Gå til innhold
Arkivverket

[#40272] Mer Harstad og Gjemnes


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

Den store mengden av nyttig informasjon på 40013, er bakgrunnen for at jeg prøver meg med enda et uavklart Harstad-spørsmål.Sønnesønn til Anbjørn Harstad (Sjømæling?), Knut Hansson (f. 1731), hadde ei sønnedatter som het Ane Hansdotter som var født i 1780 og som døde i 1854 (Leivdal bd. 5. side 55). Hun var gift med en Anders Kristenson (f. 1776, d. 1854). Leivdal har ikke flere opplysninger om ham enn at han skal ha vært soldat i 1807 da han giftet seg.Har noen vært borti noe, enten i tidligere bind av Gjemnes-bøkene eller funnet noe interessant om personer med navnet Anders Kristensson i andre bøker fra Nordmøre som evt. kan knytte Anders til Harstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Det kan være denne Lenke i FT1801. I så fall har han en bror Erik. Ved konfirmasjonen til Erik Christensen Harstad i 1807 står det at han er født på Furset. Kvernes ministerialbok 1780-1819, pag. 228, nr. 8 'Eric Christens Harstad, fød paa Fursæt i Øre Sogn, 19 Aar'. Jeg har ikke den bygdeboka her jeg sitter nå, så jeg får ikke slått opp på Furset. MvhTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal du ha. Det ser ut til å stemme helt. Jeg ser at det kan passe også med at det i 1801-tellingen finnes 2-3 personer der navnet er Christen og alderen er rundt 50. Dette har jeg trolig mulighet for å sjekke selv seinere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal du ha. Dette ser ut til å stemme helt. Jeg ser at det også passer med at det i 1801-tellingen finnes 2-3 personer der navnet er Christen og alderen er rundt 50. Dette har jeg trolig mulighet for å sjekke seinere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Lenka (2) viser til Harstadgardene og brødrene Kristensen tjenestegjør på Dalan/Dalå. Og Ane bor jo på nabogarden.På Furset har jeg ikke funnet noen Kristen som passer. Men det er jo lett å overse noe i overfloden av navneinfo. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Merkelig. Jeg har nå gått gjennom alle gårdene på Furset (i bd. 4) uten å finne aktuelle personer, verken Anders eller Erik Kristenson eller noen Kristen. Det er litt mystisk at Erik (og Anders?) skal være født på Furset, uten foreldre.Hvor ligger forresten Kvernes - det framgår ikke av kartet på s. 691 i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kvernes kirke ligger på Averøya ved Kristiansund, men kirkesognet omfattet også områder i dagens Gjemnes og Eide kommuner. Skal man lete etter slekt i Gjemnes i eldre tid må man ofte lete gjennom kirkebøker for Kvernes, Øre og Tingvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Torgeir, se s. 316 i Gjemnes b. 4, der finner du en Kristen Andersen f. ca. 1745, 56 år i 1801, og ikke Kristian Andersen som det står i bygdeboka. Han var gift med Ane Iversdtr som var f. ca. 1756, 45 år i 1801.De kom trolig fra Bolsøy pr.gjeld og det ser ikke ut til at NTL har gått i botnen på denne familien verken med hensyn til de barna som står der eller om det var flere barn. Her er det god plass til både Anders og Erik. Dere må inn i hovedkildene for å finne svar på dette. Jeg tror ikke det er noen stor jobb å finne svaret på dette. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal du ha - her brenner kanskje tampen.Så at NTL i et tidligere innlegg (30247) etterlyste tilbakemeldinger om mangler i bind 5 om Harstad. Kanskje det beste ville være at han følger dette opp slik at korreksjonene kommer med i bind 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.