Gå til innhold
Arkivverket

[#40299] Hvor finner en navnet Bjarte brukt i Romsdalen tidlig på 1600 tallet


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

En av mine forfedre var Bjarte Christophersen Malme f.ca. 1671 i Fræna. Jeg antar han er sønn av Christopher Størkersen Malme f.ca.1634. Navnet Bjarte, er såvidt jeg vet på 1600 tallet, bare brukt i Fræna i forbindelse med denne slekta på Malme. Jeg lurer på om Bjarte-navnet kan ha kommet til Fræna annenstedsfra. Er det noen som har noen kunnskap om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ser på ei nettside ei Brit Bjartesdtr Eidsvollan. Far Bjarte Anderson Eidsvollan, må være født tidlig på 1600-tallet. Eidsvollan her er vel i Eid/Rødven i Romsdal. Her kan kanskje opphavsmannen til sida være til hjelp.LenkeEllers så har jeg en Bjarte Leikarnes, Vestnes Kommune med etterkommere, men da er vi et stykke ut på 1700-tall, her har navnet gått i arv helt til nålevende personer med navn Bjarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er ikke så usannsynlig at navnet Bjarte i Fræna kommer fra Rødven.Bjarte Christoffersen Malmes(f.ca.1671) sønn Christopher Bjartesen (f.ca.1699) Malme gifter seg med Gurå Zakkariasdatter Ødegård som var en datter av Zakkarias Knudsen Rødven (f.ca.1671 i Rødven).Zakkarias Knudsen Rødven ble bruker av Ødegård i Fræna ved å ekte enka Marit Ellingsdatter på Ødegård. Det er altså en viss forbindelse med Rødven.Mor til Bjarte Christophersen er såvidt jeg vet ukjent og kan godt ha vært en Bjartesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

En kan kanskje ta med Bjerte også, navnene ble nok brukt om hverandre. Bygdeboka for Eid viser forøvrig at Bjarte Andersen på Eidsvollan i Eid, f ca 1580, hadde barna Knut, ca 1620, gammel soldat i 1664 (1. ekteskap?). Anders trolig oppigjengift i 1643 og har sønnen Anders 1644, overtar garden, Steinar (Stein) ca 1655, til Sjursgarden i Eid og en kjent datter Brit, til Lerheim i Eid.Det er ellers en Bjerte Pedersen på Ytre Slemmen i Veøy, 1668-1752, ukjent opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.