Gå til innhold
Arkivverket

[#40275] Søk i kirkebok/bygdebok for Strinda 1815


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Hei!Skulle gjerne hatt hjelp til å finne en person i kirkebok for Strinda, Sør-Trøndelag:Anders Brundal bodde i 1865 med familie på Brunborg i Trondheim. Han er født i 'Strinden' ca. 1815.Han kan ha bodd i Brundalen siden han tok navnet Brundal.Finnes det forresten bygdebok for Strinda?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bygdebok for Strinda inneholder noe gårdshistorie, men minimalt med slektshistorie.Jeg gikk tilbake til ditt forrige tema 40118. Du kjenner vel ikke farsnavnet til Anders Brundal? Da er det vel nytteløst aller først å forsøke finne ham døpt, mener jeg. (Lade kirke sannsynligvis)Du må starte med ekteskap, eventuelt barnas fødsel. Jeg tror ikke de ble gift i Lade, gjorde et forsøk på å finne dem gift der da du hadde lagt inn ditt forrige tema, men glemte å legge inn et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Familien i 1865, på Dyrborg, dvs omtrent Steinberget i Ila Lenke Legg merke til at det er en annen familie Brundal like over i tellingslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I 1875 bodde de i Åsveien, omtrent samme område so i 1865. Anders Brundal oppgis å være født i Lade Sogn Strinda, så dermed er han sannsynligvis døpt i Lade K.I Trondheim Byleksikon står følgende om Brundalen:Tidligere plass under Rortvoll øvre, hvor Jon Larsen var husmann i 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sønnen Margido Alexander Brundal gifter seg i 1878 i Vor Frue (se nr 40). For meg ser det ut som farens navn oppgis å være Anders Andersen Brundal?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for veldig god hjelp, Astrid!Jeg ser det samme, at faren het Anders Andersen Brundal. Da er jeg kommet et stykke videre. Vi må nok inn i kirkeboka (Lade kirke 1814) for å finne hans foreldre.At du klarte å finne ekteskapet til Alexander i 1878 er meget imponerende, Astrid! Alexander og Regine flyttet til Haugesund, der sønnen Adolf ble født i 1881.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arne Hansen

jeg prøver å fortsette på dette tema.Jeg var i kontakt med Statsarkivet i Trondheim for å finne Anders Andersen i ca 1814. (Innlegg 8)Arkivet fant ikke Anders i Lade ca 1814.Anders bodde i 1840-årene i Trondheim (Domkirken før ca 1859 og Vår Frue senere).Anders' første (?) barn ble døpt 15. juni 1845. (Andrea Amalie Brundahl). Barnets mor var Anna Olava Waag. I fadderlisten fra kirkebok er trolig (?) ingen fra Anna Olavas slekt med.For å finne ekteskapsinngåelse mellom Anders og Anna Olava må vi nok gå til henne hjemsted, Waag.Det kan være 2 steder i nærheten av Trøndelag: Waag i Nærø pr.gj, N.Tr. eller Waag i Vevelstad, Nordland.Jeg har skummet bydebøker der, men ikke truffet 'spikeren'.Eller de kan ha vært gift i Trondheim?Anna Olava må ha dødd i tidsrommet 1856 og 1859 i Domkirken. Ikke funnet dødsfall.Anders ble nemlig gift med Christianna Johnsdatter f. 1832 i Verdalsøra/Stiklestad.Deres første barn var Julianna f. 13.5.1859 i Vår Frue.Heller ikke dette ekteskapet har jeg funnet.For å oppsummere så er jeg på jakt etter foreldre/slekt til Anders Andersen Brundahl og og Anna Olava Waag.Dette ser ut til å være en 'nøtt'.Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.