Gå til innhold
Arkivverket

[#40352] Retteråsen i Hof fra 1797


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Min oldefar, Amund Eriksen, ble født på Retteråsen i Hof i 1803, og foreldrene hans var Erik Olsen og Olea Olsdatter. Disse flyttet til Korbøl i 1823 (Eriks fødested). Jeg prøver nå å sette opp etterkommere av Amunds søsken, og håper på litt hjelp... Først lurer jeg på Amund: Jeg finner hans konfirmasjon (i heftet som har avskrift fra kirkebøkene) som nr. 256 i 1818. Han er ført som Amund Eriksen Retteraasen, f. 2/6-1802. Far: Erik Amundsen Retteraasen, Mor: Berthe Eriksdatter Retteraasen. Men dette stemmer jo ikke... Og fødselsåret er vel også feil?? Amun (uten d!) ble døpt 12/6-1803! Er det mest nærliggende å tro at avskriften er feil, eller ble det ført feil i kirkeboka? Det kunne vært moro og visst hva som sto i klokkerboka, hvis det finnes en slik.Iflg. Hof bygdebok, bind I, side 169 under Bruk II (HAUGEN) går det frem at det var 9 barn i familien. Ikke alle vokste opp, og mange er greie å følge videre med opplysninger i boka. Og mye ser jeg også er lagt ut på mormonernes sider. Jeg har så vidt begynt, men den jeg lurer på er CHRISTIAN, som er oppgitt å være født ca. 1804. Forøvrig den eneste det står ca. foran årstallet på... Jeg finner ham ikke hverken døpt eller konfirmert i heftene med avskrift fra kirkebøkene! På mormonernes sider er han den eneste hvor dåpsdatoen ikke er ført, og fødestedet hans står som Korbøl, mens alle de andre har Retteråsen som fødested. Hører virkelig Christian med i denne søskenflokken? Dette håper jeg noen kan hjelpe meg med å finne ut av!Den siste sønnen, Einar, født 13/4-1819, døpt 2/5-1819, står det ikke noe mer om i bygdeboka. Er det noen som har opplysninger om ham?Takknemlig for all hjelp!Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøved et foreldresøk på Erik Olsen og Olea Olsdatter. Fant følgende barn døpt: Hof. Ole dpt 1797 Retteråsen Gunder dpt 1798 Amund dpt 12 jun 1803 Christian dpt 1804 Bente dpt 1805 Olea dpt 24 jan 1810 Bente dpt 18 okt 1812 Oleana dpt 29 okt 1815 Einar dpt 13 apr 1819Med stort forbehold om rett avskrift.Dette fant jeg på FAM s. ( Må sjekkes mot kirkebøker.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøket fant jeg også en del barn som døde som små.Bente dpt nov 1805 død 1806, og en Brede dpt 8 jan 1800 d. 1802Legger en lenke til en av dem, så kan du jo sjekke dette selv: LenkePå de fleste av barna er nevnt Retteråsen .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant forresten også Christian Erisen Dpt i 1804 . Han er også nevnt på Retteråsen. LenkeKirkebøkene kan jeg ikke hjelpe deg med oppslag i dessverre. Håper noen har lett tilgang til dem og kan sjekke opplysningene for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei Gunn!Jo da, det er Olea som er føderådskone på gården i 1865. Og barna har jeg sett på Family Search. Men det er nok ikke alt som er til å stole på der...Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Hvis du ser på side 319 i samme bygdebok vil du finne vedkommende som har lagt inn mesteparten på FS. Jeg fant også mange av 'mine' der og har sjekket ut disse mot kirkebøkene. Alle stemte så vedkommende har nok gått ut i fra disse.Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Uoverensstemmelsen du finner mellom opplysninger ved konfirmasjon og dåp, beror ikke på feil avskrift. Dette er et vanlig problem i kirkeboka for Hof i denne perioden. Av de jeg har sjekket, er det faktisk et flertall der opplysninger ved konfirmasjon ikke stemmer med dåp. Som oftest ser det ut til at opplysningene ved konfirmasjonen er feil. Ditt tilfelle viser det samme - foreldreparet som blir oppgitt ved Amunds konfirmasjon eksisterer ikke når en ser på de foreldreparene som får døpt barn 1790-1816.For å sjekke etterkommere er skiftene ofte en pålitelig kilde.Når det gjelder etterkommere av Erik Olsen, blir det holdt skifte etter Erik Olsen Korbøl 11. november 1824 (Skifteprotokoll 12 for Hof, Hedmark folio 353b). Barna som nevnes der er: 1. eldste sønn Ole Eriksen - myndig, 2. andre sønn Amund Eriksen 20 år, 3. tredje sønn Kristian Eriksen 18 1/2 år, 4. fjerde sønn Erik Eriksen 5 år, 5. eldste datter Olia Eriksdatter 14 år, 6. yngste datter Oliana Eriksdatter (alder ikke oppgitt).Av de som kan kontrolleres stemmer alderen godt, slik at Kristian ser ut til å være født på vårparten 1806. Videre tyder skiftet på at den Einar som døpes 1819 er blitt feil for Erik. Man kan selvfølgelig diskutere hvorvidt det er kirkeboka eller skiftet som oppgir feil navn, men jeg vil i første omgang holde en knapp på skiftet.Konfirmasjon mangler for noen av barna i Hof. Tror jeg ville sjekket konfirmerte i Grue siden familien tydeligvis har tilknytning dit, og de kunne være i tjeneste der ved konfirmasjon.Verge for Amund og Kristian var Ole Olsen Korbøl, og for Erik, Olia og Oliana var det Ole Olsen Skyrud (i Grue?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg er imponert over at det er så mange som er villige til å hjelpe på dette forumet. Tusen takk til dere alle!! Jeg har lagt merke til at opplysningene på FS stemmer når det gjelder denne familien - det er nøyaktige dåpsdatoer.Så var det interessant å få vite hva som sto i skiftet etter Erik Olsen Korbøl. Så langt hadde ikke jeg tenkt, men det er klart at skiftene er viktige i denne sammenheng. Jeg skulle gjerne visst hvor Kristian ble døpt. Kan jeg håpe at noen har oversikt over konfirmerte i Grue og kanskje finner ham der?Om Erik eller Einar er det riktige navnet vet jeg ikke. Ved dåpen var han innført som Ener...Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det gjelder Kristians fødselsår bekrefter alder ved vielse at han kan være født 1806.Viet 20.10.1831 Christian Eriksen Korbøel, ungk., 25 år og Olea Pedersdatter Komperud, pige, 21 år. Hans far Erik Olsen, hennes Peder Hansen. (Kb. Hof).Når det gjelder Einar eller Erik finner jeg ingenting på noen av alternativene i Hof inntil 1848 (ikke død, konfirmasjon eller vielse).Begge alternativene bør derfor undersøkes blant konfirmerte i Grue. Vergen for Erik bor i Grue, og det er derfor ikke usannsynlig at han vokste opp hos vergen eller andre av familien, siden faren døde tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk igjen Arild for at du har undersøkt dette! Og jeg bør nok undersøke nærmere i Grue her ja.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.