Gå til innhold
Arkivverket

[#40321] Hvem er Anne Toresdatter fra Furnes bosatt i Vang i 1900?


Gjest Thor  Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor  Böhmer

Martinus Berg, sadelmaker i følge folketellingen i 1900 Lenke gift med Anne Toresdatter Bjerke. Dette er litt forvirrende. Enten var det to søstre med samme navn, eller det er en feil. Jeg har en Anne Toresdatter født i 1842 i Nerkværn og en Lovise Toresdatter født i 1853 i Nerkværn. Dermed får jeg problemer med å tolke det som står i lenken ovenfor. Hvem er Anne i lenken?Et annet interessant spørsmål er: hvem er denne Martinus Berg? Martinus Berg er et navn som stort sett bare har tilhørt en slekt på Hedemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anna kalles ”Toresdatter BJERKE” – Er det Bjerke under Pinderudvollen i Furnes du tror det siktes til ? (Hun skal være født i Furnes)Eller kan det like gjerne være Bjerke i på Veldre-siden ?? Den geografiske avstanden til Nerkvern er vel uansett ikke særlig stor.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har nok trodd at hun var av Bjerkefamilien i Nerkvenn, men heller nå mere til at det heller er en navnelikhet.Det er en Bjørkegard ved kjørkja i Furnes og en Bjørkegard på Storlihøgda i Veldre. Bjerkefamilien i Nerkvenn er fra Bjørke i Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nå har jeg Martinus sin far, men det ryktes at Anne Toresdatter er født senere enn det jeg har oppgitt. Hun er ikke av Nerkvennfamilien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.