.1656). Gjertrud Olsdatter v/Svend Larsen Øyen og Iver Johnsens hustru solgte 1699 deres odelsgods til Peder Olsen Søvika, som var 1øre og 3mrkl i Søvika (se forøvrig side 492 bygdebok for Eide bind 1).Da ser det ut som om mor til Eli Iversdatter er en datter av Ole Sevika som bruker 2øre 6mrkl i 1666 33år gl. Han har da en sønn Peder 5år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke om det er noen sammenheng, men det fantes en Apelone Trondsdtr., datter til Trond Jonsson og Guri Sørensdtr. på Boksaspa. Hun ble trolig gift med Svend Dalen i Gjemnes.Hvem var egentlig Erik Hammerdal? Kjenner noen farsnavnet hans? Han var i 1669 til stede på vegne av sønnen Jon på skiftet etter Mali Olsdtr. Nekstad, første kona til Isak Jonsen Nekstad, Averøy (skifte 1681). Men faren ble satt til formynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kan Erik Hammerdal være en svenske? Hammerdal ser ut til å være ett slektsnavn. Kona bor tilsynelatende på Søvik eller Vebenstad. Hammerdal finner jeg i farten bare i Sverige. Har noen mulighet til å sjekke i Rygh`s 'norske gårdsnavn' angående Hammerdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Siden det ble snakk om slektsnavn så har jeg ett annet eksempel som jeg har lurt litt på.Det var 1670 skifte etter Knut Trondsen Kaffle på Sevika i Gjemnes. Enke Eli Andersdatter. Barn Trond Knudsen, Anders Knudsen, Jens Knudsen, Ane Knudsdatter, Marit Knudsdatter.Barnas farbror var Nils Trondsen Kaffle. For enka møtte festemannen Ole Voll. Brutto 174dlr, netto 160dlr.Er det noen som har en forklaring på navnet Kaffle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hammerdal ser ut til å være i Jemtland. Det var flere jemter på ytre Nordmøre på 1600-tallet, hvorav den mest kjente vel er Kvernes-presten Anders Eriksen.Men vet noen noe mer om Erik Hammerdals opphav og etterslekt, om han hadde noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det finnes ett skifte etter Ole Knudsen Sevik i Gjemnes. Jeg har glemt årstallet, men han har enka Gunhild Knudsdatter. Avdødes bror er Halvor Knudsen (Fjøra?). Enka hadde tidligere vært gm Elling Nilsen og hadde med ham barna Knud Ellingsen, Ole Ellingsen, Ole Ellingsen, Anne Ellingsdatter, Berit Ellingsdatter.Dette må være Gunhild Knudsdatter fra innlegg 1. Hun. Da er altså Gunhild og Eli gjort greie for. Det må være Appelona som er gm Erik Hammerdal.Det er faktisk en Erik som er bruker på Vebenstad 1666 (51år?). samtidig er det en Knut Ellingsen som er oppgitt som sønn på Vebenstad. Dette er vel kanskje nevøen Knut Ellingsen 9år (Søvik?) som blir oppfostra til Erik. Det må være Erik (Hammerdal?) Vebenstad som er 50 år i 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg tror det kan bli som følger for søstrene i innlegg 1 og 2 Jeg har tittet i bygdeboka for Averøya for Vebenstad: Elling Knudsen Vebenstad bruker ca. 1650-1658 gm Appelona Knutsdatter Mork. De har barna Knut og Berit. Erik Johnsen (Hammerdal?)Vebenstad f.ca.1615 blir så bruker 1658-1689. Knut Ellingsen i innlegg (9) er altså stesønn og ikke nevø.Elling Nilsen Sevik (37 år i 1666) har da vært gm Gunhild Knudsdatter Mork. Barn i 1666 Knut Ellingsen 4år og Ole Ellingsen 2årJohn Knudsen Søvik har vært gm Eli Knudsdatter Mork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

I innlegg 7 spør du om Kaffle. Det kan være Kavli i Gryttens prestegjeld i Romsdal. Her er en henvisning til Rygh Lenke. I Grytten finner du også Voll, både som gard og sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Interessant hvis Erik Hammerdal var en Jonsen, for i kirkebok for Tingvoll fant jeg i dag følgende: 11 p. Trin. 1668 gravlagt Joen Joensøn Hammerdaell 6 Aar. Det må vel være en slektning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Mer Hammerdal i Tingvoll: Samme dag, altså 11 p. Trin 1668, ble gravlagt en Joe Karlsøn ibid. (altså Hammerdal). Slik sett kunne man tro det dreide seg om et sted i Tingvoll, men navnet Karl synes heller å være et særsyn der på denne tiden, men kunne heller rime med et svensk opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Til innlegg 7 om Kaffle. Det var skifte den 9/5-1670, s. 80 i skifteprotokollen etter Knut Trondsen Kaffle på 'Torvigen' ikke Sevika (Søvika). Torkild, her må du ha lest litt feil.Se s. 131 i Gjemnesboka b. 1, der denne Knut Trondsen f. ca. 1619 er nevnt som bruker av en part, med sønnene Trond f. ca. 1660, Anders f. ca. 1663 og Jens f. ca. 1665 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Jonny innlegg 16. Jeg regner med at du har rett der. Kan det være noe i det som Tore skriver i innlegg 11? Kaffle er jo ikke så ulikt Kavli i uttale?Har du funnet noe etter at bind 1 for Eide kom i trykken, som kan bekrefte om Eli Iversdatter kommer fra Sevik?Det finnes et skifte etter Ane Pedersdatter Tungset 1681. Enkemann Knut Estensen. Arvinger er søsknene Ole Pedersen Søvik, Gjertrud Pedersdatter, Synef Pedersdatter. Kanskje denne Ole Pedersen er morfar til Eli Iversdatter (Søvik)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er skifte etter Gjertrud Olsdatter Øyen 1716. Enkemann Svend Larsen. Barn Lars Svendsen 30år, Ole Svendsen 18år, Lisbeth Svendsdatter 32år, Anne Svendsdatter 20år, Gjertrud Svendsdatter 12år. Formyndere farbror Jens Larsen Stakkvika og morbror Peder Olsen Søvik.Jeg mener å ha sett ett sted at en Peder Søvik hadde eierinteresser i Oppdal tidlig på 1600 tallet. Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.