Gå til innhold
Arkivverket

[#40345] Cristiane Fredericka Jessen, født Klemp død 1825


Gjest Oddmund Jessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmund Jessen

Hei: Min 3xtippolderfar Peter Jessen døde i Arendal i 1814. Hans gjennlevende hustru døde i 1825, men er ikke oppført som død i kirkeboken for Arendal. Hun satt i uskiftet bo og det skulle derfor vært avholdt skifte. Hennes yngste sønn het Christian Fredrich Jessen. Det finnes en tolloppbørselsbetjent i Egersund i 1817. Kan det være hennes sønn og kan hun være registrert død i Egersund. Christian Fredrich Jessen blir senere overtollbetjent i Christiania 1831 og dør 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg kan ikke svare direkte på ditt spørsmål. Men: Stemmer det at ekteskapet mellom Christiane og Peter Jessen ble inngått i Gentofte, København i 1787? LenkeHer er vel familien ved f.t. 1801 i KøbenhavnSamtlige personer i husstanden København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, , Matr. 229, 779, FT-1801Peter Jessen, 52 , Gift, Huusfader, Told Controlleur i Hammerforst i Tronehiems Stift i Norge,Christiane Frideriche Klempt, 53 , Gift, hans Kone, ,Ane Dorothea [Jessen], 23 , Ugift, hans Børn, ,Peter Krog [Jessen], 19 , Ugift, hans Børn, Studiosus Mathematik & Arthemetik,Christian Friderich, 14 , Ugift, hendes Søn, ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Hei Grethe: du er inne på riktig familie. Jeg har alle data om giftemålet i Gentofte. Peter Jessen var enkemann, hadde vært gift med Cisilie Schjelderup i Kristiansund. For meg er det viktig å vite om hans andre kone døde i Norge, kanskje Egersund, eller om hun flyttet tilbake til København. Jeg er 'på søken' etter data om henne og om Christian Friderich, om det er han som var tolloppbørselbetjent i Egersund. I opptegnelsene over tollere i Norge står han oppført som født i 1785, i registreringen etter farens død i 1814 står det 28 år, dvs født i 1786 og i folketellingen i 1801 født i 1787. Det er jo ikke sikkert at dette er samme person, men siden faren var tollkasserer i Arendal tenkte jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Ifølge J. Gløersen: Dødsfall i Norge, bd. 1 (1763-1825), s. 192, døde fru Christiane Frederike Jessen f. Klempt, enke etter tollkasserer Peter Jessen i Arendal, enten i Egersund eller i Moss 19.5. elller 20.5.1825, 78 år gammel. I omtalen av dødsfallet, som finnes i Christianssands Adressekontors Efterretningernr. 41/1825 og i Den norske Rigstidende nr. 44/1825, hadde hun 'mistet sin helbred i Finmarken 1788' og var 'senere stadig syk'. Hun etterlot seg flere gjenlevende barn, bl.a. Christian Frederik Jessen, som averterte dødsfallet.Hennes sønn, overtollbetjent i Christiania (fra 1831) Christian Frederik Jessen, døde ifølge samme kilde, bd. 2 (1826-1840), s. 208, i Christiania 21.8.1834, 49 år gammel. (Det skulle i så fall tilsi at han var født i 1785.) Dødsfallet er omtalt i Morgenbladet nr. 238/1834; proklama er innrykket i Den norske Rigstidende nr. 93/1834.Med vennlig hilsen Jon Gunnar Arntzen hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Jessen

Tusen takk for hjelpen, dette var fantastisk bra! Peter Jessen gifter seg i Kristiansund i 1776 med Cisilie Schjelderup og får 3 barn, bl annet min tipptippoldefar Lorens Peter Jessen. I 1787 bor de i København,iflg folketellingen. Jessen er da enkemann. Christian Fredrich er ikke oppført som barn, men Christiane er oppført som husjomfru + Peters barn fra første ekteskap. Peter og Christiane gifter seg i Gentofte kirke 1788 9 april 1788, før de reiser til Hammerfest. Peter ble tollkontrollør i 13/12 1787. I 1801 er de tilbake i København og i folketellingen står Christian Ferderich oppgitt som 14 år, dvs født i 1787, før foreldrene gifter seg. Men han er antagelig født før, 1785 er nok riktig. Da er han født 3 år før foreldrene gifter seg. Står det noe om Christian Frederik etterlot seg noen familie, kone, barn? Hilsen Oddmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.