Gå til innhold
Arkivverket

[#40268] Hvm var far til Sverre Berg , Bergen født ca 1905


Gjest Anne Øfsthus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Øfsthus

Søker etter far til Sverre Berg. Sverre var født ca 1905 i Bergen, mor var Johanne gift Johnsen. Jeg vet at familien bodde en tid i Geble Pedersensgt i Sandviken. Mvh Anne Øfsthus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det kan godt tenkes at faren til Sverre Bergh f. 1915 (og broren - dirigent Øyvind Bergh f. 1909) er bergenser, men begge brødrene er visselig født her på Hamar, der faren var lektor på Hamar Katedralskole.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Øfsthus

Takker for interessen. Jeg vet med sikkerhet at Sverre ble født i Bergen ca 1905 så da må komponistens bror være en annen. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Festspilldirektøren Sverre Bergh (-vel også komponist) er i følge. to ulike oppslagsverk født i 1915, Det ene oppslagsverket opererer med fødselsdag 2. november.Den mangeårige dirigenten for Kringkastningsorkesteret, Øyvind Berg, var i alle fall noen år eldre, så da må vel også hans fødsel (3.desember 1909) tas med en klype salt.(-Bare til forklaring på mitt oppgitte fødselsår.)Disse to brødrene var Hamars store musikalske vidunderbarn på Hamar i slutten av 1920-årene.PS: Beklager dersom vi opererer med to forskjellige Bergh/Berg.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det komponisten og festspilldirektøren du spør etter, eller en annen, hvis det er det første, så er det en bigrafi på ballade.no:'Sverre Bergh (1915-1980) født på Hamar like nord for Oslo. I 1935-37 studerte han musikk teori med Fartein Valen. Han hadde også et kort studieopphold i Wien. Fra 1937-1946 jobbet han som freelance musiker i Oslo. Deretter ble han ansatt som arrangør i Norsk Rikskringkasting.Fra 1952 var han dirigent ved forskjellige teatre, og gjorde seg spesielt gjeldende ved Den Nationale Scene i Bergen. Hans navn er i dag sterkt knyttet til musikaler. Han har arrangert og komponert en mengde musikk for scene, kino, radio og fjernsyn. Hans to viktigste verk på dette området er 'Lyrikkens verkefinger' og popmusikalen 'Alice i eventyrland'.Han har også komponert kammer-, kor- og orkester musikk. Hans seriøse komposisjoner er for det meste i neo-klassisk stil, men et vel så viktig kjennetegn blir på hans musikk er humor.Gjennom mesteparten av sitt liv var Sverre Bergh aktiv som organisator og rådgiver. Han hadde en mengde utmerkelser i norsk musikkliv, og var i stor grad delaktig i at moderne samtidsmusikk ble en del av repertoaret til de utøvende norske institusjoner. De siste årene han levde var han direktør for Festspillene i Bergen.'og litt om hans bror, dirigenten Øivind Ingvard Bergh:Øivind Ingvard Bergh, Dirigent Født: 03.12.1909 (Hamar)Død: 25.01.1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Ludvig Bergh var teatersjef ved DNS fra 1909-24. Kanskje et spor i Bg. Adresse Store Parkvei i 1924. Der dør en Ludvig Munthe Berg i 1944. Men jeg aner ikke om det er en sammenheng, men du kan jo be om skifte etter denne Ludvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Øfsthus

Nei det er ikke komponisten jeg leter etter. Han jeg søker etter er nok noe eldre, og er født og oppvokst i Bergen. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har ein kar i registeret mitt: Sverre f. 1310 dpt. på Fødselstiftelsen 1810 1909 med far: ug. handelsbetjent Gustav Berg (f. 1872) og mor: ug. tj.pike Johanne Wangen (f. 1877), bustad Øvregt. 33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Hans far var Thorvald Julius Iversen Berg, født i Enebakk. Ta kontakt med meg på siri_ravnanger@hotmail.com, så kan du få mer info privat. Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.