Gå til innhold
Arkivverket

[#40363] Hva er dette? Et flygeblad fra krigen, eller en annonse?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg sitter og blar i en del jeg har arvet etter min far, og jeg kom over dette. Jeg er ikke så veldig flink til å lese 'gammel' håndskrift, men jeg ser det er Haakon 7 som har håndskrevet på den ene siden. Hva skriver han?Det som er litt rart er at hvis jeg snur arket kommer 'Ministerpresident Quisling'Dette er kanskje klippet ut av en avis, eller så må det være et flyveblad.Er det noen som vet?Mvh Lars Ove

bilete0951.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det en annonse, er det i hvert fall ikke fra en norsk avis... Ellers har du kanskje glemt å legge ut bildet av det håndskrevne på motsatt side av arket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg tror, at jeg helt ut forstaar hvad det norske folk har følt ved det, som skjedde på Akershus forleden dag. Jeg deler mit folks følelser naa som før. Vi står sammen i kamp for Norges fremtid. Vi vil fremdeles handle slik, at norske menn og kvinner i kommende slektledd vil kunne se tilbake på denne Norges frihetskamp med samme, dype takknemlighet og stolthet, som den, hvormed vi ser tilbake på det som skjedde i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kenneth:To innlegg fordi jeg ikke klarte å legge begge scannede bildene inn i samme innleggMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Det er et to-sidig flygeblad, britisk produksjonsnummer N.4. Det ble sluppet ned over Norge i tidsrommet fra 17 februar til 29 mars 1942, gjerne i forbindelse med slipp til hjemmefronten. Dette flygebladet er kjent konfiskert av tyskerne 18 februar 1942 (i Hamarområdet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Egil, og mange takk for opplysningen!Ja det er to-sidig (side 2 i tema 40365), men det kommer nok ikke fra Hamar-distriktet, men heller fra Eidsvold/Nes hvor min familie bodde.Uansett er det morsomt å ha dette.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Ola Ljødal

Dette blir jo kommentar til et gammelt innlegg. Jeg fant også et slikt flyveblad i Eidsvoll i 1942 - men turde ikke annet enn gjemme det. Da jeg skulle hente det igjen i 1945, smuldret det bort mellom fingrene mine. Så det var det! Kunne vært morsomt og hatt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.