Gå til innhold
Arkivverket

[#40329] Nærsøskindebørn


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Uttrykket 'nærsøskindebørn' er brukt i flere slags dokumenter på 1700-tallet. Jeg er litt i tvil om det - i noen tilfelle - kan ha en annen mening enn det vi idag kaller søskenbarn (fettere,kusiner)? Noen som er sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre virket ikke dine lenker, Ivar. Har gitt bort mine gamle Danske ordbøker, men alt tyder vel på at Tremenninger er rett forklaring. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk til alle som har kommet med 'innspill'. Jeg burde kanskje ha oppsøkt Norsk Riksmålsordbok, som jeg regner for å være den mest pålitelige kilde, før jeg spurte. Her står 'næstsøskende' med forklaring: Søskendebarn! Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ordbøker skal dekkje det meste, og om vi ser nøye etter, har ODS (lenkja i (9)) også med ei litt vidare tyding: 'ogs. om barn af ens fætter ell. kusine.' Men hovudtydinga er vår tremenning (som er eit ord som tydelegvis ikkje finst i dansk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg har i en annen sammenheng sett på bruk av benevnelsen nærsøskenbarn. . I historisk leksikon er nestsøskenbarn definert som beslektet i 2. og 3. ledd eller mellom søskenbarn og tremenning. I skifteregisteret for Larvik by er betegnelsen ”nærsøskenbarn” benyttet noen få ganger. I ett tilfelle har jeg kunnet sjekke ut slektskapet. Det gjelder et skifte fra 1742 etter skipper Boe Nilsen i Larvik. I skiftet omtales han som ”nærsøskenbarn” til Claus Nielsen Bugge. I det tilfellet var oldefaren til Boe tippoldefaren til Claus, dvs. at de var beslektet i 3. og 4. ledd. Antagelig er ”nærsøskenbarn” trolig benyttet som betegnelse på flere ulike typer fjernt slektskap. Det kan ikke utelukkes at det også kunne gjelde tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De gangene jeg har vært borti begrepet i skifteprotokollene, og som jeg har kunnet undersøke slektskapet, har det som regel vært snakk om tremenninger. Men jeg er enig i at man må åpne for andre muligheter, for begrepet synes ikke å ha vært helt presist definert blant f.eks. skifteprotokollførerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.