Gå til innhold
Arkivverket

[#40347] Opplysninger om Anna Alm, f ca 1849 fra Troms til Bergen


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Anna Alm skal være født i Skjervøy eller Tromsø, som datter av eller søster av en prest Alm. Hun skal ha fått et uekte barn og flyttet sørover, trolig til Bergen.I 1900-tellingen finner jeg følgende i Bergen:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01301&gardpostnr=1222&personpostnr=6311&merk=6311#ovre>Lenke tjenestepike hos kappelan Køch el KochLenkeog dette kan muligens være en søster:Lenkeog kan dette evt være hennes sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anna Eline Alms sønn ble konfirmert 29.9.1895. Han hadde navnet Olav Hedly Rikard Alm Jensen og var født 5.8.1879 i Tromsø. Han bodde da et i 'Jopanvig', men det kan jeg ikke finne noe sted. Faren var ungkarl Iver Jankert Jensen af Stavanger.Så da stemmer det nok at han bodde sammen med moren i Bergen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dette er vel dåpen til Anna AlmIndividual Record FamilySearch™ Vital Records Index Anna Eline Sex: F Event(s): Birth: 13 Nov 1849 Place: Christening: 04 Nov 1850 Place: Skjervoy, Troms, Norway Parents: Father: Niels ENGEBREGTSEN ALM Mother: Elisabeth ALM Source Information: Batch Number: C425413 Source Dates: 1838 - 1870 Film or Fiche Number: 307176 Collection Details: Skjervoy; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel Anna Alm i 1865, tjenestepike på Rotsundelv i Skjervøy, f. 1849 i Skjervøy [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1941&kenr=005&bnr=0006&lnr=00>Lenke. I Tromsø finner jeg ei tjenestejente ved navn Johanne Alm, f. 1843 i Skjervøy Lenke og en sypike Laurense Alm, f. 1848 i Skjervøy, losjerende hos Ole Peder Hansen LenkeI 1875 er det vel Anna vi finner som tjenestepike i Tromsø Lenke. Laurense ser ut til å han forflyttet seg til Kautokeino prestegård i 1875 LenkeI FS/VRI finner jeg en Guda Maria Alm, datter av Nils og Elisabeth Alm; hun er født 29.9.1841, Skjervøy. Og her dukker Laurence Magdalene opp Lenke FS/VRI er kanskje litt mer å stole på enn IGI… Nils I. Alm og Elisabeth Møkkelbost skal ha giftet seg 29.12.1839, Skjervøy. Brudgommens far er Ingebrigt Jonsen, mens brudens far heter J. Møkkelbost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Odd og Grethe,nå fant jeg også Annas konfirmasjon 23.4.1865; far: avdød lensmann Nils Alm. Mor Elisabeth Myklebustad.Laura er konfirmerrt noe før og der nevnes fars far Ingebrigt.Lurer på om det kan ha vært en sønn Ole.Her er Guda i 1875 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg Nils Ingebrigtsen Alm blant døde i Tromsø. Han døde 22.8.1863 63 år og 10 mnd gml. Afskjediget lensmand. Det skulle bety at jeg skal kunne finne han i 1801-tellingen. Men hvor, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Astrid,det ser ut for at Nils er av Alm-slekten på Stange og at Elisabeth muligenes er fra Kristiansand eller Kristiansund. Det er vansklig å lese.Kommer tilbake med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er nok Nils far, Embret Johnsen Lenkeog Nils er vel ikke født i 1801 likevel da.Myklebostad blir verre å finne. Jeg vet jo ikke hva faren til Elisabeth heter annet enn at fornavnet begynner på J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror mest på Kristiansund, Mokkelbost (gårdsnavn) er et vanlig navn der. Det er 35 i 1865, men bare 1 i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tenkte ikke på noen spesiell egentlig. Jeg leser navnet hennes som Mokkelbost? Kirkebøker for Kristiansund er kommet på nettet ganske nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeng fant denne Martha Christina Elisabeth i 1808LenkeStår nestn nederst på siden til venstre. Farens navn mener jeg er Mokkelbust, vanskelig å lese det som står foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hei,det står kun Elsabettis på nr 34, 26. oct. Faren ser ut til å være en Gunderss. Skal se hva jeg finner på 1801. Martha Christina hører til nr. 33.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hvilket prestegjeld og sokn ligger det under, mon tro? Jeg finner ikke noen som passer med Gunder og en sønn J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Christiansund lå under Kvernes (med Q!) i 1801.Jeg fant i kirkeboka en Gunnar Gunnarsøn Mochelbostad viet til Marith Larsdatter 4/1 - 1804. Men ham er det vel ikke? Jeg så før en Gunder Mochelbost i Kr. sund i 1801. Den eneste Mochelbost der i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror vi skal til Myklebust i Fjørtoft skoledisktrikt, Haram i Romsdal. Her finner vi en familie som passer. Jeg tror at husbonde Rasmus Gundersen (43 år) har en bror ved navn Gunder Gundersen som i 1801 bor annet sted, og som får en datter Elisabeth, og at Lisbeth Olsdatter, Inderste, 71 år, er Elisabeths farmor.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da finner jeg dette på FSGunder Gunderson Myklebust Birth: 1775 Myklebust, , , Norway Parents: Father: Gunder Rasmusson Myklebust Mother: Lisbet Olsdatter Fjörtoft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg skjønner din tankegang. Myklebust / Mokkelbost finnes naturligvis som gårdsnavn flere steder, og det gjelder å finne en Gunder Gundersen.Ad vielsen i 1804:Gunnar Gunarsøn Mochelbostad og P. Marit Larsdatter Sæby i kirken. Det siste ordet lurte jeg lenge på. Men det står ved hvert brudepar nedover, dvs. noen giftet seg i kirken andere 'i huset', som det også står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.