Gå til innhold
Arkivverket

[#40281] Agotte Tollachsdtr. g. 31.07.1803 KK. Fra Egersund ?


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Agotte Tollachsdtr./Tollevsdtr. også skrevet Agothe/Agathe. Hun g. seg m. enkemann Knud Birk Rasmusen 31.07.1803 KK.De fikk 3 barn:1. Andreas f. 1804 KK d. 18092. Tollev f. 14.12.1808, dpt. 26.12.1808 KK Fadre: Ingeborg Tollevsdtr., Marte Tollevsdtr., Ola Andersen, Didrik Nilsen, Lars Larsen.3. Andreas f. 31.01.1812, dpt. 09.02.1812 KK Fadre: Ingebor Zachariasdtr., Ane Olsdtr., Lars Persen Dahl, Tønnes Johanesen, Christopher Arentsen.Jeg har lenge forsøkt å finne Agottes foreldre/ hvor hun kom fra ?. I Egersund finner jeg en kandidat: FT 1801 Agathe Tollaksdtr. 32 år (= f. ca. 1769)ugift, bor da på gården Slettebøe, Egersund med sin mor enke Kirstie Hansdr holene husmoder 52 år, og en søster Kirstie Tollaksdtr. 13 år.I Jubileumsboken for Egersund på gården Slettebø finner jeg: Tollak Nilsson d. 1794, 50 år, g. m. Kirsten Hansdtr., barn: Tollak f. 1776, Ingeborg f. 1777, Johanna f. 1786, Tolleiv f. 1779, Marta f. 1782 og Torborg f. 1785.To av Tollak Nilssons barn: Ingeborg og Marta kan være to av fadrene for Agottes sønn, Tollev, f. 1808.I tillegg finner jeg i samme boken på Slettebø: 1743 Sakarias Hansson, g. 1. gang m. Ingeborg Jakobsdtr. Hafsøy. G. 2. gang m. Marta Larsdtr. Barn: Ingeborg f. 1781, Lars f. 1786.En Ingeborg Zachariasdtr. er fadder for Agottes sønn Andreas i 1812.Er det noen som kan si om jeg er på riktig spor ?Takknemlig for hjelp. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg fikk hjem kirkebøkene fra Egersund igår, men var borte å leverte dem tilbake idag. Jeg fant ikke noe om mitt eget, men der sto ikke noe mer på de vidde enn dato og navn, det tidsrommet jeg lette, jeg skal ringe bort i morgen tidlig å høre om de returnerte dem allerede, så drar jeg bort å kikker.Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Sylvi.Bøkene var pakket til forsendelse, jeg synes ikke at de skulle ta arbeidet med å pakke ut igjen.Det var to avskrrifter av kirkebøker, fra Stavanger bibl. kan hende du får lånt dem, gjør du ikke det skal jeg be om dem igjen i slutten av neste uke, da skulle leseapperatet til filmrullene være i orden igjen.Lei meg. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Sol. Takk for dine anstrengelser. Ikke vær lei deg. Kanskje noen andre kommer på banen (?) Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.