Gå til innhold
Arkivverket

[#40365] Haakon 7 (fortsettelse av tema 40363)


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet var visst umulig å legge inn to bilder samtidig,så her kommer den håndskrevne delen av Haakon 7.Hva står der?Ps. dette er forsiden, eller baksiden av 40363Mvh Lars Ove

bilete0952.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg har prøvd å lesa første ca 1/3 av denne handskrifta, ord som eg ikkje har klart er merkt ut med --- :Jeg tror at jeg helt ut forståer hvad det norske folk har følt ved det som skjedde på Akershus forleden dag. Jeg deler mit folks følelser --- --- ---. Vi står sammen i --- for Norges fremtid Vi vil fremdelesMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

'Jeg tror jeg helt ut forstår hva det norske folk har følt ved det som skjedde på Akershus forleden dag. Jeg deler mitt folks følelser nå som før. Vi står sammen i kamp for Norges fremtid. Vi vil fremdeles handle slik at norske menn og kvinner i kommende slekter vil kunne se tilbake på denne Norges frihetskamp med samme dype takknemlighet og stolthet, som den hvormed vi ser tilbake på det som skjedde i 1814'.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

'Jeg tror at jeg helt ut forståer hvad det norske folk har fölt ved det som skjedde på Akershus forleden dag. Jeg deler mit folks fölelser nu som för. Vi står sammen i kamp for Norges fremtid. Vi vil fremdeles handle slik, at norske menn og kvinner i kommende slekter vil kunne se tilbake på denne Norges frihetskamp med samme 'type (?) takknemlighet og stolthet som den hvormed 'viser' (?) tilbake på det som skjedde i 1814.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det er mulig dette er skrevet etter unntakstilstanden i Oslo 10. til 16. september 1941, da Viggo Hansteen og Rolf Wickstrøm ble henrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det er en ting som ikke passer ved min ide om september 1941, Hansteen og Wickstrøm ble skutt på Årvoll og ikke på Akershus.Jeg tror heller det er knyttet til hendelsene omkring 1. februar 1942 da Quisling ble innsatt som ministerpresident i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Heija, men det som jeg synes er det rare er at denne 'orginalen' ser ut som er klippet ut fra en avis. (papirkvaliteten), men at dette er side 2 (eller 1). Kan det vært et flygeblad? Og hvorfor? Jeg er ingen ekspert på 2. verdenskrig.Her er neste side:Mvh Lars Ove

bilete0954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og grunnnen til min nysgjerrighet et at i flg en av de faste bidragsytere her inne er det en link mellom Haakon 7. og Fridjof Nansen (jeg er oldebarn til hans seksmenning). Ikke fordi jeg tror jeg har noe blått blod (det måtte i tilfelle vært en dråpe ytterst i lillefingeren), men fordi jeg er født nysgjerrig, og slektgransking er moro.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg er nå ikke i tvil om at dette er et flyveblad fra motstandsbevegelsen i forbindelse med den såkalte 'Statsakten på Akershus' 1. februar 1942 der Quisling med stor pomp og prakt ble innsatt som 'ministerpresident'. Det ville bl.a. si at Quislings 'regjering' ble gitt mye større formell makt av tyskerne enn de hadde tidligere. Men det var selvfølgelig den tyske Reichskommissar Terboven som til syvende og sist hadde all makt i sine hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da blir mitt neste spørsmål: Hvorfor trykke disse to noe motstridene meldinger på samme 'dokument', og hvordan ble de distribuert?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hva er motstridende? Den ene siden er fra Kongen og sier han forstår og deler det norske folks avsky for Statsakten på Akershus. Den andre siden er fra regjeringen i London og gjør oppmerksom på at det er den som er den lovlige norske regjering og at Quislings 'regjering' opprettet ved statsakten har ingen legitimitet og kun er et marionetteregime for Tyskland, og at utnevnelsen av denne 'regjering' ikke vil bety noe positivt for det norske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Per:Jeg forstår det, men det som er noe uklart for meg er at begge disse meldingene ble på en eller annne måte distribuert på samme tid og måte.Og hva er egentlig flyveblad? Det som for meg er nærliggende å tro er at disse ble 'dumpet' med de allierters fly?Og hvorfor Kong Haakons håndskrift?Mer personlig?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Dokumentet minner om et flyveblad som kom dalnde ned fra himmelen ca. 1943 med hilsen til det norske folk fra Kong Haakon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Et flygeblad kommer ikke nødvendigvis bokstavelig talt fra himmelen. Caplexs leksikalske definisjon av et flygeblad er slik: Kortfattet publikasjon, oftest trykt på et enkelt ark for massedistribusjon av oppsiktsvekkende nyheter, agitasjon el. reklame. De første kom omkring 1500 som forløper for avisene. De hadde en oppblomstring under 2. verdenskrig, men brukes i Norge i dag vesentlig i valgagitasjon og reklame.Vi kan trygt regne dette som et flygeblad som et ledd i Kongens og Regjeringens holdningskmpanje under den 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei, og takk for alle nyttige oppplysninger.'Mysteriet' er oppklart, og flyvebladet skal bli tatt vare påMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Også et minne: Guttungen 'jeg' fant et flyveblad med hilsen fra Kongen, tror det var i -43. Jeg gjemte det i en binge med sagflis. Da jeg prøvde å ta det frem igjen 8. eller 9. mai 1945, smuldret det bort mellom fingrene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.