Gå til innhold
Arkivverket

[#40269] Hjelp til å tyde notater i kirkebok (Østre Aker 1862)


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Håper noen kan hjelpe meg med å tyde notatene som er skrevet inn ved Lauritz Martinius Karlsens dåp i Østre Aker 25. mai 1862 (nr. 37). Jeg trenger hjelp til å tyde det som står i samtlige felt.LenkeVennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenka virker ikke.Den var ikke lett å tyde. 3/1 - 25/5 L. M. (attest til Xania Byrett? Torshoug? p. 5/11 72. Veldig usikker på Torshoug, mere en gjetning - evt. Forhøring ?) Arbeidsmann Karl Karlsen, h. Marthe Nielsdatter boende på Rasch(i) Løkke under Thorshoug. Faddere: Hans Olsen, Johanne Eriksen, barnets fader, Marie Olsen, Marie Wetby(berg?), Karie Nilsdatter. Det som står videre lengst til høyre om Stina Marie hører med til dåpen før denne.Håper det er noen andre som klarer det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

'Laurtitz Martinius, Attest til Xania Byret'. Så ser der ser ut til å stå: 'Forhør i afdeling d. 5.11.72', men dersom det er rett burde 'afdeling' stå med stor 'A'.ægte, [foreldre] Arbeidsmand Karl Karlsen, H. Marthe Nielsdatter, boende paa Raschs Løkke under Thorshoug.[Fadderar] Hans Olsen, Johannes Eriksen, Barnets Fader, Marie Olsen, Marie Hertberg, Kaisa Nielsdatter.I anmerkningsfeltet står ein kommentar som høyrer til dåpsinnførselen ovanfor: 'Stina Maia opgav at være fra Brønskog[?] i Vermeland. Hun fik d. 14/8-62 Anvisning paa Fattigkassen paa 3 Spdr. for at reise Hjem med sit Barn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Tusen takk begge to! Ikke minst: Takk for at dere tok dere tid til å gå inn i kirkeboken siden lenken ikke virket. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Ja Gunnar har det komplett, med den lille endring at det nok står 'Byrets Forhørsafdeling'. Mvh, TLL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Takk! Og så lurer jeg selvfølgelig på om det er dåpsattesten det dreier seg om. Og videre hvorfor Xania Byrets Forhørsafdeling er inne i bildet her. Håper noen kan hjelpe meg med svar. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er sannsynligvis en dåpsattest som er skrevet ut, for i 1872 kan gutten ikke ha vært verken konfirmert eller gift. Men hvorfor Christiania Byretts forhørsavdeling hadde behov for den, ja, det må nok undersøkes i deres arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ja, Tor (5), sjølvsagt står der 'Forhørsafdeling', det var den s'en med strek/prikk over som 'lurte' meg endå eg var klar over det. Takk for innspelet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.