Gå til innhold
Arkivverket

[#40280] Erik Chr. Vister/ Gunild Aslaksdtr, Skiptvedt, deres barn, dødsfall, div opplysn


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Min tipptippoldefar Erik Christiansen (Vister) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10127&gardpostnr=34&personpostnr=552&merk=552#ovre>Lenke giftet seg med Gunild Aslaksdtr Lenke 13.01.1814 Lenke nr. 3. Riktignok står hun oppført med alder 19 år ved vielsen, men det er den eneste aktuelle kandidaten jeg finner. Eksakt når Erik og Gunild er født vet jeg ikke enda for jeg kommer meg ikke til Riksarkivet på en lang stund.Dette ekteparet får barna Christian født på Visterplass 07.04.1814, død 23.04 samme år, Christian( min stamfar) f. 02.06.1815 på Skiverud, Anne Marie født 15.01.1817, død 09.02 samme år, Anne Maria født 13.01.1818 på Skiverud, død 21.10.1820, Johannes født 29.08.1820 på Skiverud, død 17.12 samme år, Ane Marie født 21.09.1821 på Skiverud, død 17.09.1825 og Johanne født 18.06.1823 på Skiverud. Alt dette har jeg funnet ut takket være de skannede kirkebøkene, en kjemperesurs for oss som er dårlige til bens.Moren Gunild Aslaksdtr dør 27.08.1824 på Skiverud.Av de syv barna lever, så vidt jeg vet, bare Christian og Johanne opp. Christian gifter seg med sin Anne Larsdtr Tveter se tidligere innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tar frem dette innlegget igjen. Jeg skrev kanskje en litt uklar overskrift. Dere som 'kan' Skiptvedt, vet dere om det var spesielle smittsomme sykdommer som herjet der på den tiden?Jeg har nå funnet Johanne i FT 1865 for Spydeberg Lenke . At dette er riktig Johanne bygger jeg på navn på faddere i senere slekter. Da vet jeg altså at både 'min' Christian og søsteren Johanne levde opp.Jeg tar imot alt av opplysninger noen måtte ha om denne familien.Med vennlig hilsen fra Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg har nå lest litt om sykdommen nervefeber. Dette var et medisinsk uttrykk som på 1800- tallet ble brukt om de sykdommene som vi idag kaller tyfoidfeber og paratyfoidfeber. Dette er sykdommer som gir likeartede symptomer og som skyldes infeksjon med spesielle typer av salmonellabakterien. Før i tiden trodde man at tyfoidfeber og tyfus var den samme sykdommen og de skal begge ha blitt betegnet som nervefeber.Jeg har lest om familier hvor flere døde av denne sykdommen, f.eks http://tango.flipp.net/~eriaun/nerve.htm Her nevnes det at nervefeber på den tiden var en vanlig gjest i de fattige stuer på det indre Østland, som ellers i landet.Det er fristende å tenke seg at dette er årsak til alle dødsfallene i den familien jeg har skrevet om i innlegg 1, men dette blir jo bare gjetninger... Har noen kommentarer eller opplysninger å komme med tas de imot med takk.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.