Gå til innhold
Arkivverket

[#40294] Bertha Maria Osmundsen fra Førre, Avaldsnes


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Kan noen hjelpe med opplysninger om Bertha Maria, født 25. juni 1864, døpt 17. juli i Avaldsnes. Foreldre Ole Osmundsen og Kari Larsdtr. på Førre, alder hhv. 56 og 30 år i 1865.Jeg tror dette er den Bertha M. som i 1888 gifter seg i Illinois med Lars Andersen Tjentland (født 1860).I US Census for 1900 er hun Name: Bertha Anderson Home in 1900: Fox, Kendall, Illinois Age: 36 Estimated birth year: abt 1864 Birthplace: Norway Race: White Relationship to head-of-house: Wife Month of birth: JuneI 1910 bor Lars og Bertha M. i Squaw Grove, DeKalb, Ill., han 49 år og hun 45 år.Henne immigrasjonsår er ikke helt klart, i US Census 1900 er angitt at hun har vært i landet i 14 år, mens selve årstallet er opgitt til 1876.Jeg har altså funnet fram til ovennevnte Bertha Maria Olsdtr. Osmundsen fra Førre i Avaldsnes som min 'hotteste' kandidat.Emigrasjonsprotokollene fra Stavanger viser ikke henne, men derimot en 'angivelig' søster, Ingeborg Larsine, født 1862, emigrert 1885.Dette ser ut til å være hentet fra bygdeboka for Avaldsnes. I kirkeboka finner jeg ingen Ingeborg Larsine født rundt 1862, men finner altaå Bertha Maria. (Har funnet flere andre graverende feil i Emigrasjonsprotokollene).Jeg tror det var Bertha Maria som emigrerte i 1885. Kan noen hjelpe med bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ved FT i 1865 er det ei Ingeborg Larsine 4 år i 1865 og Berta Marie 2 år i 1865. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk Johan Arthur, Finnes det noen data ang. 'utflyttede' fra Avaldsnes mon tro ? Det er vel egentlig to muligheter med disse søstrene:1. Ingeborg Larsine emigrerer i 1885 og søsteren Bertha Marie følger etter året etterpå (som antydet i US Census for 1900).2. Navnene deres er forbyttet ved emigrasjonen i 1885, og at det er Bertha Marie som emigrerer og ikke Ingeborg.I alt. 1 skulle det da ikke finnes noen NORSKE giftermål, barnefødsler, dødsdata på noen av dem.I alt. 2 skulle det kunne finnes persondata på Ingeborg Larsine fra hennes voksne liv i Norge.Noen som kunne hjelpe med å sjekke om det er norske persondata fra 1885 og utover på enten Ingeborg Larsine Olsdtr. Osmundsen eller Bertha Marie Olsdtr. Osmundsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har nå funnet Bertha Marie i US Census for 1930 og der er hennes immigrasjonsår oppgitt til 1885. Kan altså tyde på at det var hun som emigrerte og ikke søsteren Ingeborg Larsine, eller at hun dro sammen med søsteren 'over dammen' i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Videre utvikling i min jakt på Bertha M., født i juni 1864, emigrert i 1885 er:Hennes pikenavn var i USA oppgitt som Erickson, så ovennevnte Osmundsdtr. er altså 'out'.Jeg lager en ny tråd på Bertha Marie , født 'Erickson', dvs. Eriksen, Eriksdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.