Gå til innhold
Arkivverket

[#40318] Hvem var fam Dvorsky ?


Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland

Hei !Sitter med bilde av Fru Anna Kallmann (Dvorsky), Rosa, Sara, Jeanette Dvorsky. Og det står adr: Deichmansgt 5, II. På postkort som bestemor mi hadde etter tantene sine, er det mange hilsener i frå desse personene, men me aner ingenting om dei, anna enn at Anna Kallmann har vore i Sør Afrika ( kankje som misjonær ), for ho har smugla ei gullnål i eit tøystykke som ho sendte til Oslo. Denne har så blitt sendt til tanta (Margit Steinsrud på Gvarv i Telemark f. 1876- d. 1907.) til bestemor mi. Og historia skal ha det til at Margit vart gravlagd med ein gullnål, med rågull på. Men ho blei gravlagd nokre få dager før nåla kom fram til ho, så den har mor mi i dag. Heile historien følger me på desse gamle postkorta.Men hvem var desse personane ? Sara har også signert korta med : fra din kusine Sara. Men Margit hadde ingen kusine som hette Sara. Eg veit at Margit var innlagt på Sanatorium i Oslo, kan det ha vore nokon frå sanatoriumet ?Hadde vore kjempemoro å fått funne ut hvem desse menneskene var. Så om nokon kan hjelpe meg, så hadde eg satt stor pris på det.

bilete0947.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på etternavn Dvorsky finner jeg dise folkene i 1900-tellingen i Trodhjem: LenkeHvordan slektsammenhengen til damene på bildet er vet jeg dessverre ikke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dvorsky er bl. a. en jødisk familie. Søk på Dvorsky 1 1900 og du finner 22 i Trondheim. Mange av familien omkom i Ausschwitz. Rosa og Sara er typiske fornavn.Mer kan ikke jeg si. Det er godt mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det var og er mange jødefamilier i Trondheim.Flere hadde klesbutikker.Også leger. bl.a en Dvorsky på 50-60 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har boka 'Jødene i Trondheim', som jeg såvidet har begynt å lese på. Her er et bilde fra landsbyen i Polen hvor en familie Dvorsky kom fra. Bildet er av Israel Dvorsky med kone (tatt i Polen), foreldrene til Asriel. Hirsch. Moses, Josefine (g. Krasnipolsky) og Sarah (g. Jacobsen). Alle barna innvandret til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland

Takk, for god hjelp så langt, men desse budde i Oslo. Så det må jo finnes noe på dei der, i Deichmannsgt 5 oppgang 2. For det står det jo bak på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Når hun skriver under som 'din kusine' kan det da hende at hun er kusine til Margits mann? Eller er gift med en fetter av Margit eller hennes mann? Eller kan hun være en fjernere slektning?Eller er det rett å slett for å markere at de to var nære venninner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg må nevne at en del av jødene som kom til Norge sist på 1800-tallet ofte hadde bodd en tid i Sverige føst. Blant Dvorskyfamiliene i T. heim 1900 er to barn født i Gøteborg og to i Karlstad. Flere kunne ha kommet etter 1900 fra Sverige og f. eks. til Osle.Denne Janet Dworski som utvandret fra Oslo til Canada i 1912 kan vel også være av interesse LenkeAdressebok for Kristiania etter 1900 bør du også forsøke, siden du har denne adressen Deichmanns gt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland

Eg veit at Margit ikkje var gidt, men at ho fekk ein unge, som døde i ung alder. Hvem ho fekk ungen med er det ingen som veit, men eg veit at Margit på eit tidspunkt budde i Larvik. Eg veit også at foreldera ikkje var særleg fornøyde med at ho fekk ein unge utanfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland

Dette er kjempefine tips, eg har skrive ut det eg har komme over så langt. Hvis dekkan kjem over noko meir, så er eg glad for all info eg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland

