Gå til innhold
Arkivverket

[#40340] Skifte på Stangvik m/ Findvik 1680 i Stangvik/ Sunndal


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Det er 1680 ett skifte på Stangvik m/Findvik.Skiftet er etter Gjertdrud Larsdatter. Enkemann er Tore Knudsen Findvik. Arvinger er morbror Bersvend Larsen, morsøstrene Lisbeth Larsdatter, Lucie Larsdatter, Margrethe Larsdatter.Er det noen som har kjennskap til disse folkene? Kan de ha forbindelse med slekta på Hoås? Det er en Bersvend Larsen som tjenestedreng på Findvik i Stangvik 1664 60år dvs f.ca.1604. Dette er sikkert samme Bersvend som er nevnt i skiftet.Det er navnene som gjør meg litt nysgjerrig.I pantebok nr.1 for Orkdal folio 47 1699 blir det oppgitt at Helga Larsdatter Øyen er datter av Lars Bersvendsen Hoås og barnebarn til Bersvend Toresen Hoås. Er disse av samme slekta som folka på Findvik?Lars (Bersvendsen) Hoås oppgis å være 50 år i 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Ja.det skulle være Nordmøre. Jeg tror jeg har kommet borti rullefunksjonen på musa, da vil en bevege seg mellom de forskjellige fylkene selv etter at en egentlig allerede har valgt et bestemt fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hyldbakk skriver (s. 319) at enkemannen etter Gjertrud Larsdotter het Jo Knutsson. Samtidig nevner han at Tore Knutsons dreng Bersvein Larsson var f. kring 1615. Han kan vel neppe ha vært sønn av den Lars Hoås som var 50 år i 1664. Kan den alderen som er oppgitt være feil? For det er så vidt jeg skjønner lensmannen Lars Hoås det er snakk om, og han var i tilfelle onkel til Iver Larsson Nordvik i Stangvika som var født i 1613.Jeg har ellers registrert giftemål mellom en Marit Bersvendsd. Hoaas f. ca. 1650 og Aslak Oppigard i Eikesdalen. Vet du hvem som var hennes far? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.