Gå til innhold
Arkivverket

[#40366] Magne Amlien, hvilke grad i forsvaret?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiVedlagt er et bilde av min fars beste kamerat. Han falt under siste verdens-krig.Det jeg lurer på er om noen der ute kan se hvilke grad han hadde?Mvh Lars Ove

bilete0953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Ifølge Våre Falne bind 1 het han Arne (ikke Magne). Samme bilde. ' Født 16.2.1921 på Eina. 2.divisjons befalsskole, hvor han var elev ved krigsutbruddet. Falt under trefning ved Haug kirke, Vardal 21.april 1940,'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Eventuelle distinsjoner sitter på skulderklaffene, og synes derfor dårlig på dette bildet.Merkene på brystet er ferdighetsmerker; skapsyttermerket, marsjmerket, ??, skimerket.Forøvrig sier vel løvemerket på knappene at han er infanterist(?).Med hilsenMorten G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Morten og BjørnTusen takk skal dere ha!Når jeg leser min fars håndskrift nøyere ser jeg nå at han het Arne, ikke Magne. Min bestefar kom fra gården Store Heggernes på Eina, og jeg regner med at Arne kanskje hadde en tilknytning til den gården, selv om min far er født på Nes på Romerike. Hva denne linken var er ikke så veldig viktig, men det er helt klart at disse to gutta (min far var også født i 1921) hadde et slags nært forhold.Jeg finner det ytterst interessant å bla i disse gamle bildene, og prøve å finnne en historie.Nok en gang: tusen takk!!!!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Pål Prestesæter

Arne Amlien var fetter av min farmor. Jeg husker godt at hun hadde det samme fotografiet av ham hengende på stueveggen. Jeg hørte også historien om hvordan han falt under 2. verdenskrig.Arnes foreldre var Thorvald Pedersen Amlien, f. 1880, på Lille Amlien, Einastrand og Helga Ovesdatter Wangensteen Øye fra Store Heggernes, f. 1888. Om jeg ikke husker feil ble hennes far gift på nytt etter at han ble enkemann. Dersom din far var sønn av Ove Wangensteen, f. 24.06.1864, i hans 2. ekteskap, så var Arne Amlien din fars nevø og din fetter (halvt). Arne Amlien hadde for øvrig en bror som het Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er ikke så godt å sjå men lurer på om merke nr. 3 kan være enten feltidrettsmerket eller militær femkamp? Men dette er bare gjetning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Pål (6)Det er utrolig moro at det etter tre år kommer et nytt innlegg som igjen er mer oppklarende enn de andre.Ja min far er sønn av Ove Wangensteen f, 24.06.1864, som var gift to ganger og hadde også en sønn født utenfor ekteskap.(Wilhelm Marius Wangensteen)Så derfor kan jeg forstå at Arne Amlien var en god venn av min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.