Gå til innhold
Arkivverket

[#40371] Barnehjem i Hamar


Gjest Hege Øygaren
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Øygaren

Min mormor vokste opp på Barnehjemmet i Hamar rundt 1900. I all skriftlig dokumentasjon om henne (kirkebøker o.l.) står det bare 'Barnehjemmet' som bopæl. Hadde dette barnehjemmet noe navn? Hvor lå/ligger det? Når ble det evt. nedlagt? Kan det finnes et arkiv noe sted? All info mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er dessverre stor fare for at dette arkivet ble destruert etter pålegg fra norske myndigheter. Statsarkivar Per-Øivind Sandberg på Hamar har holdt foredrag om akkurat dette temaet, så prøv en henvendelse dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Dersom det er Toftes Gave du er ute etter så finner du det på Digitalarkivets folketellinger 1900 under Nes, Hedmark. Du kan søke på Gard, Nedre Sund, og da vil du få opp flere alternativer. Lykke til. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Har vært inne på ei nettside og fant flere bilder fra barnehjemmet på Helgøya. Legger inn ei lenke dit. LenkeKanskje litt intresant å se bygningene derfra? Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Det er nok ikke snakk om Toftes Gave som lå på Helgøya og som så vidt jeg vet var et rent guttehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Øygaren

Artige bilder, men alt jeg finner om Toftes Gave tilsier at det var et guttehjem, akkurat som Steinar skriver. Hvilke andre barnehjem fantes det? Mormor ble konfirmert i Vang kirke, og det er bl.a. i den forbindelse det refereres til 'Barnehjemmet' - som om det bare fantes ett, og som om det lå rett borti gata, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Øygaren

Takk for innspill! Under folketellingen i 1900 bodde mormor fortsatt hjemme på Rødstuen under Børstad. Men like etter ble hun og den to år eldre søsteren flyttet til barnehjemmet da moren ble syk og senere døde. Alle de eldre brødrene ble boende hos far.Finnes det noen ny, lokal folketelling for Vang f.eks i 1910 jeg kan se fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det i kirkeboka for Vang står ”Barnehjemmet” i bestemt form er jeg rimelig sikker på at det er Vangs og Furnes Børnehjem det siktes til. Med min beste fantasi kan jeg ikke tenke meg noe annet alternativ.Ved Vien gård (like ved E6) ca. 2,5 km. nordøst for Hamar sentrum, har det i en rekke år vært barnehjem. I dag kalles stedet Vien-senteret, og er fortsatt en barnevernsinstitusjon, - først og fremst et beredskapshjem for barn/ungdom.Dette stedet ligger i umiddelbar nærhet til Rødstuen under Børstad, og jeg tror faktisk at Barnehjemmet var lokalisert til dette stedet også for 100 år siden.Jeg går ut fra at barnehjemmet tidligere var et kommunalt ansvar. Så vidt jeg forstår er Vien-senteret nå et statlig (eller eventuelt et fylkeskommunalt) ansvar. Hvem som sitter på eventuelle arkiver, bør det jo være mulig å finne ut av.En telefon til Vien-senteret kan kanskje gi svar.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr ikke lokalkjent, men fant et bilde av Vang og Furnes Barnehjem BjørketunMvh Lars Ove.

bilete0968.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Pedersen Hansen

Hei Hege. I Furnes bygdebok nr 3, av Reidar Bækkelund står det om Vang og Furnes barnehjem, som var for jenter. Det kom i gang 1/11-1881. Barnehjemmet skulle oppdra jentene til kristlige, dyktige tjenestejenter på bygda, og til husmødre i 'tarvelige hjem'. Styrerinna skulle holde husandakt både morgen og kveld. Barn som var skolepliktige, skulle gå på nærmeste folkeskolen. Etter å ha nådd høvelig alder, skulle barna, læres opp til veving, spinning, strikking,søm, lapping og annet håndarbeid som måtte passe. Dessuten skulle arbeide både i barneheimen og på gårdene omkring når det var mulig. Jentene skulle helst være fra 5-9 når de kom til barnehjemmet. Foruten foreldreløse barn, kunne kunne styret også ta inn slike 'som på grunn av foreldrenes forhold og manglende evner til å ta seg av dem, betraktes som forsorgsløse eller forsømte'. Det kunne være foreldre med vanskelig økonomi, som ønsket å gi fra seg et barn til barnehjemmet. Men dette måtte bare gjelde barn fra Vang og Furnes, som fikk opphold mot godtgjøring fra kommunen. De drev også med litt gårdsdrift ved dette barnehjemmet. Husene ble overdratt til Vang Røde Kors i 1951.Det var bare litt av det som står i bygdeboka. Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Glemte i si, at fra 1926 ble gutter tatt inn på dette barnehjemmet. Mvh. P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Christian Hellum

Blander meg inn i diskusjonen om Furnes/Vang barnehjem. Finnes det navnelister etter 1900? Etterlyser navn for 1902-1905. Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ChristianDet er ingen umulighet at SAH kan ha dette, og det kan jeg sjekke rett over nyttår. Hvis du kan sende meg en mail (lowangen@online.no) og gi meg mer opplysningerMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.