Gå til innhold
Arkivverket

[#40322] Nøttestadeie, Stange/Hedmark


Gjest Torunn Enberget
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Enberget

Mine oldeforeldre, Hans og agnethe (anette) Gulbrandsen, bodde sine siste år i Ottestad i Stange, adresse er oppgitt som nøttestadeie, han døde i 1921 og hun i 1923. Er det noen som har flere opplysninger om disse og eventuelt mer eksakt hvor de bodde? Evnt om de eide/leide på Nøttestadeie. På forhånd takk mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Enberget

Han er født i Trøgstad i 1867 og arbeidet som stasjonsarbeider v/Hamar stasjon på 1900. Hun er født Thoresen i 1876 i edsberg, Østfold. Interessert i alt av opplysninger. Mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til paret i Hamar i 1900-tellingen. Lenke Skal se om jeg finner noen opplysninger om dem i mine Stange bygdebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre fant jeg ingen opplysninger under Nøttestad eller Ottestad i mine gamle Stangebøker. Paret kan han leiet en plass under en av gårdene, men slekter på plassene er ikke med i denne bygdeboka, stort sett.Håper du kan få hjelp fra slektforskere i Stangeområdet som kan dette med kilder i nyere tid.Det var ikke oppgitt alder på barna i 1900-tellingen, om du vet alder, kan det være mulig å følge dem i kirkebøker . En er skoleelev, og det kan vel være en ledetråd? Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Du har ennå mange muligheter. Prøv Jernbanemuseet/bibliteket. Hedmark Slektshistorielag ( kontordag Åkershagan hver tirsdag) Stange historielag. ( kontordag Stange hver torsdag) Statsarkivet i Hamar. Plassen kan forøvrig være Nøttestad Vangen. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Du er litt uklar på hva du leter etter Torunn, men dersom det er hvor Hans og Anette kom fra så gir folketellinga 1900 nyttige opplysninger. Trøgstad og Eidsberg ligger i samme området i Østfold og det er jernbane gjennom området. Første barnet, Gunder, er født 1891 i Eidsberg og det er sannsynlig at de giftet seg der kort tid før 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har plunder med å finne en passende Anette Thoresdatter f. ca 1876 i Eidsberg. Den nærmeste jeg kommer er denne damen f. 10 år før: LenkeOm du har tilgang til kirkebøker for eidsberg, kan det vel lønne seg å sjekke både anettes Fødsel og ekteskap i Eidsbergområdet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Enberget

Hei! Tusen takk for hjelpen, kjempe moro at noen vil hjelpe meg! Jeg er nok litt uklar på hva jeg søker etter, dette er nok fordi jeg vil vite mest mulig om dem samtidig som jeg ikke helt hva slags opplysninger jeg kan få! Har vært på jernbanemuseet hvor jeg fikk oppgitt når de døde, videre på statsarkivet på Hamar for å få adresse på hvor de bodde da, det var Nøttestadeie i Hamar - de var visst da selveiere- burde sikkert brukt mer tid her! Ellers har jeg forsøkt å søke mye i kirkebøker og folketellinger som er lagt ut på nett - uten å finne noe særlig om dem. Har sett i kirkebøker i fht dåp av deres barn at agnethe evnt anette noen steder er oppført med fødselsår 1866 - så det kan fint være henne du har sendt meg link om. Ser at navn og datoer kan variere litt fra tid til annen! I flg kirkeboka for wang fikk de astrid som er min farmor i 1905 og en datter gudrun 1 1907! igjen takk for all hjelp - jeg skal fortsette å lete. Mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Enberget

Hei! Tusen takk for hjelpen, kjempe moro at noen vil hjelpe meg! Jeg er nok litt uklar på hva jeg søker etter, dette er nok fordi jeg vil vite mest mulig om dem samtidig som jeg ikke helt hva slags opplysninger jeg kan få! Har vært på jernbanemuseet hvor jeg fikk oppgitt når de døde, videre på statsarkivet på Hamar for å få adresse på hvor de bodde da, det var Nøttestadeie i Hamar - de var visst da selveiere- burde sikkert brukt mer tid her! Ellers har jeg forsøkt å søke mye i kirkebøker og folketellinger som er lagt ut på nett - uten å finne noe særlig om dem. Har sett i kirkebøker i fht dåp av deres barn at agnethe evnt anette noen steder er oppført med fødselsår 1866 - så det kan fint være henne du har sendt meg link om. Ser at navn og datoer kan variere litt fra tid til annen! I flg kirkeboka for wang fikk de astrid som er min farmor i 1905 og en datter gudrun 1 1907! igjen takk for all hjelp - jeg skal fortsette å lete. Mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.