Gå til innhold
Arkivverket

[#40292] Jan Amundsen Barlin 1867/69 og ? om Gullhaug


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Ovennevnte hadde ifølge Eilert Sundt og LOR to barn med Anne Hansdatter, men disse er ikke nevnt ved navn.1) Hans Julius født og død 3 mndr. gammel i 1867.(Ref.: A.L.)2) Hans Julius f. 2.7.1869 dpt. 27.12.1869 i Kjose, Brunlanes, VFForeldre: Omstreifer, gift mand, Jahn Amundsen Barlin og Pige Anne Hansdtr. af Sundal.Faddere: Nette Sørensdtr. Næs, Anne Hellene Jakobsdtr. Hobæk, Anders Jørgensen Næs, Peder Halvorsen, Jakob Trulsen ib.Barnet født i Garsvig under Solum. Bevitnet af Anders Jørgensen Næs. (Ref.: K.b. for Kjose, Brunlanes 1866-1890 (PF66), folio 9, no 7.)Jeg ser at Eilert Sundt bruker Slemdal på Anne Hansdatter, men dersom det er riktig må det være den minste bokstav l i kirkeboka. Jeg leser prestens innførsel som Sundal.Videre finner jeg en Hans Julius Jansen f. 1869, viet 27.9.1895 med Marie Hansen f. 1878, i Berg, VF. Jeg finner vielsen innført i kirkebok for Berg, men kun med brudeparets navn og dato. Presten henviser til at denne og en rekke andre vielser er innført i KB for Tanum, denne vielsen skal ha fått nr. 27. Jeg har ikke vært i stand til å finne disse vielsene i KB for Tanum.Dermed blir resten bare gjetning. Jeg antar at brudgommen må være sønn av Jan Amundsen Barlin og videre at bruden kan være den Marie som er født 30.4. og dpt 7.7.1878 i Kjose, Brunlanes, VF, datter av Hans Hansen Klova og Maren Andrea Sørensdtr. Kan andre hjelpe her?Men ”problemene” slutter ikke her. Hans Julius og Maries datter f.1907 får barn med en Gullhaug angivelig fra drammensdistriktet i 1929. Det eneste stedet jeg har klart å finne det navnet er på J. Mydlands navneliste på LOR. Vet noen noe om Gullhaug som familienavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei, jeg er også av 'Barlin-slekta' og er etterkommer etter Jahn Barlins halvbror Ole Barlin. Jeg har også Jahn Barlin med i min database, men da med barna Johan Andreas Jansen f. 20. januar 1860 i Eidanger og Carl Magnus Jansen født 11. desember 1862 i Eidanger. Jeg har mottatt disse navene fra ei annen som forsker på Romanislekter, Inger Kvenodd.Du opplyser om kilde A.L. i forhold til den første Hans Julius. Hva er det?Du setter spørsmålstegn med Slemdal. Jeg tror nok Slemdal stemmer da dette passer geografisk bedre i dette området enn Sundal. Slemdal er det gamle navnet på Siljan. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

