Gå til innhold
Arkivverket

[#40258] Oppslag i Sør-Odal bygdebok, gården Staxrud


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiHar fjernlånt kirkebøker fra Sør-Odal, og leter etter når Anne Tostensdatter f. ca 1780 døde.Hun var gift med Peder Larsen, han døde 1815 på gården Staxrud. Har lett etter om hun giftet seg igjen da hun ikke var mer enn ca 35 år da han døde, men har ikke funnet henne. Deres barn bodde på Staxrud lenge etter farens død (har funnet dem som konfirmert og som faddere).Har også lett etter hennes død i kirkebøkene, men jeg har bare de bøkene som går fram til 1849. Det er jo mulig hun døde etter 1849.Hvis noen hadde anledning og tilgang på bygdebøkene, ville jeg blitt veldig glad for hjelp.På forhånd takk.mvh Laila Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, dessverre har jeg ikke bygdebøker for O-Dalen her. Jeg fant denne Anne Tostensen på gården her i 1801, lurer på om dette ikke er den samme anne som gifter seg i 1801 med en Peder Larsen? LenkeEllers tror jeg du kan få hjelp til oppslag i Eidskog historielag. Prøvde å søke i databasen som ligger der, men fant ikke det rette paret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapsinngåelsen: Lenke En annen kilde sier at Anne Tostensdatter fra Nuest var g.m. Peder Larsen. Riktignok er det usikre kilder som oppgir hennes alder til f. ca 1760 ( det passer dårlig med damen fra folketellingen ?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det pussige er at jeg finner kun gård Staxrud bare på Gran i Oppland i 1801. Har du funnet en gård med det navnet i Sør-Odal, siden du ønsker oppslag i bygdebøker herfra?Lenke Legger en lenke til en gård med dette navnet i 1801-tellingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Endelig fant jeg gård i Sør-Odal med samme navn i 1865: LenkeDa får jeg bare ønske deg lykke til med søking. Håper noen med bygdebøkene kan hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnTakk for at du engasjerer deg i debatten min. Skulle nok skrevet at Staxrud ligger under gården Gjersøyen.Her er Anne og hennes familie i 1801 Lenkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at Dis har en oversikt over hvem som er villige til å slå opp i Bygdebøker for O-dalen. Om du ikke får svar av lokale slektforskere, kan det hende du kan få hjelp med henvendelser direkte i mail til noen av disse folkene: LenkeLykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen GunnTakk for opplysningen om Dis. Trodde kanskje man måtte være medlem der for å få hjelp. Det er jo et flott tiltak.Skal prøve det hvis ikke jeg får noe svar her. Jeg tør ikke sende kirkeboken tilbake før jeg vet hvor/når hun døde. Kjedelig å måtte fjernlåne den på nytt.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei Laila!I Sør Odal Bygdebok VI, side 333 står det om Peder Larsen og Anne Tostensdatter, men bygdeboka sier ingenting om når Anne døde (ei heller når hun er født). Det står at Peder Larsen og kone trolig var fra Nes.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp, selv om bygdeboka ikke hadde noe svar på dette. Fant nå en mulig fødselsdato for Anne Tostensdatter som du la lenke til i 1801.LenkeSer ut til å være faren fra samme gård som i tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var få opplysninger om denne Peder ( Per) Larsen f. 1783, bortsett fra at han skal ha giftet seg i 1801. LenkeDet kunne passe med ekteskapet mellom Anne og Peder som er funnet før?Håper virkelig at noen kan sjekke i kirkebøker for deg. Kan hende det står noe om folkene på Kjølstad i Bygdebøker herfra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg glemte et viktig Ikke, foran klarlagt i innlegg nr. 13Får håpe de lokale kreftene kan se på dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ekteskap mellom Eli(e)Pedersdatter og Lars på Kjølstad, foreldre til en Peder Larsen, om du vil undersøke denne karen nærmere?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Vidar og GunnTil Gunn: De du har funnet, er de jeg trodde var rette. Peder Larsen var fra Kjølstad, og Anne var fra Gjersøyen. I 1806 fikk de datteren Eli, og da bodde de på Kjølstad. Kan også se ut som om søsknene til den Anne i min lenke ovenfor var faddere for de neste barna deres.Til Vidar: Det ser ut som om at jeg må revurdere de tankene jeg hadde om Peder og Annes opphav inntil videre. Tusen takk for at du slo opp i bygdeboken for meg.Har bare hatt tilgang på Mini 4 og oppover, men fikk i dag beskjed om at Mini 3 hadde kommet. Da kan jeg få sjekket vielsen deres og faddere for deres to første barn. Skulle vel kanskje hatt bygdebøkene ved siden av meg, men det er 8 bind og forrige gang jeg hadde dem på lån ringte biblioteket å spurte om jeg trengte alle 8:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er et problem med alle de tunge bindene. Har selv lånt noen på fjernlån, så det forstår jeg godt at du kvier deg for.Det blir spennende om du finner ut noe i kirkebøkene, og om andre lokalkjente kommer på banen:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Anne Tostensd. var født 1778 på Vesle-Fulu, men vokste delvis opp på Nord-Nust. Jeg vet ikke når hun døde. Foreldrene var Tosten Gunnersen fra Vesle-Fulu 1746-1803 g 1768 m Ingeborg Amundsd. fra Toner f 1749 (ukjent også når hun døde !). De hadde 7 barn ifølge bygdeboka, bind 8 s 725.Anne Tostensd. kan ha flyttet til Nes da minst 2 av barna ble gift dit.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Pål og GunnTakk for lenken til historielaget Gunn.Til Pål: Takk for opplysningene om opphavet til Anne. Det forklarer kanskje at Peder og Anne døper sin første datter for Ingeborg.Har funnet dåpen til de tre siste barna deres. Når Eli 1806 ble født bodde de som nevnt på Kjølstad, sønnen Tosten ble født 1812 og da bodde de på Aaserud. I 1816 fikk de sønnen Peder og bostedet da var Staxsrud. Lars og Amund Tostensen fra Gjersøyen er faddere for sistemann. De har nok da vært faddere i lys av å være naboer. Lett å dra feil konklusjoner.Skal bli spennende å se hva jeg finner ut av vielse og dåpen til de to første i dag.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk god hjelp av Pål. Da har du familien her i 1801? LenkeIkke enkelt å følge familier som flytter så mye. Lykke til med kirkebokletingen. Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiDet viste seg at det var feil kirkebøker dessverre. Så da er det bare å vente.Tenkte jeg skulle kanskje kikke etter om jeg finner Anne Tostensdatter utflyttet. Datteren Eli flytter i 1829 til Nes, men jeg finner som sagt brødrene på Staxrud senere.Takk til alle som har hjulpet meg.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da er vel dette datteren tenker jeg. Synd du fikk feil kirkebøker denne gangen. Kan hende noen kan finne ut for deg om det var hit Anne flyttet og her hun døde?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei. Bare litt stedsopplysninger. Staxrud lå hvis jeg ikke husker helt feil, mellom Gjersøyen og dagens Maarud Gård, og ble innlemmet i Maarud for en 30-40 år siden (trur eg). En slektning av min mor var en av de siste, om ikke den siste som drev gården (muligens som forpakter)? Laila, har du navnene på brødrene til Eli?mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.