Gå til innhold
Arkivverket

[#40326] Hvor var Ola Knutsen og Asjgerd Knutsdotter, Frekhaug fra?


Gjest Anne-Magrethe Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Jeg prøver å finne foreldre og fødested til Ola Knutsen f. ikr. 1765 og Asgjerd Knutsdotter f. ikr. 1757. Jeg finner disse gift på Frekhaug, Mæland fra 1796 til 1809. Ola er registrert som husmann. Kan disse være de samme som jeg finner igjen som gitt ekteskapsløyve og gift på Evanger, Voss i 1792?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Takk for svaret! Er det noen som har en god idè om hvordan jeg best skal kunne sjekke om dette er de samme menneskene? Har funnet de på Frekhaug i Folketellingen fra 1801, samt trolig som døpte på Voss, i tillegg finner jeg samme navnene også under ekteskap på Voss. Takknemlig for nye innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Du er inne på rett spor. Men her er det nødvendig å gå bygdeboka for Evanger nøye etter i sømmene, for alt ser ikke ut til å stemme helt.Lars Schjærven og Johannes Gjerdåker: Evangerboka I (1982):Side 168-69, Horvei: Ole f. 1764 sønn av Knut Olson Bjørgo (1729 - ) g 1750 m Inga Nilsd Åsheim (1718 - ). Ingas mor var fra Horvei. Denne Ole var pakter på Frekhaug 1809. Han må være din mann.Side 218-19, Bjørgo: Asgjerd f. 1763, datter av Knut Olson Bjørgo fra Langeland (1719 - 1796) g II 1749 m Ågot Olsd Jørnevik (ca. 1721 - 1796). Asgjerd var gift 1792 med Ola Knutson Horvei f. 1767.Side 182, Horvei: Ola f. 1767 var sønn av Knut Andersson Horvei (1739 - ) g 1761 m Kari Olsd Hermundsdalen (1721 - 1771). Denne Ola fører Evangerboka opp som gift med Asgjerd Knutsd Bjørgo.Her er det veldig lett for bydgebokforfattere å blande sammen folk med like navn. Jeg tror at det er den første Ola som er gift med Asgjerd. Legg merke til at han som bor på Frekhaug er 37 år 1801, og at han som flyttet til Frekhaug, er født 1764.Arveskifter vil trolig kunne løse floken. Opplysningen om at din Ola bor på Frekhaug 1809, er trolig basert på et skifte, kanskje etter en av foreldrene. Sjekk dessuten om det finnes skifte etter Eli Knutsd Horvei (1752 - 1830). Hun var en ugift datter av Knut Olson Horvei. Det er ikke gitt at hun døde på Horvei. Sjekk om det finnes skifte etter foreldrene til Asgjerd i 1796. Sjekk om det finnes skifte etter foreldrene til begge Ola Knutson.For å gjøre forvirringen komplett: Den Ola som var født 1767 hadde en halvbror Nils Knutson som var tømmermann og bodde på Bradbenken i Bergen 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

For å løse litt opp i flokene. Enkemann Knut Andersen Horvei gift 1772 med enken Ragnhild Larsdatter Hjørnevik. Dette ekteparet flyttet til Haukås i Hamre prestegjeld (den Haukås som idag ligger i Lindås kommune med nabogården Hodnesdal). Der bygslet Knut Andersen halve gården den 7. okt. 1779. Siden døde han der: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAMR1750&gardpostnr=2179&merk=2179#ovre>Lenke Enken Ragnhild fikk kår på bruket i 1788 etter det kom ny bruker. Hun lever fremdeles i 1801: Lenke Sønnen til Knut Andersen ble konfirmert fra Haukås:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Takk til dere begge. Tror det er riktig at det er Ola Knudsen f. 1764 som er min 3.tippoldefar. Ola Knudsen har jeg allerede opplyst som pakter på Frekhaug. I følge Meland bygdebok giftet Ola Knudsen seg med Asgjerd Knutsdotter som også døde som enke på Langeland (dette kan være Langeland, Evanger ikke i Meland som jeg først tenkte..)men jeg får sjekke ang. skifter slik som foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Nils Knutsen Horvei f.Evanger 1772-1813,begr.Fredens Bolig fra 19.rode nr.70,kalles enkelte ganger for Nils Knutsen Haukås.Yrke 00-13 tømmermann. x1800nk Guri Simonsdtr Hannisdal f.Hammer ca 1775-1813,begr,Fredens Bolig,samme adr.som Nils. Har funnet 2 barn som døpes i KK, Knut Nilsen i 1805 og Elias Simonsen i 1809. Det er vel halvbroren fra innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Viser til innlegg 4. Ole Knutsen f. 1764 døde i følge 'Gravlagde på Voss 1726-1817' 9 dager gammel samme året. Ola Knutsen f. 1767 er nok personen som også i følge Evanger bygdebok giftet seg med Asgjerd Knutsdtr. i 1792. Førstnevnte Ole Knutsen kan heller ikke ha vært pakter på Frekhaug, dette må være den sistnevnte - jmf. også bygdebok fra Meland. Det vil si at også innlegg 5 og 7 omtaler henholdsvis foreldre og halvbror til overnevnte. Takk til dere alle for innspillene. Mvh Anne-M. Stokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

En liten, men interessant ting gjenstår: Fra hvor kommer opplysningene om hvor folk bodde i 1809? Og hva er disse opplysningene verdt om de ikke kommer fra et arveskifte? Jeg hadde mistanke om at noe ikke stemte helt, derfor skrev jeg siste setningen i mitt forrige innlegg.Sjekking av skifter er fortsatt den sikreste form for bekreftelse vi kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.