Gå til innhold
Arkivverket

[#40347] Opplysninger om Anna Alm, f ca 1849 fra Troms til Bergen


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Sansynligheten for at Gunder Gundersen bor i M & R i 1801 er vel stor, så her er kandidatene jeg finner:Tjenestefol, 23 år, Indre Hoem: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11545&gardpostnr=129&personpostnr=2503&merk=2503#ovre>LenkeTjener, 31 år, Kristiansund (samme som Astrid nevner i (21)): LenkeEnkemann, 60 år, Mochelgjerd: LenkeGift, sengeliggende, 65 år, Ejde (så det vel neppe han):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sæbø og Sæby er også gårdsnavn. Det skulle forresten ikke forbause meg om kona til Gunnar Gunnarsøn Mochelbostad (flott navn!) er denne damen som er tjenestejente samme sted som Gunder M. er tjener og kjøpsvenn Lenke Det finnes et annet sted en Anders Sæbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser Sæbe som gårdsnavn i Grytten i Romsdal 1801 og Sæbø i Eide og Vold i 1865.Tør jeg spørre om disse folkene er dine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette kan være Marits far på Sæbe i 1801, 53 år; LenkeNei, dette er ikke min slekt. Det er venners slekt.Sønnen til Anna Alm, Olav Hedly Rikard Alm Jensen født 5.8.1879 i Tromsø, ble forøvrig gift med en Pedersdatter fra Bjarkøy, - må også prøve å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er Anna Alms svigerdatter, Konstanse Pedersdatter f 1880, Bjarkøy [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01915&gardpostnr=101&personpostnr=626&merk=626#ovre>Lenkehennes far er Peder Mathias Jørgensen f 1845 i Vefsn.Her er trolig familien i 1875, konen er Johanna Karolusdatter f 1850 i Bjarkøy.Lenkeog her er trolig Johannas foreldre og bror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I kirkebøkene for Kristiansund under 'kronologisk liste' fant jeg Elisabeths dåp (nr 17). Foreldrenes navn står her tydelig å lese Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Astrid.Kjenner du denne slekten?Jeg har problemer med å finne ut av hvem Annas far egentlig var; Iver Jankert Jensen af Stavanger. Jeg finner ingen med Jankert-navn i noen av tellingene. Finner en Iver Anker Jensen f 1856 i Hemnes, fisker i 1875 og logerende. Kan Stavanger være en gård i nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hvis du ser på andre tilsvarende innførsler, så ser du at det her er ført inn navnet på den som foretok den kirkelige handlingen. I dette tilfellet tror jeg det står Past. JEGBull, som kan stå for Pastor Johan Ernst Gunnerus Bull, som visstnok virket i Kristiansund-området i det aktuelle tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du spør om jeg kjenner slekten - ikke annet enn at jeg husker det var mange Mokkelbost i byen. Jeg ble født i Kristiansund og tilbrakte de 18 første år av mitt liv der, men det er lenge lenge siden. Jeg har ingen aner der, men en bror av en ane på Røros Peder Hallen var skomaker der i 1801. Har funnet to av hans barn døpt, og jeg nikker jo gjenkjennende til slektsnavn jeg ser hos fadderne og ellers FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er vielsen til 'min' Iver Jankert Jensens sønn, Olaf Hedly Vicard Alm, også et flott navn, men hvor stammer disse navnene fra (nr 49)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.