Gå til innhold
Arkivverket

[#40330] Død på tuberkulose hjemmet i Luster


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Søster til min kones mormor døde i 1913 på sanatoriumet i Luster. Ble de som døde der begravet i Luster? Det var vel ingen mulighet dengang å få de hjem, med de transportmidler som var dengang. Kan ikke finne noen scannede kirkebøker for Luster enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

For mange år sidan ''systematiserte'' eg kyrkjebøkene for Luster og følgde dødsfallsprotokollane fram til 1940-åri. Eg har ikkje dette materialet for handi der eg sit no, men eg kan ikkje hugsa at utanbygds pasientar på Harastølen sanatorium var innførde i kyrkjeboki for Luster. Derimot vil eg tru at dødsfallet skal vera innført i det prestegjeldet der vedkommande hadde bustaden sin, sjølv om personen eventuelt vart gravlagd i Luster!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for hjelpen! Skal prøve å lete i kirkebøkene for hjemstedet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallene på Sanatoriet i Luster ble meldt fra lensmannen i Luster til Indre Sogn skifterett, som så sendte melding til den avdødes hjemsted. Det betyr at både dødsfallsprotokollen i lensmannsarkivet, og dødsmeldingene i sorenskriverarkivet kan gi opplysninger om dødsfallene til pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelg takk til deg Yngve, for jeg fant ikke opplysninger under døde i Nedstrand der hun kom fra. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.