Gå til innhold
Arkivverket

[#40338] Ft 1801 Birkenes AA Tellef T ellefsen Uglandskov


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Jeg trenger hjelp til å finne flere opplysninger om gårdbruker Tellef Tellefsen Uglandskov i Birkenes,AA. Ved Ft-1801 er han 53 år og i sitt 2.ekteskap. Han er gift med Anne Benthsdtr, 53 år. Barn:Tønnes 20 år, Niels 16 år og Anne 13 år. Hvem var hans første kone? Hvor kommer Tellef Tellefsen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Heimdal Sander

Hei Benn. Jeg sitter ikke med Birkenes bøkene forand meg men, har du sjekket uglanskog etta som det skrives om der. Vis ikke jeg tar feil finner du de bøkene på biblioteket.Mvh Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Hei Sonja. Takk for innspill. Johan Tveites 'Gard og ætt' har jeg konsultert. Problemet er at bøkene ikke gir noen nærmere opplysninger om Tellef Tellefsen Uglandskogs opphav, kun om barn. Det er vel derfor lite trolig at han var født i Birkenes. Kanskje kom han fra en av de omliggende kommunene som Vestre Moland eller Høvåg. Oddernes er også et alternativ. Vet ikke om kirkebøkene for Birkenes kan gi data om innflytting. Birkenesboka er også uklar mht. hvilket ekteskap barna stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Benn Limann

Forsøker nok en gang å finne Tellef Tellefsen, Uglanskov i Birkenes. Han er i FT 1801 oppgitt til å være 53 år og i sitt andre ekteskap.-IGI viser en Tollef Tollefsen, f. 9.mars 1749 i Høvåg. Foreldre er Tollef Nilsen og Ingeborg Larsen. Skal tro om dette er en kandidat. Er det noen som kan gjøre et oppslag i Høvågboka under Eftevåg? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Benn Limann

Løfter igjen temaet Tellef Tellefsen Uglandskov i Birkenes og hans kone Anne Bentsdtr. Han er i 1801-folketellingen oppgitt til å være 53 år og i sitt andre ekteskap. Kona er 53 år. Panteregister Vestre Nedenes/Sand, Birkenes, Høvåg 19(1711-1863), Fol 215 ((Digitalarkivet ) oppgir så vidt jeg kan se skifte etter dem i 1831 og 1826. Men dessverre er det vanskelig å lese hva som står på denne sida. Blir det gitt ytterligere opplysninger om Tellef Tellefsens opphav eller når han kom inn på Uglandskov?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.