Gå til innhold
Arkivverket

[#40362] Fam. Kornfeldt på Fornebu gård, eller i nærheten, Bærum


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei I min families etterslekt finnes det en familie Kornfeldt. Har fått opplyst at de var bosatt på Fornebu gård??, eller der om kring.Finnes det noen med tilgang til Bærum bygdebok, som kan bekrefte/ avkrefte dette?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Jeg vet de fikk en datter Eva i 1919. Moren het Ågot, og het Sørli som pikenavn. Gift med en Kornfeldt, vet ikke fornavn. Hennes far het Jørgen Sørli og var gift med en Karen Josefine Arnestad fra Asker. Min oldefar var bror med Jørgen Sørli og de kom fra Stange, Hedmark. Jørgen reiste nedover til Oslo tidlig.Prøver å kartlegge etterslekt.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Kan tillegge at Ågot med mann bodde først i Oslo, men flyttet til Bærum. Vet ikke når de giftet seg eller hvor. Da Eva var stor, flyttet foreldrene tilbake til Oslo. Vet heller ikke hvor Eva ble født eller når i 1919, men mener det var på høsten.Jørgen og Karen Josefine bodde hele tiden i Oslo. Jørgen var visstnok hovedkasserer i postverket.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne nettsiden står det en henvisning til en flyver Finn Kornfelt, han skal være en spesialist på flyhistorie, kan hende han har hatt noe med Fornebo å gjøre også. Lenke Du finner bilde av han og litt beskrivelse på denne siden.Tror ikke jeg kan hjelpe deg, men ved søk i telefonkataloger og på nettet finner du en del med det etternavnet. Lykke til i alle fall med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du i alle fall familien Sørli i Oslo i 1900. LenkeOlso Byarkiv er kan hende et sted å hendvende seg . De har Adressebøker og kan hende du kan finne ut der når og hvor de flyttet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker på navnet Eva Britt Kornfeldt får du opp både telefonnummer og adresse. Muligens en etterkommer ?? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dødsdatoene er hhv. 1. november 1955 (ikke 1956) og 19. april 1966. De ligger i samme grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk til dere begge.Skal undersøke om hvor Eva Britt, kommer inn i slekten. Og Oslo byarkiv skal jeg nok besøke. Der har de sikkert informasjon om Jørgen Sørli også.Flott med gravene, da vet jeg at de flyttet til Oslo etter å ha vært i Bærum, og fikk fødselsdato og fornavn på Kornfeldt.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Distriktslege Sigurd Kornfeldt er muligens en bror av Johan Adolf og far til nr. 103 her (NB: denne sønnen er i live): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fornebu gård ligger i Østre Bærum, og der er kirkebøkene skannet.Bærumsboka (1920) sier ikke mye: 'Doktor Stabel kjøpte en parcel av Fornebu 1873, senere solgt til Scheel 1887 - Scheel til Helgesen 1888. Nuværende eier er advokat Michelet. Even Pedersen SØRLI fikk skjøte 1876. Statsminister Schweigaard kjøpte Koksa 1884, Emil Jar en parcel 1881 og Fridtjof Nansen 1890.'Forsto ikke helt sammenhengen her så jeg tok med hele avsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Takk til deg Ketil, for ennå en ny Kornfeldt. Skal undersøke hvor han kommer inn.Og takk til deg, Berit, for opplysninger fra Bærum bygdebok. Dette var nok ikke rette personene, så da kan jeg utelukke selve Fornebu gård. (Pussig med navnet Sørli, men han er nok ikke i familie med oss.) Eva har fortalt at hun vokste opp på Fornebu, når jeg spurte hvor, så sa hun Fornebu gård. (Jeg visste ikke at Fornebu hadde vært en gård.) De satt riktig godt i det, så derfor tror jeg nok at de ikke bodde på noen husmannsplass iallefall. Og hvis ikke jeg har misforstått helt, så eide de stedet.Jeg skal gå igjennom Østre Bærum skannede kirkebøker og se om jeg kan finne Evas dåp der, hvis ikke er hun døpt i Oslo. Takk for den opplysningen.Mvh Anne KarinMvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra Oslo Adressebok 1959-60:J. A. Kornfeldt var representant for Røwde & Co. og bodde i Bygdøy allé 92b, 1. etasjePaul W. Kornfeldt var innehaver av Norsk Lystryk & Reproduktionsanstalt, Gamle Drammensvei 101, Høvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk for nyttig informasjon.Jeg prøver å finne ut litt om hver enkelt av etterslekten. Nå har jeg fått fin hjelp. Da flyttet de fra Bærum til Bygdøy Alle. Vet du hvilken kirke de da tilhørte?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.