Eg har sitte og sett på årstalla for Sara, Rosa og Janett Dvorsky som eg har blitt tipsa om, men eg trur ikkje dette er rette personane, for dei er for unge i forhold til bildet av dei. Og det bildet er jo tatt i Oslo, og dei eg fekk tips om, budde jo i Oslo. Hvis noen har bedre forslag, så er eg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tror det har noe for seg å sende et spørsmål om de du spør etter til det Mosaiske Trossamfunn (8). De var ganske sikkert jøder.I bokserien 'Våre falne under krigen' bind I, finnes flere Dworsky. Alle var jødiske og døde i fangenskap i Tyskland. De fleste var født i Trondhjem, men et par av dem bodde i Oslo når de ble tatt av tyskerne. En Rosa Dworsky f 1891 i Latvia og gift i Oslo, var blant dem.Boken regner jeg med er til utlån på de fleste bibliotek.Jeg få ikke bildet ditt fram her. Er det bare min maskin som er treg?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Siden du har en fullstendig adresse i Oslo (eller rettere Kristiania), samt vel i hvert fall kan klare å anslå NOKSÅ nøyaktig når denne adressen har vært i bruk av familien du jakter på, ville jeg henvendt meg til Oslo Byarkiv for å be om de kunne være så snille å gjøre et oppslag i noen av de kommunale folketellingene. Disse finnes fra 1899 og er omtrent årvisse. Sorteringen er på gatenavn, så her vil du ha en god innfallsport. Det aller beste hadde selvsagt vært om du hadde hatt mulighet til å ta turen til Oslo selv, for svar på ett spørsmål leder jo ofte til tre nye...Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland

Hei ! Det er sikkert berre eg som har glemt å komprimere bilde før eg la det opp, håper dette blir bedre. Legger også med baksiden på bildet. Eg må nok ein tur til Oslo til byarkivet som dekkan foreslår. Hilsen Heidi Anita

bilete0956.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

For et par aar siden noterte jeg ned navnene paa en bauta som finnes paa Sinsen i Oslo som ble reist til minne om falne som bodde i nabolaget, blant annet en del jöder. Dessverre startet det aa regne da jeg noterte ned disse navnene, slik at notatene mine er litt vanskelige aa lese i dag. Men det ser i alle fall ut som en del Dvorsky-er er nevnt paa bautaen:Arvid Dvorsky, f. 1922Asbjörn Dvorsky, f. 1920Rosa Dvorsky, f. 1891 (veldig usikker paa aarstallet!)Tilly (?) Dvorsky, f. 1919 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Anita Nyhus Bjaaland

Husker du om det kan ha stått navnet Kallmann også på den støtten ? Hvis det stod 1891, så er det jo stor sannsynlighet for at dette kan være Rosa som eg er på jakt etter. Finnes denne støtten fortsatt i Oslo ? Hilsen Heidi Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg finner ingen Kallmann i notatene mine. Jeg ville nok ogsaa sjekket om opplysningene mine stemmer. Skulle gjerne gjort det selv, men jeg er for tiden ikke i Oslo. Stötten staar paa det saakalte Sinsenjorden i Oslo, midt i mellom Sinsen ungdomsskole og tidligere Sinsen gymnas. Stötten staar rett over gaten for huset som er merket av i dette kartet: Lenke,+0585,+Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

De som Andreas nevner er også nevnt i Nordmenn i fangenskap.Arvid Dworsky f. 04.03.1923 d.24.01.1943 Asriel Bernhard Dworsky f. 10.12.1920 d. 24.02.1943 Rebekka Dworsky f. 14.08.1890 d. 01.12.1942 Rosa Dworsky f. 15.07.1891 d. 01.12.1942 Samuel Dworsky f. 14.10.1889 d. 01.12.1942 Tilly Taube Dworsky f. 22.10.1919 d. 01.12.1942To andre Dworsky også nevnt men da i Trondheim. Alle sammen døde i Auschwitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De 22 Dvorsky i Trondheim i 1900 var 2 familier, hvor fedrene (Asriel Berl og Hirsch) var brødre. Det var en tredje bror Moses (se innlegg 6) som også først kom til Trondheim, men han må være kommet etter 1900, siden han ikke finnes i tellingen. I går så jeg en M. Dvorsky i Adressebok for T.heim etter 1900, og det var da kanskje ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

I boka 'Quislings hønsegård , Berg interneringsleir' står Arvid Dworsky, Asrid Bernhard Dworsky og Samuel Dworsky nevnt over de som ble sendt i gasskammeret.Lenke:LenkeFru Anna Kallmann (Dvorsky) het kanskje Dvorsky før hun giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ut i fra födselsaarene, kan det se ut som om Dvorskyene paa Sinsen var mor og tre voksne barn. Dersom dette er rett, maa moren ha värt födt noe annet enn Dvorsky, og det tyder vel kanskje paa at hun _ikke_ er identisk med Rosa Dvorsky fra det förste innlegget i denne traaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.