Gå til innhold
Arkivverket

[#40379] Hemsedalshøyden. Hvor er det?


Gjest Robert Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Bjerke

Etter sin svigermors skifte i 1863, hette han Johannes Hemsedalshøyden. For øvrig hette han Johannes Halvorsen eller Haldorsen. Etter 'Gard og bygd i Nord-Aurdal' kom han fra gaarden Løstegaard i Gol. Ligger Løstegaard paa Hemsedalshøyden? Hvor eller hva er Hemsedalshøyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

I suppose 'Hemsedalshøyden' is a nickname for a farm in Hemsedal or Gol in Hallingdal.If you give us some more names we would be able to help you. OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Fant ikke 'Hemsedalshøyden' ved kartsøk.Løstegaard (Løstegård) i Gol finner du ved å søke i forskjellige karttjenester på nettet. Gården ligger til venstre for riksvei 52, mellom Gol og Hemsedal. Markeringsnålen med grønt hode ble ikke helt nøyaktig plassert da jeg forminsket kartet. Derfor skrev jeg inn gårdsnavnet og tegnet inn en pil under. Pilspissen viser omtrent beliggenhet.Mvh Ellef Ellefsen.

bilete0964.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mulig du har dette fra før, men året 1819 ble det født en Johannes Halvorsen i Gol. Etter *Kirkebok nr.7 for Nes i Hallingdal, fol.168*, ble Johannes født 15.juni 1819 og døbt 28.juni i Gol. Foreldrene var Halvor Aslachsen og Guri JohanisDatter Laastegaardplads.Denne Johannes finner du i 1865 som møller i Brunlanes i Vestfold. Lenke*Boka om Gol, bind VII-B, utgitt 1993*, forfatter Terje Østro, har endel om Johannes og familien. Du finner dem på plassen Gjerdingadn/Skomakar-Gjerdingadn gnr.48 bnr.4 under nordre Løstegard. Sterkt forkortet fra side 525:- - Halvor Aslakson nok fra Bøenseige i Reinli, S-Aurdal, f.1777 d.1855 g1810m Guri Johannesdtr, frå Gjerdingadn f.1786 d.1842. Halvor var nok son til Aslak Halvorson Bøenseige (1736-1783) og kona Ragnhild Olsdtr. frå Skinnerud (1738-1783), sjå 'Gard og bygd i Sør-Aurdal' s.258. Videre fortelles det bl.a. om de 6 barna til Halvor og Guri. Nr.3 av disse var:Sitat: *Johannes Halvorson f 1819 d 1881 g 1847 i Larvik m Johanne Mari Trulsdtr. Bru, Tjølling; dei flytte med attest 1856 frå Larvik til Brunlanes, han var fyrst mylnar i Larvik og seinare i Brunlanes, i 1865 budde dei på Hallandvandfallet, 3 born er nemd då, dei hadde også eit småbruk der.* Sitat slutt.Johannes Hemsedalshøyden må være et 'nickname', slik Anders i innlegg (2) også antar. Det er rett nok ikke lange veien fra Løstegard til høyden inn mot Hemsedal, kanskje derfor. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Tusen takk, hr. Ellefsen.Som jeg sa før, saa hette mannen Johannes Hemsedalshøyden i 1863. Men han reiste til Amerika i 1850-aarene, og der ble gift med Guri Knudsdatter fra Sebo i Nord-Aurdal. De blir borte fra kirkeboken av menigheten i Manitowoc County, Wisconsin, i 1860-aarene, og jeg har ikke funnet dem igjen i Amerika enda.Det er ogsaa spørsmaal om han er den samme som Johannes Haldorsen fra Vestre Slidre, som flyttede til Nord-Aurdal in 1854. Navnet Hemsedalshøyden i svigermorens skifte synes at plassere ham i Hallingdal, som 'Gard og bygd i Nord-Aurdal' sier. Ja, jeg maa nok lete litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.