Gå til innhold
Arkivverket

[#40257] Sivert Gebhardsen Tanche (født rundt 1760?), Alstahaug


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Kan noen hjelpe med med å finne Sivert Gebhardsen Tanche? Har så vidt vært innom han her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=7131&sok=Heidi+%D8kern&startnr=&antall=&spraak=&nr=38&antinnlegg=19#anker>Lenke Han fikk datteren Berit ca. 1802, men jeg kan ikke finne han på FT fra 1801. Men derimot finner jeg noen andre med samme etternavn, som kanskje kan være brødrene hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Iflg. mine notater var Sivert Andreas Gebhardsen født på Andøya i Herøy i 1770, og han døde på Skogsholmen i 1813. Hans foreldre var skredder Gebhard Wilhelm Pettersen Donell (1728-1795) og Synnøve Simonsdatter (1725-1777). De ble gift i 1754. Ole, Petter og Kristoffer var tre av Siverts sju døpte søsken. Sivert ble gift i 1800 med Viveke Hansdatter født i 1763 på Møkkelbostad og død i 1812. Barn: Berit var født i 1798 på Hestøya. Erik var født i 1801 og død samme år. Pernille ble født på Nautøya i 1804.Mvh Halvard Lundestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tuuuusen takk, Halvard. Der gikk det hull på den nøtta! Har søkt på både Sivert og Gebhard (faren) som fornavn i FT1801 uten å finne noe. Men om faren var død, så forklarer jo det saken. Allikvel klarer jeg ikke å finne Sivert i 1801,- har du funnet han noe sted? Og vet du hvor Donell-navnet til faren til Sivert kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Det ser ikke ut til at Sivert og familien er med i 1801-tellinga. Faren til Gebhard, Petter Wilhelm Donell, var skredder og har nok kommet utenfra til Herøy. Han døde i 1741. Jeg kan for øyeblikket ikke svare på hvor Donell-navnet kommer fra.Mvh Halvard L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har registrert en del etterkommere på søsken av mine aner, og her er Else Jensdatter et eksempel. Tar Else Jensdatter som nr. 1, med foreldre på dobbelt nr. osv.1)Else Jensdatter. Gift i Herøy kirke Dom. 15p.trinit. 1717 med Simon Jensen Andøen. Det er skifte på Else i Andøen i 1764.Simon ble gravlagt på Herøy kirkegård Dom. 7.p.trinit(01.08).1745 på Herøy kirkegård, og det var skifte på han i 1746 i Andøen. Barn: a)Nils Simonsen døpt i Herøy kirke dom 17.p.trinit(01.10)1719.b)Christopher Simonsen døpt 2.paascat(14.04)1721c)Paul Simonsen Andøen døpt dom.14.p.trinit(29.08)1723d)Synnøv Simonsdatter døpt 27.04.1725e)Ane Martha Simonsdatter døpt Dom.sexages 1728f)Jens Simonsen døpt Dom.2.nat(27.12)1733.. Alle døpt i Herøy kirke. Foreldre:2)Jens som var gift med Mette Olsdatter3)Mette Olsdatter, som det var skifte på i Andøen i 1730. Gift 1 med Jacob Mortensen, som det var skifte på i Andøen i Herøy i 1712. Barn(a-c):Ingeborg og Mille. Det var skifte på Mille i Andøen i 1727.Gift 2 var Mette Olsdatter med Jens, og fikk disse barna med han:d)Ole Jensene)Else Jensdatter(se anenr. 1 her).Mette ble gift 3 med Evend Eriksen, og fikk 4 barn med han:f)Jens døpt Fer(Ter?) 2 da. 1714g)Marit Evensdatter døpt Dom.10.p.trinit(01.08)1717.h)Marit Evensdatter døpt Dom. 10.p.trinit. 1718 eller 1719.g)Johanna Evensdatter døpt Dom. 21. p. trinit.1723.Det ser ut som om Mette har vært gift med enda en Jens, og hadde med han datteren Synnøve. Om dette var før eller etter de andre ekteskapene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mettes far kan være Ole Nilsen som var bruker i Østbø fra 1652, og det jeg iallefall vet sikkert er at Mette Olsdatter hadde en bror som het Jon Olsen Østbø født ca 1673 og gravlagt 08.10.1758 i Alstahaug. Han var verge for Mettes datter Synnøve ved skiftet etter henne i 1730, og er beskrevet som morbror. Jon og hans kone Aleth Olsdatter er blant mine aner. Aleth var født ca 1666, og er oppgitt å være 75 år da hun ble gravlagt på Alstahaug kirkegård 20.08.1741.Mette og Jon hadde også en bror som het Christopher Olsen, og var født ca 1682. Jeg har 6 barn av han som døpt i kirkeboka i perioden 1714-1727, men har ingen kone på han. Det var skifte på Christopher i 1743.Jeg er ikke sikker på om Ole Nilsen Østbø var far til min ane Jon Olsen Østbø eller kona Aleth OlsdatterDen mulige faren til Mette Olsdatter(Ole Nilsen) ble født i ca 1617 ut fra manntallet 1663-66, og hadde disse barna i 1. ekteskap: Olle født ca 1652, Elias født ca 1660, Niels født ca 1664 og Mons født ca 1666.Så nå er mitt spørsmål: Var Ole Nilsen Østbø far til min ane Jon Olsen Østbø, Heidis ane Mette Olsdatter og Christopher Olsen født ca 1682, eller var han far til min ane Aleth Olsdatter født ca 1666 og død 1741?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mette Olsdatter hadde i sitt 1. ekteskap barna Elen, Ingeborg og Mille(Elen hadde falt ut i 1. innlegg her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jeg har hoppet over et ledd i begynnelsen her, men den jeg skrev som anenr. 1(Else Jensdatter) skal være mor til Synnøve Simonsdatter som det er skrevet om i innlegg 2. Håper alle har forstått det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg var litt forvirret her en stund,- hadde jo ingen Jens omtalt, men så kom forklaringen. Takk for mer info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.