Gå til innhold
Arkivverket

[#40301] Reymerts legat - Holmestrand ?


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

I FT 1900 for Kristiania står nr 151633 Dorthea Reymert oppført som 'understøttes fra Fhrim ?? Reymerts legat', http://tinyurl.com/eut3z . Hun var da bosatt sammen m/sin niese Ingeborg og dennes ektemann Hjalmar Krone, samt nevø Martin Luther Reymert. Maren Dorthea Reymert forble ugift og tok ansvar for sine broderbarn etter at de ble foreldreløse som tenåringer i 1895. Vet noen hvilket legat det henvises til ovenfor og evt. hva lagatets formål var eller hvor jeg kan søke info om dette ?Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn nokre av desse folka i ft1875 for Trondheim. Den Reymert som nok har oppretta legatet (sikkert for sine etterkomarar) var brigadelækjar og hadde truleg berre døtre. Han har nok oppretta legatet for å syte for dei av etterkomarane som ikkje klarte å skaffe seg nok til salt i grauten.Eg ville starta med å kontakte Trondheim kommune, for å finna ut om dei veit om eit slikt legat (alt. Oslo kommune). Der finst òg trykte oversyn over legatar. Mange av dei er gamle og retta mot medlemar, anten trengjande/einslege/far- eller morlause/studentar o.l., i ein familie/slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg forhasta meg visst litt. Men sjå på Reymert i ft1865 og særleg Holmestrand. Der finn du ei som skriv seg Maren Dorthea, 33 år (altså f. kring 1832). Ho er lærerinne, men fødd i Ålesund. Mora er 'enkemadam'. Det skal ikkje vera lett, men kan hende finn du ut av dette. Sørlandet, med Farsund, Mandal og Kristiansand, er aktuelle stader å leita attåt Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant noe om en fru Reymerts under Eilert Sundts artikkel om Husfliden i Norge.Langt ute i artikkelen er nevnt en Skotsk dame fra Reymerts som var gift med en Toldkasserer i Farsund. Familien bodde også i Christiansand. Fruen hadde skole for pikebørn. Legger ved en lenke til artikkelen: LenkeKan hende denne Maren Dorthea kan ha noe med denne fru Reymert å gjøre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for pekere, Bjørn. Jeg skal ta en ringerunde til instanser i de aktuelle kommuner.Til Gunn: Ja, Maren Dorthea var niese til damen du fant omtalt hos Eilert Sundt. Hun het Jane Denoon ved dåp og ble gift med Christen Reymert i Skottland i 1810. De ble foreldre til 4 barn, bl a Theodor Denoon Reymert, som Bjørn pekte på i FT 1875 Trondheim. Den kanskje mest kjente sønn, James Denoon Reymert, emigrerte til Amerika i 1842 og satte skikkelig spor etter seg der. Han var blant mange ting utgiver av den første trykte publikasjon på norsk i Amerika, 'Nordlyset' i Wisconsin, 29 juli 1847.Det har vært endel framtredende Reymerts opp gjennom tidende, som jeg har forsøkt å koble opp mot det legatet jeg etterlyser, uten hell så langt. Jeg bør kanskje først skaffe meg tilgang til primærkilden FT 1900 Kristiania for selv å tolke hva som står anført i kolonnen for yrke for Dorthea Reymert. Transkribør har tydeligvis hatt problem, ref to spørsmålstegn.Igjen, takk til begge to for innspill og jeg ønsker velkommen flere med mening om temaet !Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Ref Holmestrandiana, del II, side 145:Familien Reymert stammer fra presten Marcus Reymert i Søgne. Hans sønn Christen Reymert var skipper i Ny Hellesund, g.m. Maren Falk. de hadde 7 sønner og 3 døtre, av hvilke nr. 6 Thorn Reymert f. 12. jan. 1743, d. 11. feb. 1825. Han var som alle andre brødrene sjømand og nedsatte seg som kjøbmann i Kristiansand hvoe han ligger begravet. g.i 1779 m. Magdalene Rolfsen, f. 4. aug 1762, d. i Sogndal 21. feb. 1836, datter av Rolf Bennestad. - - -Et av olderbarna: Martin Luther Reymert, f. 1883, ble professor ved Wittenberg college i Springfield, Ohio. - - - -Hvis du ønsker mer om disse så si ifra.mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen.I tillegg så har vi en Reymert-ekspert i Holmestrand. Han har flere ganger vært i kontakt med og på besøk hos familien i USA.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei og takk for ditt innspill også, Paul. Det mest nærliggende spørsmål fra meg i første omgang er da; kan du på noe vis sette meg i forbindelse med eksperten omtalt i ditt siste innlegg ? Min e-post er i så fall kjellathalvorsendotcom. Har tenkt meg en tur til RA i morgen for å prøve å forfølge ideen om nærmere gransking av aktuell tellekrets FT 1900 Kristiania.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg fikk tatt en papirkopi hos SA Oslo idag, av FT 1900 Kristiania, tellekrets 227, Herslebs gade 7, 4 etage. Papirkopien har jeg så scannet og spørsmålet er fortsatt: Hva står det her ?

bilete0963.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.