navnet på Siljan. Du har Arnvid Lillehammer med deg der, dere har nok rett. Arnvid Lillehammer har de siste årene arbeidet med reisepass, og sitter dermed inne med mye informasjon om de reisendes forflytninger. Takker forøvrig for gode tips, her er mye spennende å sette seg inn i! Jansen-slekten min godkjenner forbindelsen til Siljan, de har hørt de gamle snakke om en stoor gård der. Kan det være erindringsforskyvning gjennom generasjonene, og at det var Treschow som vel de fleste leide bruk av, som var den store gården? Barlin navnet kan ingen huske å ha hørt. Men jeg har sjekket kirkebøkene for Brunlanes både grundig og vel, med store slingringsmonn, og dette er den eneste Hans Julius Jansen jeg finner. Dermed mener jeg han er en Barlin til det motsatte er bevist... hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Her ble nok innlegget noe amputert. Du opplyser om kilde A.L. i forhold til den første Hans Julius. Hva er det? Beklager at jeg var litt sleivete der, navnet skal være Arnvid Lillehammer. Du setter spørsmålstegn med Slemdal. Jeg tror nok Slemdal stemmer da dette passer geografisk bedre i dette området enn Sundal. Slemdal er det gamle navnet på Siljan. Det er best jeg lytter til fagknnskapen og ikke gjør dette vanskeligere enn det allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jan Amundsen Barlin, f. 26.07.1810 i Åmli AA, folketelling FF 1865 i Brunlanes VE.(1) Barn med Maria Lehna Kaisa Aaman, også kjent som Keiselina Aaman, folketelling FF 1845 i Solum TE, folketelling 1865 og FF 1865 på Thingstad, Solum TE, (Marja Meldal, omstreiferske, bosat, 73 år, fødested Tromsøe Stift.) d. 21.11.1869 i Solum TE, (Attest: døde, 21/11 69 - Marja Meldal - Angivelig 76 (?) aar.)(2) Barn med Maren Margrete Andersdatter.(3) Gift 1831 i Brunlanes VE, skilt med Anne Andersdatter, f. 1812.(4) Barn med Karen Magnusdatter, f. ca. 1818 i Brunlanes VE.(5) Barn med Anne Jonette Jonsdatter, f. i Brevik TE.(6) Barn med Lisa, f. i Holmestrand VE.(7) Barn med Anne Hansdatter Slemdal, f. i Bakkene i Slemdal TE.I. Inger Andrea Wilhelmine Jansdatter Barlin, (datter av Jan Amundsen Barlin og Maria Lehna Kaisa Aaman) f. 1830 i Solum TE, folketelling FF 1845 i Solum TE, konfirmert 1846 i Solum krk TE, folketelling 1865 på Thingstad i Solum TE, (Inger er her bosatt hos moren Marja, og forladt av sin Mand.) Gift ca. 1850, med Nils Anton Hansen Barlin, (sønn av Hans Amundsen Barlin og Oline Marie Nilsdatter Hofmann) dåp ca. 1865 i TrondheimST, folketelling FF 1865 i Larvik VE og Stokke VE, (I Slemdal sammen med Helle Andrine Ellefsdatter, fra Stokke, dennes barn med en tjenestegutt i Stokke, dør i Slemdal. Bernt Andersen Vang, 1 Årsb. 160, 2 Årsb. §188 m. Kone og 4 barn hvorav Anne Gjertine m. 2 barn ogledsager Nils Anton Barlin - se Stokke - (Brunlanes) familien anholt her og hjemsendt til Trondhjem hvor Anne Gjertine ble konfirmert og hennes barn med Nils Barlin døpt.) d. 1866. II. Maren Olea Jansdatter Barlin, (datter av Jan Amundsen Barlin og Maren Margrete Andersdatter) f. 29.04.1843, dåp 15.05.1843 i Tanum Krk VE. Gift 22.10.1871 i Tanum Krk VE, med Anders Andersen, f. 22.10.1845 i Flesberg BU, (sønn av Anders Nilsen og Berit Christensdatter) dåp 09.11.1845. III. Anne Olea Jansdatter Barlin, (datter av Jan Amundsen Barlin og Anne Andersdatter) f. 1832, konfirmert 1832 i Solum krk TE / Hedrum krk VE, folketelling FF 1865 i Gjerpen TE. Gift 1850, med Peder Pedersen Berg, kortnavn (for rapporter) 'Per Springer', f. 1822 i Hedrum VE, folketelling FF 1865 i Gjerpen TE, yrke 1870 Feier, d. 07.11.1870 på Kleiva i Solum TE, gravlagt 13.11.1870 fra Solum krk TE. IV. Magdalene Jansdatter Barlin, (datter av Jan Amundsen Barlin og Anne Andersdatter) d. ca. 1862.V. Janette Olalia Jansdatter Barlin, (datter av Jan Amundsen Barlin og Anne Andersdatter) f. 26.03.1858. Hun giftet seg med Peder Larsen, f. 21.03.1850. VI. Magnus Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Karen Magnusdatter) f. ??.01.1854.VII. Carl Johan Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Karen Magnusdatter) f. ??.07.1855.VIII. Janette Amalie Jansdatter Barlin, (datter av Jan Amundsen Barlin og Anne Jonette Jonsdatter) f. ??.05.1854.IX. Oluf Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Anne Jonette Jonsdatter) f. ??.12.1855.X. Johan Andreas Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Slemdal) f. 20.01.1860 på Hvalen i Eidanger TE, dåp 29.04.1860 i Eidanger krk TE.XI. Carl Magnus Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Slemdal) f. 11.12.1862, dåp 06.09.1862 i Brunlanes krk VE, (Foreldre: Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Slemdal. Uægte.)XII. Maren Magdalene Jansdatter Barlin, (datter av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Slemdal) f. 10.02.1867.XIII. Hans Julius Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Slemdal) f. 02.07.1869, dåp 27.12.1869 i Kjose krk i Brunlanes VE. Gift 27.09.1895 i Berg krk VE, med Marie Hansen Klova, f. 30.04.1878, (datter av Hans Hansen Klova og Maren Andrea Sørensdatter) dåp 07.07.1878 i Kjose krk i Brunlanes VE. XIV. Hans Julius Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Slemdal) d. 1867, (3 mnd. gammel.)XV. Johannes Jansen Barlin, (sønn av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Slemdal) f. 14.06.1873. Han giftet seg med Karen Marie Larsdatter, f. 1855. ------Det er dette jeg har samlet opp av opplysninger rundt Jan Amundsen Barlin. Marja Lehna Kajsa Aaman var oldemor til min oldefar Wilhelm Alting. Derfor også interesant med denne familien, da henne fikk barn med Jan Barlin.Håper dette kan gi en videre diskusjon her! Hilsen Kai Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Wilhelm Johnson

