Gå til innhold
Arkivverket

[#40369] Barn født utenfor ekteskap - dokumenter?


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Flere har forsøkt å hjelpe meg med å lete etter min mormors dåp i Trondheim/Strinda, men de har ikke funnet den.For å prøve en annen innfallsvinkel, lurer jeg på hvilke andre steder man kan finne dokumentasjon på farskapet. Dokumenter vedr bidragsplikt eller lignede? Eller andre dokument?Tar med at min mormor ble født i 1902 da dokumentering mm sikkert har endret seg over tid.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Jeg har hatt lignende utfordringer. Et alternativ er å finne din mormors konfirmasjon, der vil farsnavnet stå oppført. På den tiden var det ikke alltid så akseptert med barn utenfor ekteskap, og det hendte av en eller annen grunn, kanskje for å unngå for mye folkeprat, at man bar barnet til dåpen i et av naboprestegjeldene.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ja, konfirmasjonen kan være en mulighet.Er det noen som vet hvem som håndterte farskap- og bidragsaker ca 1902?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det vil kunne finnes noe i amtmannens arkiv. Dette befinner seg på de respektive statsarkiv. Det er også variabelt hva som er tatt vare på av slike saker, men det er absolutt verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk, jeg hadde allerede tenkt på det, og har derfor tidligere lat ut et tema vedr vielsen: LenkeDette fordi jeg heller ikke har funnet vielsen i de skannede kirkebøkene som nå ligger på nett.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg hadde tatt kontakt med kirkekontoret for Bakke kirke. Å ha tatt direkte kontakt med kirkekontorer har gitt meg god uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Etter at amtmannen fikk resolusjonsrett i bidragssaker i 1891 skulle alle bidragssaker gjennom amtmannen, i følge opplysninger jeg har fått på Statsarkivet i Trondheim. Tidligere kunne størrelsen på bidragene avgjøres lenger ned i systemet, hos fogd og lensmann.I amtmannens arkiv har de bl.a. bidragsprotokoller og resolusjonsprotokoller. Av de protokollene jeg har sett fra Romsdals amt fra rundt forrige århundreskifte, ser det ut til at saken havnet der hvor barnefaren var hjemmehørende. Hvis han ikke var hjemmehørende i Sør-Trøndelag, må du se i protokollene i de andre fylkene. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Du sier at du har sett etter dåpen hennes i kirkeboken for Strinda. Strinda er igjen delt i Moholt og Lade. Har du sjekket begge sognene? Er du sikker på at hun ble døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg har leita i de alle kirkebøkene som gjelder Trondheim og Strinda som er tilgjengelig på nett.Jeg har ingen grunn til å tro at hun ikke var døpt. Hun har ikke tilhørt noen annen mengighet etter det jeg vet, og hun hadde sin 'barnetro' i behold. Men i tilfelle hun ikke var døpt, er det jo fint å ha fått andre kilder jeg kan sjekke.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Etter en rask titt ser det ikke ut til at kirkebok for Bakke eller Bakklandet 1902 ligger på nett ennå. Bakke hørte tidligere til Strinda før det ut på 1800-tallet ble innlemmet i Trondheim by. Har du, eller andre hjelpere, sett etter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Strinda er stort og innfløkt.... Dersom du berre veit at det var i Trondheim og/eller Strinda, vert det mykje å velje i. I 1902 kunne det vere Domkyrkja, Vår Frue, Ila, Bakklandet og Hospitalskyrkja (berre institusjonar, men det skal vere dåpsinnførslar der også) i byen og Lade, Havtein (Byåsen) og Bratsberg i Strinda. Ranheim hadde ikkje eiga kyrkjebok i 1902 og Lade var ikkje delt i Moholt og Lade (men soknet hadde fått ny hovudkyrkje på Moholt). Innafor dagens bygrenser (dvs. frå 1964) er også Tiller(ministeralbøker saman med Klæbu, men med eigne klokkarbøker), Leinstrand og Byneset, og innfor Strinda prosti er Malvik.... trur eg fekk med det meste. Men langt frå alt er lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Til (13) Lade og Bakke er jeg helt sikker på er sjekket ut for 1902-04. Moholt vet jeg ikke noen har sjekket. Tror de fleste andre også skal være sjekket. Har dessverre ikke oversikt over hvilke som er sjekket ut, skulle hatt det.Til (14) Trondheim og Strinda er stort og innfløkt, det er jeg klar over. Tror jeg har fått sjekket alle de som ligger på nett etterhvert som de kom ut.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.