Gå til innhold
Arkivverket

[#40350] Datering av bilde: Når kom matroskjolen?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Matroskjolen hadde lav halslinning. Jeg har lest at den høye, 'ærbare' halslinningen gikk av moten i 1908. Betyr det at kjolen kom i bruk etter den tid, eller kunne unge jenter (10 år og yngre) evt. gå i kjoler med lav halslinning uten at det ble sett på som uanstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har en del gamle fotograf1er som viser matroskjoler i bruk ca 1900. Både små gutter og jenter brukte matrosplagg. Vedlegger et bilde som viser en del av min fars søskenflokk i Horten 1901.Eneste jente i flokken er f. 1894. Broren i matrostrøye f. 1892Jeg har også bilde av samme jente ca 1910 ( ca 16 år gammel også med matroskjole.Fra min egen barndom var det svært vanlig med matroskjoler for jenter opp til 10 års alder som du nevner. ( 1940-1947)Tror motene har skiftet også litt med steder. Vi brukte matroskjoler til festplagg, men tidligere tror jeg at det var vanlig søndagskjoler, eller dresser:Mvh. Gunn

bilete0949.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har et bilde som jeg skal prøve å legge inn, som muligens kan være et av mine oldeforeldrepar med 4 av 5 barn. Det kunne passe ut fra kjønnsfordeling og alder på barna, men i så fall er bildet neppe tatt senere enn 1897-98. Kan det passe? Jeg har bladd gjennom noen bøker med bilder av pikebarn avbildet fra 1870-årene og fremover, og i hvert fall noen av dem ser ut til å ha brukt kjoler med lav halslinning før 1900. Hårfrisyren til damen på bildet kan passe med en mote jeg har sett på bilder fra ca. 1895, selv om mange fortsatt brukte midtskill og stramt tilbakestrøket hår med knute i nakken ennå etter 1900.

bilete0950.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I en av bøkene jeg har kikket på, var det et bilde fra Bergen 1893/94, hvor det bl.a. var en gutt i matrosdress. Så moten med matrosdress for gutter må i hvert fall skrive seg tilbake til den tiden. Spørsmålet blir jo da om jentene begynte å bruke matroskjoler fra omtrent samme tid? Det bildet jeg har lagt inn er fra Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Svein Adolf, på ditt bilde i innlegg 3 har jo også de to jentene matroskjoler. Det var flere varianter av dem. Noen var hvite, andre mørke f.. eks. Jeg er nok samme årgang som Gunn, for jeg hadde matroskjole som liten, og det hadde min søster på et bilde fra tidlig 1930-tallet. Og det var absolutt et stasplagg. Jeg falt for denne lille jenta i matroskjole fra 1916, til og med med beltet på hoftene, som var dagens mote. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Morsomme bilder. Jeg har et bilde fra ca 1890. der er min farmor og farfar med de 3 eldste barna. To eldste guttene er kledd i stripete matrostrøyer.Mine egne matroskjoler fra ( 1940-1947) skiftet farger, Hvit, mørk blå og rød.Alle hadde foldeskjørt til. Dette var 17 mai antrekk i årene etter krigen i 1945.Har også sett gamle postkort ca 1900 med barn i matrosdresser. Tror den moten har holdt seg helt fram til våre dager, fra ca 1880 årene i alle fall. Gastene på de gamle marinefartøyer skapte moter ser det ut til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg synes å huske at skjørtet var festet til overdelen med knapper som kunne flyttes ettersom man vokste. Min matroskjole var arvet, som de fleste klær den gangen.Fra den samme database: En voksen kvinne 1916 i matroskjole Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

På et bilde av mine oldeforeldre med deres 3 eldste barn har datteren matroskjole (med høy krave). Har alltid trodd at bildet må være tatt før 1903, for da kjøpte de hus og jord og satte seg dermed i så stor gjeld at de neppe kostet på seg å gå til fotograf. Det er i alle fall tatt før 1905, da barn nummer 4 ble født det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.