Jeg har funnet ett barn til etter Jan Amundsen Barlin. Janette Olaia Jansdatter født i Holla 26 mars 1858. Jeg funnet dette på Viede i Slemdal 16 april 1877,hvor hun giftet seg med Peder Larsen fra Strandalen i Slemdal De bodde Holterønninga i Slemdal og fikk 13 barn. Har ikke funnet Janette Olalia som døpt, jeg vet heller ikke hvem som er moren. Janette finnes på barnehjem på FT 1865 i Skien.Jan Amundsens barn Maren Olea Jansdatter er min oldemor.Hilsen Nils Wilhelm Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg henviser til barn nr.V (Janette Olaia, men det har blitt en skrivefeil der (Olalia)). Jeg har 13 barn registrert på dette ekteparet (Janette Olaia og Peder Larsen).Hilsen Kai Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Takk for verdifulle bidrag. Kai Samuel, og dere andre, nattesøvnen er reddet. Nå har jeg sett litt på Marie Hansens mor, Maren Andrea Sørensdtr. f.1840 i Siljan, datter av husmann Søren Olsen Skautveit og Ingeborg Christophersdtr. Det må vel være hun som blir viet i Siljan 28.6.1867 til snekker Andreas Edvard Pedersen (Kiste?). Når kommer Hans Hansen Klova inn i bildet? Dessuten har jeg fått noen stalltips i farta til inlegg 5. 1) Barn med Marie Meldal I) Inger Olea f. 1829, gravl. i Eidanger II) Inger Andrea Wilhelmine f. 1830 i Solm 4) Barn med Karen Magnusdtr., Oluf f.1856 i Brunlanes. 5) Barn med Anne Jonette Johnsdtr. i Brunlanes, Karl Johan f.1856. Men disse er muligens allerede kjent. hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva  Wathne

I kirkebok for Siljan 1877 kom jeg over nok et barn av Jan Amundsen Barlin og Anne Hansdatter Bakkene i Austad.Amund Thoresius f.13.12.1876 dpt.14.10.1877, hjemmedøpt af Kirkesanger i Tjose G. Rollefsen 31.01.77. 'Hendes 8. lejer.'Jeg prøvde å finne ut noe vedrørende foreldrene til Marie Hansdtr. f.30.4. dpt 7.7.1878 i Kjose, Brunlanes, VF, datter av Hans Hansen Klova (1828) og Maren Andrea Sørensdtr. (1840). En av fadderne ved Maries dåp 1878, Anne Dorthea Sørensdtr. Malerød, hadde en halvsøster ved navn Maren Andrea Sørensdtr. f. på Skautvet i Siljan 1840.'Min' Maren Andrea Sørensdtr. Skautvet ble gift i Siljan 1867 med Andreas Edvard Pedersen som druknet i 1873. De hadde i hvertfall barna Peder Anton f.1868 og Inga f.1872. Teoretisk kan hun senere ha blitt gift med Hans Hansen Klova. Jeg har sjekket kirkebøkene for Siljan og Kjose, Brunlanes, men har ikke funnet vielsen der. Heller ikke konfirmasjon for Peder Anton eller Inga. Derfor blir dette bare en teori foreløpig. Vet noen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Evy Valdresstuen

Hei.Jeg har lett lenge etter Jan Amundsen Barlin og her har jeg funnet en god del som jeg ikke var klar over før. Men er det noen av dere som vet hva om skjedde med sønnen Carl Magnus Jansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei. Tar opp gammel tråd.Holder på med slekta til Jan Amundsen Barlin. Det jeg leter etter er foreldrene til Anne Hansdatter født ??Er det de rette foreldrene som Eva Wathne har funnet, eller???(Har også sett den samme fødsel og dåp i krk boka, kan heller ikke finne noe annet alternativ) Vet at sønnen Hans Julius Amundsen Barlin giftet seg med sitt søskenbarn Marie Hansdatter.Jan Amundsen Barlin, hadde barn med ei Anne Hansdatter fra Slemdal, har ikke funnet foreldrene hennes, kan det være at Anne Hansdatter har en bror ved navn Hans, som er far til Marie Hansdatter(1878).Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Her fant jeg vielsen til Hans Julius Jansen og Marie Hansen i Tanum Krk bok, 1878-1899, side 214,nr, 27. Hans far: Dagarb, John Amundsen Hennes Far; D:Hans Hansen. Anm. Tror det står, Brudg. moder og brudens far er søsken.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.